mijn pony is gecastreerd, wanneer kan hij weer aan het werk?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

willemlover

mijn pony is gecastreerd, wanneer kan hij weer aan het werk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-08 11:47

hee bokkers Doei!

mijn shetlander willem is a.s vrijdag 3 weken geleden gecastreerd. nou kreeg hij daar een ontsteking bij, en is vorige week zaterdag (20 april) de dierenarts langsgeweest en heeft ze de wond weer opengehaald om het pus erruit te laten lopen. ook moest willem aan de antibiotica. 10 dagen lang. sinda maandag is dit dus weer gestopt. het gaan nu wel wat beter maar hij is nog steeds rustig. wel heeft hij zo zn drukke momentjes als er een merrie ofzo langs komt.
maar omdat willem aan de antibiotica moest is hij behoorlijk aangekomen, we konden het namelijk de 1e 2 keer met de spuit en appelmoes toedienen zoals we het eigenlijk moesten doen, maar na die 2 keer liet hij zich niet meer vangen als je met het halster aan kwam en kreeg je de spuit ook al helemaal niet meer in zn mond.
toen heeft mn vader het gekombineerd met brokken daarbij water toevoegen en daar de antibiotica doorheen doen. dat wou wel en dat at hij ook. maar hij moest 's ochtends en 's avonds dat spul dus moest hij 's ochtends ook die brokken met water hebben. dit was hij ook niet gewend.
daarom is hij dus behoorlijk wat aangekomen en moet hij weer afvallen, maar aangezien we niet op hem rijden en hij uit zichzelf ook niet meer zo actief is zou ik het moeten doen met wandelen en longeren ect.
maar is dat wel verstandig als ik daar dit weekend mee ga beginnen als hij ook nog een wond enzo heeft?

sorry voor het lange verhaal..

Daantje1981

Re: mijn pony is gecastreerd, wanneer kan hij weer aan het werk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-08 17:13

Is de wond al dicht? Hoe loopt hij nu aan het halster.
Als je met hem wandelt of hem longeert zie je snel genoeg of hij er nog last van heeft. Kijk ook goed als je even met hem loopt of de wond niet open gaat doordat de huid strakker staat.
Als hij er veel last van heeft zal hij niet willen lopen lijkt mij, zo zijn shetlanders over het algemeen wel. Dus let goed op de wond!

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 08:02

Bewegen is goed, mits je dierenarts anders aangeeft.
Ik zou nog niet longeren maar wandelen moet prima gaan.
Wel kijken dat hij met dit warme weer niet te erg gaat zweten tussen zijn achterbenen want dat prikt in de wond.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 16:53

laten stappen is zowiezo goed,ook als ze net gecastreerd zijn,als hij hoog blijft lopen met z'n kont zeg maar dan is het nog gevoelig.

magicmist

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 19:52

denk dat je wel kan beginnen met stappen.
beweging bevordert het herstel mits goed gedaan

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 06:44