Mijn paard afspuiten

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Moelie

Mijn paard afspuiten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-08 12:37

Hallo,

Vandaag wil ik voor het eerst mijn paard gaan afspuiten. Ik heb het nog nooit eerder gedaan want nu pas is het teminste een beetje mooi weer. Laatst had ik wel zijn onderbenen gewassen, maar dat had ik niet met de slang gedaan omdat ik hem niet vast kan zetten bij de wasplaats. Dadelijk helpt me vriend me dus dan kan het wel. Ik ben benieuwd want eerst toen had ik alleen even zijn benen afgespoten om te proberen, dus niet zijn hele lichaam. Hoe kan ik het hem de beste manier aanleren, want ik weet zeker dat hij het eng zal vinden. Gewoon doorgaan en doen alsof me neus bloed? Elke keer stoppen als die het eng vind lijkt mij ook niet de beste oplossing, dan komt ie er te makkelijk vanaf. Hij zal het toch moeten leren..
Ik wil 'm na het afspuiten afdrogen, en dan weer gewoon in zijn wei zetten. Dan kan die lekker opdrogen in de zon. Het lijkt mij wel dat dat nu kan, niet dat het te koud is ofzo?

Wie kan mij hierbij wat tips geven, en wie weet hoe ik dit hem op de beste manier kan aanleren?

Groetjes Milou

Nijn

Re: Mijn paard afspuiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 12:40

Laat 'm even rustig kijken en wordt niet meteen boos als hij wat dribbelt Lachen
Verder kun je beginnen bij zijn benen, dat kent hij al en dan kun je steeds iets verder naar boven, stop als je paard helemaal over de zeik is, het is nieuw voor hem en het is natuurlijk wel de bedoeling dat je vaker kunt afspuiten Lachen

Als het niet al te hard waait en de zon schijnt kun je hem wel buiten zetten, zou alleen er wel voor zorgen dat hij goed is afgedroogd.

Cyruss_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 12:41

ik sluit me daarbij aan. (sronnie)
wel even goed droog trekken met een zweetmes, dan moet het geen probleem zijn

Moelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-08 12:43

Nee idd, dat dacht ik ook al. Ja, als die helemaal over de zeik is stop ik wel ja, want me vriend die kan 'm dan denk ik ook niet meer houden Tong uitsteken Hij zal het toch een keertje moeten leren, en vandaag is die dag aangebroken. Op zijn verjaardag nog wel Haha!

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 12:45

heb je de beschikking over warm water? daar reageren ze vaak ook wat minder heftig op namelijk.
inderdaad bij de benen beginnen en langzaamaan omhoog.
doe na het droogtrekken even een dun dekentje op, want er staat een dun windje.

Wac

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 13:00

Ik sluit me bij sronnie en Cyruss_ aan.
Eventueel als het iets te hard waait een zweetdeken erover leggen. Knipoog

Malibu

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 15:07

Mijn pony is 19, maar vind wassen nog steeds verschrikkelijk. Ook beentjes wassen doe ik haar geen plezier meer (beter nog, ze is de rest van de dag beledigd als ze gewassen is)...

Ze blijft ook altijd een beetje dribbelen en heen en weer lopen. Boos worden helpt niet, maar zoals je zelf al zegt gewoon negeren en doorgaan waar je mee bezig bent (anders ben je nog langer bezig Knipoog )

Succes!

Ster180

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 15:17

Ik zou ook warm water gebruiken, zeker voor de eerste keer Knipoog Laat hem eerst wel even wennen aan het water.

LisaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 17:02

En hoe ging het ?

xx ilovetrusha

1Boefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 21:32

Hey hallo,

Ik wil ook mijn paard gaan afspuiten, maar ik hoor dat je niet op de lies mag spuiten Blond
Weet iemand hier meer over.
Hij vindt trouwens een spons in zijn nek wel al heel lekker Haha!

