Boterbloemen wel of niet giftig?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Spinoza

Boterbloemen wel of niet giftig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-08 18:58

In onze nieuwe weide staan heel veel boterbloemen. Wel erg grappig om dat Sóley boterbloem betekend. Maar nu heb ik eens gehoord dat het giftig is voor paarden. Er staan wel al jaren shetjes op het land, en nog geen doden. In welke maten is het giftig/schadelijk? Kan ik ze nog even laten staan of beter toch eruit halen. Eind van het jaar wordt het land helemaal geploegd enopnieuw ingezaaid namelijk.

Groetjes

judith_irene

Re: Boterbloemen wel of niet giftig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 19:00

als paarden die veel boterbloemen eten en tegelijkertijd in de zon staan kan dit voor veel jeuk zorgen en misselijkheid.

Spinoza

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-08 19:02

ze eten er nu niet van. maar moet wel zeggen dat het stikt v an de boterbloem eilandjes. Heb zelf een ijslander, denk dat ze dorodat ze op ijsland geboren is best weet wat wel en niet goed is. maar toch wil het beste voor mijn paard.

en hoe kan je zien dat je paard misselijk is?

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 19:27

Boterbloem is giftig, maar paarden eten er normaliter niet van. Wel is beter als je er wat aan doet, want voor je het weet staat je hele wei vol omdat het gras wordt verstikt.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 19:49

Boterbloemen zijn giftig in grote hoeveelheden. De smaak is echter zo bitter dat ze er niet van eten, hooguit enkele per dag, maar dat is niet schadelijk.

Heb er vorig jaar voor naar de dierenarts gebeld Haha! die heeft mij deze uitleg gegeven.

Spinoza

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-08 19:57

nou onze weide staat er al vol mee. Is gewoon jaren lang niets aan gedaan. Daarom willen we het om laten ploegen. het is wel echt heeeeeeeeeeel veel hoor. dus misschien toch maar wat aan doen.
mclp ofzo toch?

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 19:59

ik heb vroeger op een stal gestaan waar de wei in de zomer geel van de boterbloemen was
de helft van de wei werd gehooit dus ook de boterbloemen

gelukkig nooit een ziek dier daardoor gehad
ze hadden zelf al jaren paarden en ponies.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 20:04

Weides die volstaan met boterbloemen zijn overbeweid / bemest Lachen En daarnaast is het ook gewoon onkruid. In principe kan het geen kwaad, tenzij ze door die boterbloemen niet meer gewoon gras kunnen eten.

Best om te verwijderen is dus om ze er allemaal met de hand, met wortel en al uit te trekken. Doe dan alleen zelf wel handschoenen en iets met lange mouwen aan, anders raakt je huid enorm geirriteerd (en dat weet ik helaas uit ervaring).

Spinoza

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-08 20:07

dat is een handige Haha!
ga deze week toch nog aan de gang in de weide dan ga ik daar ok wat aan doen. kost alleen maar man kracht en geen geld Haha!

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 20:48

Maya schreef:
Weides die volstaan met boterbloemen zijn overbeweid / bemest Lachen En daarnaast is het ook gewoon onkruid. In principe kan het geen kwaad, tenzij ze door die boterbloemen niet meer gewoon gras kunnen eten.
Best om te verwijderen is dus om ze er allemaal met de hand, met wortel en al uit te trekken. Doe dan alleen zelf wel handschoenen en iets met lange mouwen aan, anders raakt je huid enorm geirriteerd (en dat weet ik helaas uit ervaring).

Dat gaat niet helemaal op, onze weides zijn al 8 jaar niet meer bemest en op ons gras voor het huis (waar niets loopt en ook niet bemest wordt) staat het ook vol. Boterbloem 'woekert' gewoon erg. Op een 1/2 hectare met de hand boterbloemen rooien, nah lijkt me niet zo'n strak plan;)
Gewoon deel afzetten, spuiten met MCPA en dan na 5 dagen wisselen van stuk.

Spinoza

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-08 20:58

Weet je dat ik met mijn halve hec er toe in staat ben Haha!
Wij hebben het in 2e gedeelt een rijk stuk waar ze een paar uur per dag op staan en een schraal stuk. Het rijke stuk heeft veel boterbloemen. De rest krijg volgens mij nu de kans niet.
Het land is jaren lang niet uitgemest, we doen nu iedere week alles eruit op hoopjes harken en eruit halen. en dan de kleine restjes verdelen.
Toch wil ik eerst als de boel in bloei staat foto's maken van Soley in een soley veld Haha!

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 21:06

spinet schreef:
Weet je dat ik met mijn halve hec er toe in staat ben Haha!
Wij hebben het in 2e gedeelt een rijk stuk waar ze een paar uur per dag op staan en een schraal stuk. Het rijke stuk heeft veel boterbloemen. De rest krijg volgens mij nu de kans niet

Nou doe je best:) Wij hebben stevige, vaste grond zeg maar en die pollen krijg je er echt niet uit, zelfs met een schop nog erg lastig. Het stuk wat bij ons nu ook schraal is (winterwei), staan ze idd (nog) niet, maar als ik er dalijk niets aan doe staan ze er over een week of 3 weer volop. Het andere stuk heb ik inmiddels bespoten, want daar stonden ze dus ook weer. Wordt wel steeds minder nu ik de afgelopen jaren steeds op deze manier te werk ben gegaan dus hoop dat ik ze over 1 a 2 jaar 'uitgeroeid' heb:-)

Spinoza

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-08 21:08

wat kost dat spul eigenlijk?

het handigste is als je ze eruit haalt om het te doen als het lekker nat is. doe ik met de zuring ook. Heb gewoon een prut weide. Mijn stal was ook prut en dat is nu een plaatje, dus komt met de weide ook goed.

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 06:08

spinet schreef:
wat kost dat spul eigenlijk?

het handigste is als je ze eruit haalt om het te doen als het lekker nat is. doe ik met de zuring ook. Heb gewoon een prut weide. Mijn stal was ook prut en dat is nu een plaatje, dus komt met de weide ook goed.

Ik meen een kleine 20,00 voor een fles (500 ml) en daar doe je best lang mee omdat het verdunt moet worden met water. Ook al heeft het geregend, dan nog is het hier lastig te verwijderen en je krijgt dan allemaal kale plekken en gaten. Grote kans dat op die kale plekken weer ander onkruid terug komt ipv gras, want onkruid groeit sneller.