gras per dag

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Kreef

gras per dag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-08 20:36

Het zal bij de meeste wel bekend zijn , maar ik ben een beginneling, mijn paard heeft een groot weiland tot zijn beschikking [helaas staat hij tijdelijk alleen], nu wil ik dmv stripbegrazing hem er elke dag gras bij doen, als we praten over vierkante meters, hoeveel vierkante meters gras moet ik hem elke dag geven[ het is een 2 jarige tinker] , ik draai het weiland rond, wat hij er aan de ene kant bij krijgt aan gras haal ik er aan de andere kant er weer af
bvd Diana

friesiszwart

Re: gras per dag

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 06:16

Afhankelijk van de hoogte van het gras. Ik heb vakken in het land van 20 mtr breed en die verzet ik 2x daags 2 meter. Moet je even in de gaten houden af je paard laat staan of dat het echt op is en het verzetten daarop aanpassen.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 16:30

Wij hebben stukken van ook zo'n 20 meter breed op dit moment. Op zo'n stuk staan 2 paarden te eten en die krijgen er per dag ongeveer 1 meter bij. 's nachts krijgen ze nu nog hooi gevoerd, maar als ze er 's nachts ook nog op staan is het meestal 's avonds ook nog ongeveer een meter gras erbij.
Ht hangt inderdaad af van hoe lang of hoe kort het gras is en de conditie van het paard. Te dik, normaal of te dun.

Kijk hoeveel je paard ervan eet, is het nog niet netjes opgegeten, kun je nog even wachten met bijgeven.
Je kunt het echter beter ook niet te kort laten afgrazen want dan groeit het moeilijker bij, krijg je eerder kale/modderige plekken in je wei en meer onkruid.
Beter een zelfde stuk 2x licht af laten grazen, dan ze er te lang op laten en dat het te kort wordt...

Kreef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-08 22:29

Die van mij staat dus 24/7 buiten, en als ik het goed begrijp zou hij dus aan dagelijks een meter gras in de lengte 20 meter genoeg hebben.Ik heb er nog nooit zo over nagedacht over het te kort afgrazen wat ik mijn paard eigenlijk wel laat doen, ik zal dus iets sneller gaan rouleren

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 17:26

tja, als je genoeg gras hebt of je paard op heel schraal land wil houden is het niet zo erg, maar als je wel graag wil dat je genoeg gras blijft houden moet je zorgen dat ze het niet beneden het groeipunt afgrazen.
Ik heb zelf ook gemerkt dat het land met langer gras sneller opdroogt en minder snel modderig wordt dan het land wat alleen nog maar korte sprietjes heeft en slecht groeit. Het groeien neemt veel vocht op uit de bodem en een dichtere grasmat voorkomt moddervorming omdat het de grond steviger bij elkaar kan houden.
Meerdere keren niet te kort af laten grazen of maaien maakt dat de grasmat sterker wordt en voller.
Lang laten groeien en maaien, dan houdt je meer open plekken omdat het dan de energie steekt in langer worden inplaats van in de breedte wortelen en uitbreiden. Heb ik gelezen en gehoord, en gezien bij mijn gemaaide land Knipoog

Kreef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-08 20:55

joyce B schreef:
tja, als je genoeg gras hebt of je paard op heel schraal land wil houden is het niet zo erg, maar als je wel graag wil dat je genoeg gras blijft houden moet je zorgen dat ze het niet beneden het groeipunt afgrazen.
Ik heb zelf ook gemerkt dat het land met langer gras sneller opdroogt en minder snel modderig wordt dan het land wat alleen nog maar korte sprietjes heeft en slecht groeit. Het groeien neemt veel vocht op uit de bodem en een dichtere grasmat voorkomt moddervorming omdat het de grond steviger bij elkaar kan houden.
Meerdere keren niet te kort af laten grazen of maaien maakt dat de grasmat sterker wordt en voller.
Lang laten groeien en maaien, dan houdt je meer open plekken omdat het dan de energie steekt in langer worden inplaats van in de breedte wortelen en uitbreiden. Heb ik gelezen en gehoord, en gezien bij mijn gemaaide land Knipoog

Dit vindt ik leuk dat je dit allemaalzegt, ik heb er nooit overnagedacht, maar het is een drassige wei, en toen het heel erg regende was het ook een modderbende, ik heb hem gelijk vandaag ongeveer een 1,5 meter bijgegeven,het stuk is zo`n 15 meter breed en geen 20 meter wat ik dacht, maar ik heb het vandaag even nagemeten, en inderdaad hij heeft best wel een grote wei en er staat gras genoeg, maar ik ben misschien te bang dat hij teveel gras krijgt, of krijggen ze dat niet te gauw