Vraagje over land/hoelang erop enz

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

SecretLIN

Vraagje over land/hoelang erop enz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-08 10:18

Mijn Fjordenmerrie mag vandaag op het grote land (hier staat dus veel gras) ze staat momenteel op ons eigenlandje waar eigenlijk geen gras meer over is.. nu krijgt ze eerst het hele land kan het kwaad als ik haar de hele middag erop laat lopen? ik denk echt wel dat ze zich vol gaat stouwen, volgende week worden er stukken afgezet voor dr..

Elisa2

Re: Vraagje over land/hoelang erop enz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 16:51

Ja dat kan zeer zeker kwaad,ze kan koliek krijgen of hoefbevangen worden,het beste kun je met een uurtje per dag beginnen en dat uitbouwen.

Chonelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 17:43

ja een hele middag ineens op een volle wei zetten is niet slim. Ik zou beginnen met een half uurtje, of een stuk maaien en dan afzetten en iedere dag een strookje erbij geven.

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-08 18:01

ja dat zei en dachten wij dus ook maar volgens de mensen die er verstand van hebben zit er nu nog niet veel in het gras om dik van te worden? ikwil inelk geval geen risico helemaal omdat ik mijn fjord goed ken en weet dat ze meteen gaat eten en blijft eten..
Ze heeft er vandaag 3 uurtjes opgestaan ik hou dr wel even goed in de gaten.. morgen weer zolang proberen? het afzetten zou mijn buurman doen waarvan ik het ook huur hij ging dit zo snel mogelijk doen, maar vind het zonde mn merrie binnen te houden of op een kaal stukje land te moeten zetten

Claudia__

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 18:59

Het is altijd heel belangrijk als de paarden weer naar buiten gaat dat je het rustig opbouwt, anders is de kans op koliek een stuk groter. Gewoon elke dag met een uurtje ofzo uitbreiden, op een gegeven moment kunnen ze dan wel de hele dag. Maar als het zo'n groot land is, waarom zet je dan geen stuk af? Is ook veel makkelijker met binnenhalen straks ook, weet ik uit ervaring. Haha!

francis_f

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 19:14

Hai SecretLin,
Ik heb zelf o.a. ook een fjordje. Hij staat 24/7 buiten, maar met dit hoge gras let ik er wel echt op dat hij maar kleine stroken grasland tot zijn beschikking heeft. Net als Chonelly al zei, heb ik een stuk afgezet en zet ik elke dag de omheining een stukje verder. Zo weet ik dat mijn paardjes elke dag wel genoeg te eten en te doen hebben, maar ook weer niet te veel krijgen. Als ik ze namelijk het hele stuk in 1x zou geven, zou dat ook in 1x opgegeten worden. Fjorden blijven namelijk eten en de kans op ziektes als bevangenheid op gaskoliek is dan best groot (ligt ook aan het weer, dat bepaalt het fructaangehalte in het gras). En ook in het voorjaar kunnen ze al dik worden van het gras, dat is bij mijn shetlandertje al duidelijk te zien.. Succes in ieder geval!

Chonelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 08:53

Ik weet niet hoe die wei eruit ziet. Hoge grove stengels daar zit niet zoveel in. Maar van dat felgroene gras zoals er bij ons nu staat, daar moet je echt mee uitkijken!

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 08:56

in erg lang gras zit wat minder in dan dat korte gras maar pas maar heel goed op koliek en hoefbevangenheid is zo snel. gewoon opbouwend doen of gewoon nog een weekje wachten op de strookbegrazing.

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-08 09:40

Ja ik heb zelf geen weide afrastering maar mijn buurman zou zo snel mogelijk een stukje afzetten en dan idd steeds een stukje verschuiven. het is meer hoog gras, trouwens vergeten te vertellen er hebben ook nog schapen op gelopen zo'n week lang weet niet of het iets uitmaakt? wil mijn merrie dus echt niet ziek hebben ook logisch het is wel echt een groot stuk land ik zal straks even een foto van gister plaatsen

SecretLIN

Re: Vraagje over land/hoelang erop enz (nu met foto's)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-08 11:13

Dit is het land waar ze op staat nou ja een klein stukje ervan het is het meeste hoge gras

Afbeelding

Afbeelding

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 13:42

Tip van de week: zorg dat ze met een volle maag de wei op gaan, dus uurtje ervoor plak hooi geven. Dan vreten ze zich niet meteen vol en gaan ze ook niet aan de schijtertitis.

Loenalover15

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 16:15

ligt eraan hoe jong het gras is is het net gezaaid en een beetje aan het groeien mag die het niet eens eten is het in het midden dan mag die er kwartier a twintig minuten op is het ras dat er al heel lang op staat dan mag je paard er lang op ons paard staat er dan meestal 15 van de 24 uur erop en dat vind die heerlijk en hij eet niet eens die 15 uur maar hij speelt er ook op

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-08 19:11

het gras is nooit gemaait ofzo hebben alleen schapen opgelopen

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-08 08:19

juist in deze periode is de overgang naar het volle land heel gevaarlijk dus je moet echt opbouwen. Vooral als je paard niets gewend is. Ik zou beginnen met een uur, morgen ook een uur overmorgen 1,5 tot 2 uur en daarna een halve dag. Verder het stuk niet te groot.

Pally

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-08 20:42

Mijn hengsten hebben de winter eerst in de bak door gebracht en daarna hebben ze op een kleine schrale (lees kale) weide gestaan. Ik voerde ze bij met kuil, brok en muesli.
Per 1 mei staan ze eindelijk weer op het grote land, hier staat tenminste genoeg gras. Ik heb ze gewoon in 1x overgzet, maar heb wel het biks gehalveert.
Nergens geen last van en naast het eten spelen ze ook genoeg.

Succes i.i.g!