Staltegels

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_ingrid_

Staltegels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-08 10:11

Aangezien wij in een vrijstaand huis gaan wonen en ik de mogelijkheid heb tot huren van een wei was ik op marktplaats een beetje aan het rondkijken voor stallen enz.
Toen kwam ik de staltegels tegen, ze zeggen dat je dan geen vlas/stro meer nodig hebt.
heeft iemand hier ervaring mee?
het lijkt me voor een paard toch ook niet alles om alleen maar op tegels te staan toch? Het zou in geld natuurlijk aanzienlijk schelen vandaar dat ik er toch wel nieuwsgierig naar ben.

garny95

Re: Staltegels

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 10:25

ik heb rubberen tegels onder het stro, alleen tegels zou ik persoonlijk niets vinden, te kaal, te vies en niets te knabbelen

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 20:14

Ik gebruik ze en ik verkoop ze (stille hint hint hint).
In de zomer gebruik ik ze kaal en in de winter doe ik er vlas overheen, voor de (extra) warmte.
Met rubber tegels ben je een hoop minder geld kwijt aan strooisel, je stal blijft droger (mits je goede afwatering hebt) en je paarden schrapen veel minder. Schrapen is nl. minder leuk als het geen geluid maakt, dit heb ik proefondervindelijk ondervonden.
Staltegels zijn ook makkelijk schoon te maken. Eens per jaar haal je ze eruit en spuit je ze schoon met hogedruk.
Mocht je meer willen weten, dan hoor ik dat graag natuurlijk.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 21:00

Ook ik ben benieuwd naar de staltegels. Een van mijn vragen is hier al beantwoord, maar hoe zit het met het gebruik in een schuilstal en met een ondergrond van klinkers? Blijft het netjes, is er dan wel of geen andere bodembedekker nodig en hoe zit het dan met de afwatering?

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-08 14:24

Als je een soort richel maakt van hout of klinkers op zijn kant (dus op de kleinste opp. van de steen neerlegt), dan blijft het prima liggen.
Optimaal is natuurlijk dat er wat afschot in de vloer ligt, zodat de urine weg kan lopen. In een schuilstal waait het toch vaak door, dus denk ik niet dat je last zal hebben van een zwembad binnen (en paarden plassen toch vaak buiten).
Het blijft netjes als je zorgt dat de tegels nergens heen kunnen, je hebt dan in principe ook geen andere bodembedekker meer nodig.