paddock bestraten of zand??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Polly
Moderator Algemeen

paddock bestraten of zand??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-08 19:24

Even situatie schetsje...

Sinds 2 jaar heb ik mijn 3 shetten min of meer 'aan huis'.
Heb een halve hectare land (in 3 grote stukken die ik weer heb gehalveerd).
Op een van de stukken staat een container die bestaat uit 2 boxen met daarvoor een stukje bestrating met schrikdraad eromheen.
Aangrenzend aan de container heb ik een stuk van 12 bij 16 waar ik tot dit jaar mijn 2 ganzen hield.

Voorgaande jaren heb ik mijn pony's (na een gewenningsperiode) altijd 24/7 op het land gehad, dit wil ik echter niet meer aangezien ze op die manier veel te vet worden, ik heb ze nu overdag op het land en 's nachts in 1 box met open uitloop op het bestraatte gedeelte.
Het aangrenzende stuk van 12x16 wil ik hier eigenlijk bij betrekken zodat ze wat meer uitloop hebben zonder het land op te hoeven, ze kunnen hier dan in de winter evt ook blijven (staan nu in de winter op een pensionstal, één merrie zal hier sowieso elk jaar naar terug gaan) of in het najaar langer buiten blijven.

Mijn dilemma nu is of het verstandiger is om dit stuk te laten bestraten of hier zand in te gooien (+afgraven en evt drainage).
Mijn voorkeur gaat uit naar bestraten, voor de hoeven slijtage hoef ik het niet te laten, ze zijn bikkelhard en in de winter staan ze ook op het harde buiten, ik heb ook 1 zandeter/graver ertussen staan.
Zacht liggen kan in de box.

Maar hoe kan ik dit het beste doen? Ik heb voor de stallen grint-tegels liggen (op zijn kop), of kan ik er beter andere tegels in leggen?

Graag mensen met ervaring en evt adressen die dit op een nette manier en voor een nette prijs willen doen.

judith_irene

Re: paddock bestraten of zand??

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 19:30

aangezien het om shetten gaat moeten grindtegels op hun kop prima kunnen.
mijn paard staat in een uitloopstal en in de uitloop lagen ook grindtegels op ze op. aangezien mijn paard (750 kilo) nogal eens gaat ijsberen, ging dit niet goed. de tegels gingen wippen. maar hier praat ik over een heel ander gewicht. nu liggen er stelcomplaten, dit gaat wel goed maar is een stuk duurder.
wel zou ik er een goede laag zand onder leggen.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-08 19:33

dat zand is idd wel de bedoeling, voor de stal liggen ze al 2 jaar en dat gaat prima ivm het wippen van de tegels.
We hebben deze indertijd zelf gelegd maar dat was ik niet nog een keer van plan en zeker niet bij een groter stuk, die dingen zijn belachelijk zwaar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 20:11

Zou eventueel een combinatie ook mogelijk zijn? De voorste helft van je paddock bestraten bij de stal, en de andere helft met zand, indien je dat kan laten draineren etc.?

Ik heb zelf een grondpaddock, in de winter is dat een enorme natte rotzooi. Ik zou het dus ook het liefst bestraten (met betonplaten) maar mijn ouders willen er helaas nog niet zo aan. Verder heb ik bij het hek wel een stuk gegoten geruwd beton liggen. Ideaal, wordt ook niet glad.

Welk materiaal je gebruikt moet je zelf weten... Ik zou het zelf met betonplaten doen omdat wij die hier nog hebben liggen. Kwamen namelijk uit een stuk land wat we via ruilverkaveling verkregen hebben.

Bakstenen... dan moet je een goede ondergrond hebben, en het is lastig met schoonhouden. Heb zelf stenen in de ene stal liggen, en het is een crime.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 08:02

Bij ons op de stal hebben ze een gedeelte van de paddock dichtgelegd met zo'n betonstukken die ze normaal in de berm leggen als de weg te smal is.
Er zitten vierkanten gaten in zodat er ook nog zand tussen zit.
Ze hebben hiervoor gekozen zodat het water beter weg kan en het is minder glad dan gewone tegels.
1/4 is ongeveer gelegd op de plek waar de voerruif staat, want daar zakte ze in een natte periode weg.
Toen hebben ze wel vaker de ruif weer naar een beter plek verplaatst maar heb je overal slechte plekken in je paddock.

binky

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 08:07

Renee, ik heb al een tijdje het stuk voor de inloop van de stal bestraat en het bevalt mij prima.
Het is veel makkelijker met voeren,niet alles verdwijnd in het zand Tong uitsteken
Voor de open stal heb ik grindtegels gelegt met spoorbielsen eromheen,voor de andere stal [de gene die jij kent] heb ik gewoon stoeptegels,zo kunnen mijn pony's altijd s'winters droog staan en niet in de blub.

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 08:11

zou het dan laten bestraten. grindtegels op zn kop werkt prima zolang je ze maar goed aansluit en de buitenste onderteund. ik heb in mijn stal ook grindtegels(op zn kop) liggen werkt prima alleen de voorste(in het tussenpad waar ze door naar binnen gaan) verschuift nogal eens omdat die geen steun heeft van andere tegels

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 08:26

ik heb aan mijn 2 stallen beide een kleine uitloop naar buiten zodat zel lekker ook buiten kunnen staan als ze dat willen.
de ene is betegeld en de ander is met zand, dit vanwege tijdgebrek Bloos
de betegelde blijft mooier aangezien het daar na een regenbuit geen modder word maar ik merk aan mijn andere paard dat op de zand staat hij dit prima vind, hij doet al zijn behoeftes buiten, ook plassen, terwijl mijn andere paard op de tegels juist alleen een enkele keer buiten poept maar zeker niet plast.
dus ik vind het voordeel op zand dat de stal mooi schoon blijft Haha! hoeft er niks aan te doen.
maar ze zeggen dat voor jonge paarden een uitloop die verhard is beter is voor de gewrichten, maar bij mij gaat het enkel om een kleine uitloop verder is de grote paddock naast de wei gewoon van zand.
ik denk dat beide zo zijn voor en nadelen heeft, in de winter heb je met zand dat het modder word en je dus ook kans hebt op bevriezing, dat heb je met tegels niet!

kiimberliiee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 15:04

kan je niet een soort scheiding maken met de ene helft zand en de andere bestraat... want dan kunnen de shetjkes zelf kiezeh... dat er een soort zandbak ik zit

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 15:11

nadeel van helemaal bestraten is dat je dan soms wel verplicht aan de hoefijzers moet Knipoog
ik zou dan kiezen voor half bestraten

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 17:02

ellepel schreef:
nadeel van helemaal bestraten is dat je dan soms wel verplicht aan de hoefijzers moet Knipoog
ik zou dan kiezen voor half bestraten

nee juist niet

ik zou een moord doen voor een bestrate ondergrond, daarmee krijg je de ideale hoeven waarmee je zónder ijzers over asfalt en alles kunt rijden Ja

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-08 17:05

ijzers is sowieso niet nodig, ze staan de hele winter op het harde en ik heb nog nooit problemen gehad.
Heb inmiddels een offerte aangevraagd bij iemand die het wel wil straten, zand lijkt me achteraf niet zo'n strak plan ivm de zand-eter.
Iemand nog goede adressen die ik evt ook om een offerte kan vragen??

Ze kunnen zacht liggen in de stal en zolang het weer het toelaat komen ze overdag een paar uur buiten, ze kunnen helaas niet 24/7 op het gras, dan groeien ze dicht.