Pony 24/7 op weide of niet?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Malibu

Pony 24/7 op weide of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-08 09:09

Ik kreeg van de week de keuze om mijn pony vanaf volgende week 24/7 buiten te houden. De koeien staan er nu op, en daarna gaan de paarden zodat het gras niet al te rijk is...

Lijkt me heerlijk voor mijn pony, maar ik zit nog wel te twijfelen om haar nog 1 maandje 's avonds op stal te zetten. Ik heb namelijk geen zin dat ze hoefbevangen raakt, aangezien het gras de eerste maanden nogal rijk is... Dan laat ik haar liever aan het einde van de periode wat langer staan...

Verder heeft ze nu een 'maatje' waar ze het erg goed mee kan vinden, ze worden samen (tegelijkertijd) binnen en buiten gezet. Vorige week was haar maatje uit z'n box ontsnapt en ipv naar het eten te gaan stond ie bij mijn pony te sjansen Haha!
Hij gaat ook nog niet 24/7 buiten en ik weet niet wat mijn pony doet als zij wel moet blijven staan terwijl hij naar binnen gaat. Maar het is ook nog niet zeker of hij wel 24/7 naar buiten gaat, misschien alleen een korte periode (jul/aug ofzo) en ik wil toch wel graag dat ze iig (jun/jul/aug/sep) buiten loopt als het ff kan...

In principe zou ik haar het liefst buiten hebben 24/7, maar gezien bovenstaande wil ik graag wat advies wat jullie zouden doen?
Alvast bedankt
Knipoog

araber

Re: Pony 24/7 op weide of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-08 09:25

lekker 24/7 en als het echt slecht weer is kan je altijd een regendekentje op doen

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-08 11:04

Is je pony al eerder hoefbevangen geweest dan?

tamara45

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-08 11:06

Ik heb die van mij ook 24/7 buiten. Heerlijk. Ze geniet er echt van!!! Zou het wel doen.

Malibu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-08 11:07

Wendy schreef:

Nee, maar ze heeft ook nog niet eerder zo lang 24/7 op het land gestaan (meestal maar 1 of 2 maanden in juli/augustus).

En het is een welsh, die schijnen soms wel aanleg te hebben voor hoefbevangenheid...

lynne_berna

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-08 11:10

Oww.. wat zou ik dat graag willen zo'n keuze zeg!

Malibu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-08 11:16

lynne8 schreef:
Oww.. wat zou ik dat graag willen zo'n keuze zeg!

Bloos voel me ook wel erg gezegend hoor, sta echt op een super plek. Goed voor de paarden, gezellige/leuke/eerlijke mensen. Een lot uit de loterij Lachen

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-08 11:18

Malibu schreef:
Wendy schreef:

Nee, maar ze heeft ook nog niet eerder zo lang 24/7 op het land gestaan (meestal maar 1 of 2 maanden in juli/augustus).

En het is een welsh, die schijnen soms wel aanleg te hebben voor hoefbevangenheid...

Als je niet zeker weet of jouw paardje er zelf aanleg voor heeft, zou ik me daar niet te druk om maken denk ik.
Ik zou er gewoon voor gaan Ja
Als het een leuke kudde is, vindt ze daar wel een ander maatje Lachen

_bloempje01_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-08 11:20

ik zou gewoon rustig opbouwen en dan ben je binnen twee weken ofso of eerder bij dag en nacht! en als je goed hebt laten wennen valt hoefbevangenheid meestal wel mee hoor!

Malibu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-08 12:37

_bloempje01_ schreef:
ik zou gewoon rustig opbouwen en dan ben je binnen twee weken ofso of eerder bij dag en nacht! en als je goed hebt laten wennen valt hoefbevangenheid meestal wel mee hoor!

Ja, denk dat ik haar wel even laat wennen. Even aankijken hoe het gaat...

Goldenflower

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-08 14:14

Wacht nog een maand en ga verder met rustig opbouwen. Het is ook nachtmerrie voor alle paardeneigenaren dat ie op een dag hoefbevangen is of koliek heeft.

Mijn oude pony ging pas in juni/juli in de zomerweide en bleef tot september/oktober in de wei.

