paardeninfo gezocht

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Angie12

paardeninfo gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-08 17:11

Ik weet totaal niet of dit hier echt hoort, maar ik ben ook noig maar nieuw, dus echt sorry...
Ik zoek een beetje info over paarden,
want ik ben van plan om binnen een paar jaar een eigen paard te kopen.

1) Ik ben gek van Arabieren, maar is het wel goed om als eerste paard een arabier te kopen ?

2) Ik zou ook wel een redelijk jong willen, van ong. 2,5 - 3 jaar, moet het dan nog geleerd worden enz. en vanwaar kan ik dan zo iemand halen die m'n paard wil helpen beleren? Moet het dan ook nog (verder) gewend worden gemaakt aan geluiden van een auto enz. ?

3) Waar kan ik ergens leren van hoe ik de hoeven moet proper maken, moet borstelenen enz. Op mijn maege waar ik rij wordt dat daar niet geleerd, dus nouja, en ik ben nog maar 13 dus kan ik ook geen stage ofz gaan doen...

4) Wat zijn de belangrijkste benodigdheden die een paard nogdig, heeft van spullen, zoals hoevenkrabber, dekens... en welke zijn de beste ? van merk ofz of is dat gelijk ?
alvast bedankt!

dolor

Re: paardeninfo gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 17:20

ik weet niet of het wel slim is als je nu al begint met een eigen paard. ik denk dat je beter eerst een verzorg pony moet zoeken zodat je daar alles kunt leren. en dat je daarna pas na moet gaan denken over een eigen paard. want je komt nu als iemand op mij over die weinig verstand heeft van paarden.

Selma204

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 17:54

ik zou zeker geen eigen paard kopen totdat je er flink veel van weet
wat als je paard ziek word? heb je dat dan wel door?

ik zou -zoals dolor al zei- een verzorgpaard/pony nemen
en flink veel op bokt rondneuzen (bokt wiki is ook erg handig) lezen en ervaring opdoen
dan pas een eigen paard Lachen

NicoleKelos

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 18:01

Mijn eerste paardje was een Arabiertje, heel veel van geleerd. Hij was alleen al 15 toen ik hem kreeg, hij wist hoe alles moest en ik nog niet. Ik zou nooit beginnen met een heel jong paard.

Zorg zowiezo dat je eerst meer leert voor je eraan begint. Kan je op de manege niet vragen of ze een keer een poetsles kunnen organiseren? Of dat je een dagje mee mag lopen met een medewerker van de manege. Als dat allemaal niet kan... andere manege zoeken of een verzorgpaardje.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 18:04

Als je dit soort vragen op een forum moet stellen zou ik je aanraden geen enkel jong paard te kopen, ongeacht het ras.

koop een ouder paard, zet deze op een volpension neer en vraag daar de pension eigenaar maar de oren van zijn kop.
Neem goede les. Dan kun je altijd nog zien of je oiit een jong paard koopt.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 18:06

runningkawa schreef:
Als je dit soort vragen op een forum moet stellen zou ik je aanraden geen enkel jong paard te kopen, ongeacht het ras.

koop een ouder paard, zet deze op een volpension neer en vraag daar de pension eigenaar maar de oren van zijn kop.

of zoek een verzorgpony, en leer daar van hoe je verzorgt enzo.

juulll

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-08 09:24

runningkawa schreef:

idd een jong paard lijkt me nu niet zo handig voor jou

moniekk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-08 09:26

ik zou eerst ff een verzorgpaard gaan zoeken, op een manegepaard rijden is heel vaak net even iets anders dan een particulier paard rijden, ervaar de verschillen en kijk dan verder

tjalk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-08 09:34

ik zou eerst maar een verzorgpony zoeken, maakt niet uit wat voor een ras een shetlander is ook al goed, je leert er mee wat je pony wel en niet leuk vindt. Je leert je pony aan te voelen als die bijvoorbeeld bang is. Je leert bostelen. Dat kun je beter leren bij een verzorgpony dan bij een eigen.... Bij een eigen moet je echt het ene ander weten, als je nu iets verkeerd doet bij je verzorg pony kan de eigenaar nog zeggen dat het niet goed is.
En een arabier neemt en dan ook nog een jongen is niet zo'n goed idee,
Want arabieren staan er ook wel om bekent als hele pittige paarden. En dat je daar goed voor moet kunnen voelen

Angie12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-08 16:11

Bedankt voor alle info.
Maar waar kan ik het best een verzorg paardje vinden ?
Moet je dat dan helemaal alleen, of hoe zit dat eigenlijk ?

dolor

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-08 17:45

je kan via bokt maar ook via marktplaats een verzorgpaard vinden. als je gewoon eerlijk bent over wat je kan enzo zal je in het begin waarschijnlijk samen met de eigenaar naar het paardje gaan en zal die je dingen leren. als het allemaal goed gaat, zal je waarschijnlijk wat vaker alleen gaan op de dagen dat de eigenaar niet kan.