Nu wil ik er via bokt achter komen of er veel vraag naar is (vooral hier in de buurt ben ik zelf nog geen rusthuizen tegen gekomen) en wat de wensen zijn van de gemiddelde bokker.
Ik zou het fijn vinden als je de enquête zou willen invullen!
De antwoorden graag vetgedrukt maken (selecteren en op de B drukken)
1a. Hoe oud ben je?
1b. In welke provincie woon je?
1c. Ken je een rusthuis bij jou in de buurt?
2a. Heb je eigen paarden/pony’s (zo niet, ga door naar vraag 5)?
2b. Hoeveel?
2c. Waar staat je paard?
°Thuis
°Manege/Pension
°Particuliere stal/wei
°Rusthuis
°Overig, nl:
2d. Hoeveel betaal je nu ongeveer per paard per maand, voor de stalling, voer, verzorging, smid, jaarlijkse da kosten enz? Zonder tuig, lesgeld enz.
3. Waar wordt het paard voor gebruikt?
°Recreatie
°Sport
°Fok
°Grasmaaier/gezelschap
°Lespony/paard
4. Wat wordt met het paard gedaan als er niet meer mee gewerkt kan worden?
°Inslapen
°Slacht
°Rusthuis
°Niets (blijft op zelfde stal)
°Goedkope stal/wei in de buurt
°Verkoop
5. Wat verwacht je van een goed rusthuis?:
a. °Simpele stalling (in een stal van 3,5 bij 3,5 m)inclusief mesten, basisvoer en hooi, overdag op wei bij goed weer
°Stalling (in een stal van 3,5 bij 3,5 m)inclusief complete verzorging, overdag op wei bij goed weer
°Uitloopstal (groepsstal van 8x7m) inclusief mesten, basisvoer en hooi, bij nat weer in de paddock
°Uitloopstal (groepsstal van 8x7m) inclusief complete verzorging, bij nat weer in de paddock.
(bij complete verzorging hoort: onbeperkt hooi, zoveel voer als nodig is (dus eventueel ook zonnebloemolie, lucerne, slobber/maïsmeel en seniorenbrok), elke dag aandacht en paar keer per week poetsbeurt, elke dag mest opruimen, bekappen elke 6 tot 8 weken, tandarts 1 x per jaar, inenting, wormcontrole door laboratorium 1 x per 3 maanden)
Bij de uitloopstal zitten ook een paar dichte stallen voor als het paard binnen zou moeten blijven, en verder kunnen ze naar behoefte in en uitlopen in de mooie groepsstal en krijgen apart van elkaar in normale stallen 2 x per dag krachtvoer.
b. °Kleinschalig (maximaal 8 paarden)
°middelgroot (9 tot 18 paarden)
°groot (aantal paarden maakt niets uit) (hoe groter hoe meer de paarden op stal moeten staan)
c. °Bezoeken is altijd mogelijk
°Bezoeken alleen op bepaalde tijden en dagen (rust voor de paarden, bv woe. za. zo. van 10 tot 5 uur)
°Bezoeken slechts 1 x per week of op afspraak mogelijk
d. °Veel faciliteiten (buitenbak, ruime wasplaats met warm water, poetsplaats, ruime ‘zadel’kast voor spullen)
°normale faciliteiten (simpele buitenbak, kastje voor wat spullen, wel allemaal netjes in orde uiteraard)
°geen faciliteiten nodig, ik kom alleen af en toe langs om te knuffelen
e. °De paarden moeten in een kudde lopen (eventuele herrieschoppers apart)
°de paarden moeten aparte weitjes hebben
f. Hoe lang wil je maximaal reizen voor een rusthuis?
g. Het paardencrematorium in Roermond ligt slechts 20 km verderop. Als je je paard wil laten cremeren na zijn overlijden kan dat dus heel makkelijk en zijn de ophaalkosten met de speciale trailer niet zo belachelijk hoog. Zou dat voor jou een reden kunnen zijn om het paard verder weg in een rusthuis te stallen?
h. *Uitgaande van een complete verzorging, wat heeft jou voorkeur?*
°Dierenartskosten, medicijnen, bijkomende tandartskosten en eventuele (speciale) hoefijzers zelf betalen (maar wordt wel door het rusthuis geregeld)
°Dierenartskosten enz moeten bij de stalling zijn inbegrepen (dan wordt de stalling uiteraard duurder)
i. °Nieuwe paarden komen een week in quarantaine, totdat ze wormvrij zijn verklaard en geen luizen, mijten of ziektes blijken te hebben, en via het stalluik de andere paarden hebben leren kennen. Oude paarden zijn nl veel gevoeliger voor ziektes.
°Niet nodig, paarden moeten gewoon direct of na een dag in de kudde worden gezet
°Nieuwe paarden moeten voordat ze komen door een dierenarts worden goedgekeurd
j. Wat vind je ervan als ijzers niet zijn toegestaan (tenzij het paard serieuze hoefproblemen heeft)? Dit heeft veel voordelen; paarden kunnen elkaar minder snel verwonden, de wei blijft langer mooi waardoor de paarden er langer en vaker op kunnen, het is goedkoper en beter voor de benen van oude paarden, en te snel slijten zullen de hoeven in de wei toch niet doen.
°Ik vind het prima
°Ik vind dat de eigenaren van de paarden het zelf moeten kunnen beslissen
°Het zou voor mij een reden zijn om mijn paard er niet te stallen
6. Nu je jouw perfecte stal hebt uitgezocht, hoeveel zou je hier maximaal aan willen uitgeven? (Een beetje realistisch, bedenk dat je met normale voeding (7 kg hooi en 2 kg brok per dag)zonder verdere verzorging al boven de 50 euro zit)
°Maximaal € 100
°€ 100 tot € 150
°€ 150 tot € 200
°€ 200 tot € 250
°meer dan € 250
7. Zou jij je paard hier later daadwerkelijk willen stallen als jouw voorkeuren zouden worden uitgewerkt aan de prijs die je aangaf, als je de afstand even niet meetelt?
8. Heb je nog opmerkingen of tips?
Bedankt voor het invullen!