Hoe leren drinken aan een automatische drinkbak?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

sander_lotte

Hoe leren drinken aan een automatische drinkbak?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-08 15:42

Hoi,
Ik heb een Welsh hengstje van bijna 2 jaar oud. Hij had een grote drinkbak van 50 liter, dit was handiger zodat hij steeds voldoende water had. Het probleem was dat hij zijn mest achterliet in die drinkbak, waarna ik steeds al het water kon weggieten om weer zuiver water in te gieten. Om dit op te lossen had ik een aantal maanden geleden een drinkbak gekocht dat hij automatisch kan bijvullen door er met zijn snuit tegen te duwen.
1 probleem is opgelost: hij gooit zijn mest niet meer in de drinkbak.

Er is wel een nieuw probleem opgetreden... Hij wil maar niet snappen dat hij tegen dat staafje moet duwen om meer te kunnen drinken! Hij drinkt dus het beetje water dat erin zit op en wacht dan totdat ik het weer kom bijvullen...
Dit is echt wel onbegonnen werk, in de zomer kan ik niet om het halfuur water gaan bijvullen hé Verward
Ik heb al geprobeerd om het hem duidelijk te maken, maar hij wil het maar niet vatten!

Zijn er ideeën om mijn pony te leren om hiervan te drinken?

Groetjes!
Lotte

MamaMiesje

Re: Hoe leren drinken aan een automatische drinkbak?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-08 15:43

Eehmm...wat lekkers op de lepel van de drinkbak smeren? Dat hij het eraf likt en zo meteen merkt dat het water dan bijvult?
Of een paar stukjes wortel/appel (bix wordt zo'n kleffe boel Knipoog ) in de bak, die eet hij er dan uit en wellicht dat hij dan ook de lepel aandrukt?

edit:
of een weidegenootje laten logeren die wél snapt hoe het moet? Dat hij dat kan afkijken?

traan_beauty

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-08 15:46

Inderdaad, wat lekkers erop smeren.

Verder bestaan er ook automatische drinkbakken die zonder dat de pony iets hoeft te doen, zichzelf bijvullen als het water lager als een bepaald punt komt. Die hebben wij zelf thuis.

Pistasche

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-08 15:46

Hierboven zijn al een paar goede tips gegeven, misschien kan je samen met hem bij de drinkbak gaan staan en dan hem laten ruiken aan die staaf en zodra hij er heel dichtbij komt zelf even drukken erop zodat er water uitkomt, misschien snapt die dat ook wel na een paar keer?

Succes!

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-08 15:50

Pistasche schreef:
Hierboven zijn al een paar goede tips gegeven, misschien kan je samen met hem bij de drinkbak gaan staan en dan hem laten ruiken aan die staaf en zodra hij er heel dichtbij komt zelf even drukken erop zodat er water uitkomt, misschien snapt die dat ook wel na een paar keer?

Succes!

Dit heb ik ook al geprobeerd, maar vanaf het moment dat ik dan erop duwt, schrikt hij heel erg en wil hij er niet meer naartoe. Zelfs na een paar keer proberen wil hij het nog steeds niet proberen...

@ traan_beauty: ik had eens rondgekeken in de winkel, en dat was het enige wat er wat fatsoenlijke uitzag. Dat wat jij zegt lijkt me inderdaad erg handig, maar ik zou het wel zonde vinden om 40 euro zo weg te gooien...

Ik had verwacht dat hij het wel ging merken als hij de laatste druppeltjes wou opdrinken, dat hij dan per ongeluk tegen het lepeltje komt.
Het probleem is ook dat Romeo zijn neusje nogal klein is, en hij het lepeltje niet per ongeluk kan raken...

juulll

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-08 16:32

tjaa lastig, heb je nou al geprobeert om er wat op te smeren?
en heeft dat geholpen?, je kan ook wat achter het lepetje verstoppen dat hij er echt tegen aan meot drukken ok het stukje wortel bijvoorbeeld te pakken.
en goed belonen als hij het doet, Suces!

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-08 16:34

Mijn paard heeft het zichzelf geleerd ( ze staat normaal nooit op stal, maar nu wel tijdelijk voor haar eczeem ).
Maar ze ging er eerst aan likken tot hij leeg was, en toen snapte ze na een halfuurtje wel dat ze er tegenaan moest duwen..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-08 16:36

Gewoon de waterbak geheel vullen met je hand door te drukken en het zo achter te laten. Als hij dorst heeft drinkt hij hem vanzelf wel leeg, en dan drukt hij ook vanzelf tegen de lepel en leert zo dus dat er water uitkomt.

Als een paard echt dorst krijgt, gaat ie wel drinken. En daarnaast dagelijks in de gaten houden en evt. 's avonds een emmer water op stal aanbieden?

En dan in de zomer daarnaast toch ook die grote ton in gebruik houden?