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 07:04

De eerste keer heb ik bij mijn paardje ook alleen de beentjes gedaan maar was geen succes. Hij vond t erg spannend en sloeg met z'n achterbenen naar t water.

De tweede keer heb ik eerst de waterstraal voor zn neus gehouden, hij begon er zelf mee te klooien. Clown Toen langzaam op z'n schouder en nek, vond ie prima.

Derde x helemaal afgespoeld, ook beentjes. Ging nu prima. Gewoon langzaam opbouwen als hij moeilijk gaat doen Lachen Succes!

Jaan81

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 14:13

Idd gewoon doen alsof je neus bloed. Ik zou, omdat het de eerste keer is, eerst zijn benen doen, dan iets omhoog kruipen tot je op z'n schouder bent beland. Dan wellicht hals een beetje mee. Vind ie het allemaal okee, zou ik doorgaan. Als ie moeilijk doet wel even doorzetten, maar als ie dan even stilstaat stoppen, als beloning.

Succes! Komt vast helemaal goed! Die van mij vind het heerlijk! Ik kan haar gewoon los laten staan en dan gaat ze lekker op rust staan en genieten van het koude water.

Malou_Koos

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 07:21

Eerst idd laten ruiken aan de slang en daarna steeds meer naar boven.
Maar je kan hem/haar beter vasthouden aan een halstertouw, voor als ie wel schrikt Knipoog

Moelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-08 18:36

ilovetrusha schreef:
En hoe ging het ?

xx ilovetrusha

Hallo, bedankt voor de tips allemaal. Inmiddels heb ik hem deze week al een aantal keren afgespoten.. Niet elke dag, maar 2/3x. Ik heb het gewoon met de slang gedaan, en daar kwam wel koud water uit, maar niet ijskoud omdat het nou zo'n warm weer is.
Ik had 'm vastgezet aan het hek bij de wei, want daar hebben we sinds kort een slang liggen, en toen deed ik eerst zijn benen, zijn benen had ik al wat vaker gedaan. Daarna langzaamaan naar boven bij zijn hals, en toen spoot ik even tegen zijn mond aan, in het begin ging die flemen Lachen en daarna ging die ervan drinken. Toen weer de hals en langzaamaan de rest. Hij stond wel een beetje verstijfd van schrik volgensmij.. ik had verwacht dat die echt niet stil bleef staan maar het ging prima. Toen wou ik zijn kont en achterbenen afspuiten maar dat ging iets minder, dus daar doe ik nog even rustig mee. Ik wou zijn koker eigenlijk ook nog afspuiten maar daar wacht ik nog maar even mee, daar reageren ze vaak het ergste op.
Maar het ging dus goed, beter dan dat ik had verwacht!
Ik heb hem daarna geen deken opgedaan, ik doe hem namelijk nooit een deken op. Als je elke keer bij die dingetjes een deken oplegt bouwen ze zelf geen weerstand op, en dat is erg belangrijk. Ik was ook niet van plan om ooit een deken voor 'm te gebruiken. Het is een haflinger en die kunnen daar vaak nog iets beter tegen. Ik heb hem na het afspuiten op stal gezet, dat is ook wel goed neem ik aan.

Bedankt voor alle tips! Groetjes Milou

Moelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-08 18:39

Jaan81 schreef:
Idd gewoon doen alsof je neus bloed. Ik zou, omdat het de eerste keer is, eerst zijn benen doen, dan iets omhoog kruipen tot je op z'n schouder bent beland. Dan wellicht hals een beetje mee. Vind ie het allemaal okee, zou ik doorgaan. Als ie moeilijk doet wel even doorzetten, maar als ie dan even stilstaat stoppen, als beloning.

Succes! Komt vast helemaal goed! Die van mij vind het heerlijk! Ik kan haar gewoon los laten staan en dan gaat ze lekker op rust staan en genieten van het koude water.

