Kostprijs wei hooien

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jantie

Kostprijs wei hooien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-08 20:54

Hoeveel betalen jullie om je weide te laten hooien, bvb voor een lapje van pakweg 1 ha. Prijs van hooi en voordroog.

friesiszwart

Re: Kostprijs wei hooien

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-08 07:31

gewoon het uurloon van een loonwerker. maaien, keren enkele dagen 2x daags, inpakken.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-08 10:28

Ik heb vorig jaar prijzen doorgekregen, maar daar kwam met 3ha zulke hoge kosten uit dan we het hooi goedkoper konden kopen dan zelf laten maaien, schudden en persen door een loonwerker.

Probeer liever een boer in de buurt te vinden die het erbij wil doen tegen kleine vergoeding of in ruil voor mestruimte, of een deel van de oogst. Dat laatste doen wij, we betaalden aan die boer alleen de perskosten voor ons eigen deel en het kunstmest. De perskosten kwamen neer op ongeveer 50 cent per pakje hooi, en ik geloof 11 euro per baal kuil. Prijzen kunnen deze zomer wel weer hoger liggen.

Overige kosten van het landonderhoud en bemesten hadden we er nog wel overheen, maar dat is toch verschillend wat je doet (onkruidspuiten zelf of laten doen, bemesten met eigen mest, kunstmest of drijfmest, mestrijden of mestafvoer, etc.)

Elfie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-08 09:59

Ik heb de rekening nog liggen van twee jaar geleden (loonwerker ook in België):

Maaien van gras: 70 euro/u
Keren van gras: 40 euro/u
Harken van gras: 40 euro/u
Persen en wikkelen (voordroog, grote balen): 11 euro/baal
Stapelen van balen: 40 euro/u

In totaal was ik 485 euro kwijt voor 15 grote balen. Ik heb er iig verlies aan gedaan, kopen is goedkoper.

Nu heb ik een andere oplossing om toch te kunnen hooien. Ik heb een afspraak met andere paardeneigenaars, ik lever de weide, en zij zorgen voor het afrijden ed. En dan delen we de hooiopbrengst. Kost mij enkel het bemesten. Aja, en mijn hulp bij het binnenhalen, lekker zware fysieke arbeid Clown

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-08 11:51

Van ons weiland zou ongeveer 100 balen vanaf gehaald kunnen worden en dat is een 0,5 hectare.
De prijs totaal zou ongeveer op 2,50 per baal uitkomen.

NatasjaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 10:17

Ik kwam 2 jaar terug op 36,50 Euro per gewikkelde baal en kocht datzelfde formaat later voor 28 Euro bij de handelaar.... Zwaar teveel gekost dus om zelf te hooien Boos!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 10:19

Je moet het echt hebben van iemand in de buurt die het niet erg vind voor je te maaien en draaien Lachen
dan is het rendabel, anders idd niet

Wiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 11:54

Ik heb het vorig jaar uitgerekend, en als je alles moet laten doen door een loonwerker, kom je niet uit de kosten en kun je dus beter inkopen.
Gelukkig heb ik iemand die voor me maait, draait en duint en dus kom ik gelukkig royaal uit de kosten.