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-08 18:10

Maya schreef:
Gewoon de waterbak geheel vullen met je hand door te drukken en het zo achter te laten. Als hij dorst heeft drinkt hij hem vanzelf wel leeg, en dan drukt hij ook vanzelf tegen de lepel en leert zo dus dat er water uitkomt.

Dit had ik geprobeerd, ongeveer een half jaar lang... Hij snapt het nog altijd niet... Ik heb zonet ook al gezegd dat zijn neus te klein is om er vanzelf tegen te gaan komen.

Maar ik heb de raad van de meesten hier uitgevoerd zonet. Eerst geprobeerd met een beetje bix in het water te gieten. Hier rook hij even aan, maar het deed hem niets. Toen heb ik het even vol gedaan met bix tot er een klein hoopje boven het water uitkwam. Hij is ondertussen wel eens tegen het staafje aangekomen, maar dit maar 1 keer, hij leek het niet eens te merken.
Om dit nog een beetje verder uit te breiden heb ik wat zemelen genomen, en vooral op het natte staafje gesmeerd(blijft goed plakken op nat Haha! ) en toen liet ik Romeo zijn gang gaan.

Goh heeft die zich even geamuseerd! Nadat hij het staafje helemaal had afgelikt, samen met het water dat eruit kwam, leek hij het zo leuk en interessant te vinden dat hij steeds (in zijn drinkbakje) van links naar rechts bleef gaan, onderweg raakte hij dus het staafje en kwam er water uit. Zo stond hij wel 5 minuten heen en weer te gaan en gefascineerd kijken naar het ding Clown

Erg bedankt voor de tip dus!! Het is vrij logisch, maar ik was er nog niet op gekomen!

MamaMiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-08 18:23

Go jij! Go jij! voor Romeo Haha!

Loenalover15

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 16:19

iets lekkers erop smeren en hem dat laten op likken zodat die met zijn neus in het water komt en dan kan je het knopje indrukken en hopen dat die het zo langzaam maar zeker door krijgt Knipoog het is bij ons wel gelukt dus hoop ik voor je dat het bij jullie ook gaat lukken

MamaMiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 16:25

Als je even de antwoorden van de diverse Bokkers had doorgelezen, dan had je gezien dat dat al voorgesteld werd. EN dat TS dit geprobeerd heeft en dat Romeo het nu snapt Lachen

Vandaar ook mijn:
" Go jij! Go jij! voor Romeo Haha! "

Jantine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-08 10:09

Mooi dat het goed is gekomen! Haha!
Ik heb ook alles geprobeerd, maar hij drinkt er echt niet uit hoor.
Nu maar gewoon elke dag grote bak vullen met water Clown

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-08 13:02

Maya schreef:
Als een paard echt dorst krijgt, gaat ie wel drinken.

Nou niet allemaal hoor Clown .
Ik had vroeger op winterdagen ook een paard op stal staan met zo'n automatische drinkbank. Alle tips die er voorbij zijn gekomen, heb ik geprobeerd. Het vullen tot de rand, het lekkers....
En toch echt iedere morgen was het eerste wat die deed in de wei naar de waterbak vliegen en ze half leeg drinken Koe .
Sommige paarden zijn nogal hardleers, ik kan de ts helaas niet helpen want die van mij heeft het principe nooit gesnapt Haha! .

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-08 14:24

Ik kan van geluk spreken dat Romeo het nu snapt, want het is inderdaad een koppig ding.
Volgens mij zou hij niet van plan geweest zijn om te proberen te drinken als ik niets had geprobeerd.

Maar gelukkig is het opgelost Bloos

Bedankt allemaal!

beautylover1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 17:13

ik zeg altijd maar ook bij honden ze krijgen vanzelf dorst of honger dus dat gaat allemaal vanzelf
maar iedergeval goedzo Romeo

Rytm

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 17:15

En toch ben ik ervan overtuigd dat ze dat echt wel zelf uitvinden als je ze maar lang genoeg laat zoeken en vooral niet tussendoor water geeft.

rizzzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 17:36

Ik heb dit probleem ook met mijn verzorg pony gehad.
Ik heb er wat lekkers op gesmeert en dat ontdek hij het zelf.

BBMarin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-08 12:25

Mijn 2 jarige snapte die ook niet.
Ik ging kijken of hij het snapte door het water te vullen en hij begon heeeeeel heftig te drinken ( dit deed hij ook steeds op stal vandaar dat ik ff ging checken )
als het beetje water op was ging hij zo staan van"jij ff weer met je been doen".
ik heb hem voorgedaan met mijn been wat je met dat ding moet doen.. ik heb het hem zelf nog niet zien doen maar hij heeft geen dorst als ik met hem naar de waterbak ga.. dus zo doe ik het, ff voordoen