wat zouden jullie doen? wei overnemen of niet?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mi_Amore

wat zouden jullie doen? wei overnemen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-08 20:42

Hey,

zit met een dilemma, kan een prachtig aanbod aannemen maar weet niet of ik er wel goed mee af ben.

Ik kan een weide van twee hectare huren voor €1500 per jaar. Er staan 5 paarden op die elk €100 per maand opbrengen. Zelf betaal ik €300 per maand voor mijn wei met mijn paarden op, dus mijn paarden zouden 'gratis' staan.

Als ik die weide zou overnemen sta ik wel in voor het zaaien, afspannen, bemesten, de piste, onderhoud, stro en hooi...

Wat zouden jullie doen in mijn plaats? Zien jullie dit als 'goedkoper' maar met meer werk, of zien jullie het als een eventueel opbrengstplan?

En voor wie zelf zijn eigen wei verzorgt, tips steeds welkom!

sinadama

Re: wat zouden jullie doen? wei overnemen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-08 23:05

Het is absoluut een stuk goedkoper zeker als je 500 euro per maand aan de paarden verdient die er staan en je eigen paarden staan voor niks dus dat scheelt je ook nog eens 800 euro.
Die 1500 per jaar heb je er binnen twee maanden uit.
Alleen moet je er wel zin en tijd voor hebben om het te onderhouden.
Hier kan ik je helaas geen advies over geven

shemar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-08 23:31

Staan die paarden er 's winters ook op en dan moet jij voor hooi en stro etc zorgen?

In elk geval goed uitrekenen voordat je er aan begint wat je kwijt zal zijn per maand, want er staan dan wel 8 paarden op die wei.

Bedenk ook hoeveel tijd je hebt om de wei te onderhouden, mest weg te werken etc. Persoonlijk ben ik erg veel tijd kwijt hieraan waardoor ik soms geen eens tijd heb om ook nog wat met de ponys te doen.

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 07:18

Lekker zelf bepalen hoe je je wei onderhoudt is wel fijn.

De werkzaamheden die op je afkomen
2 a 3 x per jaar bemesten
onderhouden omheining/sloot (schrikdraadapparaat 1 accu per jaar)
mestballen wippen (met zoveel paarden op "maar" 2 ha. zeker geen overbodige luxe)
wie zorgt voor bijvoeren want je hebt gem. 0,5 ha per paard nodig om voldoende gras te hebben.
onkruid spuiten
molshopen
centraal ontwormen
inningsrisico weigeld
bij problemen in de wei (paard in sloot bv) wordt jij gebeld.

5 paarden a 100 per maand 6 mnd per jaar weidegang levert 3.000,00 op en bepaart jou 1.800,0. huur 1.500, rest 3.300 voor bovenstaande werk.
Ik zou het doen als er bij mij in de buurt voor die prijs zo'n wei te koop staat.

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 07:33

Hoe is die wei vergeleken met de wei waar je paarden nu staan? Groter/kleiner, wel of geen schuilstal of bomen, reisafstand voor jezelf, moddertoestand in de winter, wel of geen verhard stuk (of te maken), watervoorziening, etc... Ik denk dat bij mij het geld op de tweede plaats zou komen, en de wei zelf en alle omstandigheden hedt belangrijkste zouden zijn.

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 07:39

Heb je er dan helemaal geen hulp bij?
Zo niet ,dan gaat het er dus om hoeveel tijd (en zin) je er in kunt stoppen.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 07:45

ik heb ik heb verleden de mogelijkheid gehad en gedaan. Echter door het vele bijkomende werk aan onderhoud (met rijboden en 3 kanten sloot) is het rijden op een zeer laag pitje komen te staan. Echter indien ik de keuze opnieuw zou moeten maken zou ik het direct weer doen. Mijn paarden staan nu vele malen beter dan in pension. als zij nu niet goed staan naar mijn zin moet ik dat oplossen en anders ben en blijf je afhankelijk van een staleigenaar.

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 08:06

Ik zou het doen! Ja
Je kan afspraken maken voor hoe lang je het huurt, bijv. eerst maar 1 jaar. Kan je kijken of gaat werken of niet.
De verhuurder kan je vast helpen met de grote 'dingen' die moeten gebeuren aan/in de wei met materiaal/kennis.
En aan de andere huurders zou ik vragen om eens in de week te helpen met weidepoep scheppen bijv. , gedeelde smart is halve smart! Knipoog

Wiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 13:44

als er momenteel huurders opzitten ( van die andere vijf paarden) is het ook raadzaam om na te gaan welke afspraken daar in het verleden mee gemaakt zijn, omdat je dat niet zomaar even kunt gaan omgooien!

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 16:06

Ik zou het doen. Grond wordt alleen meer waard. Verder zou ik wel nagaan wat de bokkers voor me zeggen.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 16:39

ik zou het doen. ook al zou t duurder zijn. t lijkt mij heerlijk om een eigen wei te hebben en er te kunnen doen en laten wat ik wil...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 16:46

Ik zou ook eens een boer in de buurt vragen of hij wat voor je wilt doen. Misschien kan hij voor je maaien, zou ik zeker een keer per jaar doen, wordt de wei mooier van. Ook zou ik 2 weides maken zodat steeds een stuk kan herstellen. Hooi en stro (zitten er dan stallen bij?) laat je gewoon komen, grote pakken bestellen en in een keer laten komen.

De omheining ook in een keer goed doen en regelmatig controleren.

Vraag de boer om eens in de zoveel tijd met de weidesleper de drollen te verspreiden om mestplekken te voorkomen.

Voor bemesten zou ik gewoon de loonwerker laten komen en 1 keer per jaar drijfmest laten rijden. Je hebt nu klanten dus weet wel dat ze eisen gaan krijgen, doen jullie nu alles samen, kun je werk en kosten delen en zullen ze ook zuiniger zijn met de wei en alles wat er bij is.