Boterbloemetjes in de wei

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Annesneisje

Boterbloemetjes in de wei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-08 18:13

Hallo,

ik heb gelezen dat boterbloemen giftig zijn voor paarden.
Nu kom ik net van de weide en wat zie ik???
Er groeien best veel boterbloempjes bij ons in de wei... Nagelbijten / Gniffelen
Wat nu?

Kan mijn paard daaraan dood gaan of ziek worden? Moet ik alle boterbloempjes uittrekken of er met de grasmachien over?
Wat raden jullie aan?
Ik heb voorlopig maar één weide van zo'n 4000 vierkante meter groot.

itsinmygenes

Re: Boterbloemetjes in de wei

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 18:16

Bij mijn oude verzorgpony trokken we ze er altijd uit, maar dat waren er op een gegeven moment ook teveel dat er niks meer aan gedaan werd. Als je ze alleen maait dan groeien ze wel weer terug door de wortels, denk ik..

donjalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 18:18

ik heb ook zo'n wei gehad, maar gezien paarden boterbloemen niet lusten grazen ze er gewoon omheen en bleven de hele bossen boterbloemen gewoon staan.
gelukkig heeft een paard een ingebouwd systeempje waardoor ze precies weten wat wel en wat niet te eten.

Cheiba

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 18:19

ik laat ze gewoon staan. paarden zijn niet stom. die herkennen echt wel zo'n plantje en eten die dan ook echt niet op. en dan daarbij giftige plante smaken heel vies dus als ze er 1 op hebben willen ze er echt niet meer.
alleen als ze bijv. gedroogt tussen het hooi zitten dan herkent en proeft een paard het niet en eet het dan ook gewoon op...

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 20:10

Als boterbloemen vers zijn eten paarden het niet; je hebt een aantal soorten boterbloem > de blaartrekkende boterbloem komt veel voor. De naam zegt het al, ze krijgen er blaren van in de mond als ze het vers eten. Gedroogd in hooi eten ze het wel; schadelijk zijn ze dan niet meer. Maar er is een oorzaak dat er teveel boterbloemen in je wei zijn; denk eens aan een goed weilandbeheer. Daarmee verminder je het aantal en voorkom je dat ze terugkomen. Dat er een bepaald soort onkruid voorkomt in je wei duidt er altijd op dat er iets niet goed is in je weidemanagement.

Claudia__

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 20:47

donjalover schreef:
ik heb ook zo'n wei gehad, maar gezien paarden boterbloemen niet lusten grazen ze er gewoon omheen en bleven de hele bossen boterbloemen gewoon staan.
gelukkig heeft een paard een ingebouwd systeempje waardoor ze precies weten wat wel en wat niet te eten.

Volgens mij ook, ja.
De eigenaar van de stal die heeft laatst struikjes naast de bak gezet en wat denk je? Ze zijn giftig (is niet zo'n paardenman) Clown en mijn pony ging zo na het rijden aan die struik ruiken maar ze at er toch niet van. Net alsof ze wist dat het niet goed voor d'r was, wel beter want ik hoef geen vergiftigde pony. Bloos