Ja idd, ik doe vaak alsof mijn neus bloed als ze iets eng vinden. Helpt het beste bij hem. En dat vind ik zelf ook het fijnst. Maar het ging gelukkig allemaal prima. Volgensmij genoot hij er ook van want hij bleef netjes stilstaan, het was ook zo'n warme dag! Dan is het afspuiten een lekkere verkoeling voor ze! Ik denk niet dat ik de mijne al los kan laten staan, haha, dan gaat ie richting gras, daar issie namelijk hartstikke gek op! (Ja, welk paard niet Knipoog)

Moelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-08 18:41

Ster180 schreef:
Ik zou ook warm water gebruiken, zeker voor de eerste keer Knipoog Laat hem eerst wel even wennen aan het water.

Nee, warm water met dit warme weer lijkt me eigenlijk geen pretje voor hem. Dan heeft ie het al zo warm en dan krijgt die ook nog eens warm water over zich heen. Het water uit de slang was niet ijskoud, ik heb eerst even gevoelt.

BBMarin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-08 12:17

ik ben het mijn 2 jarige nu aan het leren..
Ik doe het altijd nog met zn 2e, ik hou hem zelf vast en de ander spuit dan.

Ik laat eerst het water gewoon wat lopen, til de slang op, laat hem aan het water ruiken, begin bij de voetjes gewoon alles heeeeel rustig. Als hij het water interessant vind bij zijn neus laat je het toch lekker ff wat langer bij zn neus hihi
nou bij zn voetjes een beetje ga je wat omhoog en zo kijk je hoe hij reageert, kijk loopt hij door je heen dan moet je hem eerst ff rustig maken dmv de slang ff niet bij hem maar wel laten lopen.
Probeer het daarna nog een keer en blijf absoluut tegen hem praten of kriebelen, geef hem een veilig gevoel!
Stoppen waneer het goed gaat!

Vandaag was hij dus een beetje vervelen en liep de hele tijd door me heen toen heb ik even de aandacht bij mij gevestigd door hem even een paar passen achteruit te laten lopen en dan ff met hem praten ff zonder water.
Daarna heel gauw nog ff de benen en over zn rug, hij bleef keurig stil staan en toen ben ik gestopt en heb ik hem uitbundig beloond..

oefenen oefenen oefenen Lachen Succes!!

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-08 12:21

ik heb het mn paard ook zo geleerd op puitplaats en dan eerst beentjes en zo steed verder naar boven. tegenwoordig als ik drinkbakken wil vullen ofzo staat hij al klaar hoef ik alleen mar water in de wei te spuiten en hij gaat er zelf onderstaan en draaien zodat ie helemaaaal nat is.

Sjurlieee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-08 22:59

Heb je trouwens een volgorde bij het afspuiten ? Ik begin ook bij de benen, maar begin je voor of achter en wat doe je daarna, onder de buik ? Mag je ook direct na het rijden afspuiten ? Mij werd eens verteld dat je de zweetplekken niet mag natspuiten (onder het zadel)

Ode

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-08 08:59

Ik zou eerst beginnen met de benen en dat een aantal keer herhalen.
Als hij dat accepteerd kun je verder gaan.
In 1 dag zijn hele lichaam afspuiten kan misschien goed gaan maar waarom zou je hem zoveel stress geven?

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-08 09:46

Sjurlieee schreef:
Heb je trouwens een volgorde bij het afspuiten ? Ik begin ook bij de benen, maar begin je voor of achter en wat doe je daarna, onder de buik ? Mag je ook direct na het rijden afspuiten ? Mij werd eens verteld dat je de zweetplekken niet mag natspuiten (onder het zadel)

Natuurlijk mag je alles afspuiten. Lachen Ook direct na het rijden. Je moet dan wel goed uitgestapt hebben, zodat het lichaam weer voldoende is afgekoeld. Ik heb geen volgorde bij het afspuiten, wel begin ik altijd bij de benen.