_bloempje01_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-08 14:20

wrom zou je nog een maand wachten? als jij rustig opbouwt lukt dat echt wel hoor;) en als je begint met opbouwen zoveel mogelijk aan het eind van de middag of sávonds want als er s'nacht nevel op het gras licht en s'ochtends schijnt de zon erop is het fructaan gehalte in het gras het hoogst en dat kan hoefbevangenheid veroorzaken Knipoog

Malibu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-08 10:42

_bloempje01_ schreef:
wrom zou je nog een maand wachten? als jij rustig opbouwt lukt dat echt wel hoor;) en als je begint met opbouwen zoveel mogelijk aan het eind van de middag of sávonds want als er s'nacht nevel op het gras licht en s'ochtends schijnt de zon erop is het fructaan gehalte in het gras het hoogst en dat kan hoefbevangenheid veroorzaken Knipoog

Alle paarden gaan gewoon om een uurtje of half 10 naar buiten, dan vind ik het zielig om haar op stal te laten staan (dan breekt ze volgens mij ook de boel af), dus later naar buiten is helaas geen optie...

Goldenflower schreef:
Wacht nog een maand en ga verder met rustig opbouwen. Het is ook nachtmerrie voor alle paardeneigenaren dat ie op een dag hoefbevangen is of koliek heeft.

Mijn oude pony ging pas in juni/juli in de zomerweide en bleef tot september/oktober in de wei.

Ja, dat is ook een beetje mijn idee... Juni gewoon 24/7 naar buiten tot september oktober (net wat het weer toelaat)...

Wac

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 11:42

tamara45 schreef:
Ik heb die van mij ook 24/7 buiten. Heerlijk. Ze geniet er echt van!!! Zou het wel doen.

Precies, ik zou het gewoon doen! Haha!

labyrinth

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 12:10

Malibu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-08 09:16

labyrinth schreef:
http://www.paardnatuurlijk.nl/index_js. ... nerein.htm

Erg informatief over paarden in de wei Knipoog

Bedankt! Staat inderdaad leuke informatie op Lachen

Pony staat sinds vorige week dinsdag 24/7 buiten, het was zo warm en ze had nog een aardig dikke vacht. Leek me beter dat ze buiten kon zijn 's avonds.

Helaas heeft ze nu weer een droge hoest tijdens inspanning (draven en galloperen) dus even kijken wat de veearts adviseert. (of ze buiten kan blijven of toch beter even binnen kan staan 'savonds)

labyrinth

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 16:50

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 07:03

Malibu schreef:
labyrinth schreef:
http://www.paardnatuurlijk.nl/index_js. ... nerein.htm

Erg informatief over paarden in de wei Knipoog

Bedankt! Staat inderdaad leuke informatie op Lachen

Pony staat sinds vorige week dinsdag 24/7 buiten, het was zo warm en ze had nog een aardig dikke vacht. Leek me beter dat ze buiten kon zijn 's avonds.

Helaas heeft ze nu weer een droge hoest tijdens inspanning (draven en galloperen) dus even kijken wat de veearts adviseert. (of ze buiten kan blijven of toch beter even binnen kan staan 'savonds)

Vaak is buiten zijn juist beter voor een paard dat hoest

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 09:45

Het ligt aan het weiland. Staat er erg veel gras dan zou ik mijn pony niet direct 24/7 naar buiten doen. Maar opbouwen Lachen

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 11:47

Als de paarden achter de koeien aan weiden, kun je het wel doen. Wel goed de manenkam in de gaten houden, als die hard wordt zit je in de gevarenzone voor hoefbevangenheid.
Waarom mag het maatje niet 24/7 naar buiten? Misschien kan die ook wel mee, dan is dat probleem ook opgelost.
Het kan wel verstandig zijn om de eerste tijd je pony goed beweging te geven, dus elke dag aan het werk zetten.
Die droge hoest kan van het stof zijn, de lucht is de laatste dagen erg droog geweest en er zit veel stof in de lucht. Zou over moeten gaan als het weer vochtiger wordt.

Moontje1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 11:49

Ik zou het gewoon doen.
Het is heerlijk voor het paardje.
Wel gewoon goed in de gaaten houden vooral in het begin.
Dan zie ik het probleem niet