Dierenarts& Hoefsmidkosten

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_jade_

Dierenarts& Hoefsmidkosten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-08 20:44

Hoi, ik ben een meisje van 12 en ik wil supergraag een eigen paard!
Mijn moeder zou alles moeten betalen, i.v.m. dat ik nog geen baantje kan hebben.
Aan de stallingskosten ligt het niet, die zijn nog wel te betalen hier in velserbroek, maar ze is bang dat de hoefsmid en dierenarts te duur wordt...

Weet iemand de preciese kosten, voor bijv. de influenza enting van 1x per jaar, beslaan, bekappen enzo?

En hoe lang moet een paard ong. buiten staan per dag?

De stal waar ik zou willen staan als ik een eigen paard zou mogen kopen, vragen ze €140,oo voor een pony en €190,oo voor een paard. Dan heb je een grote wei met dagelijkse weidegang, er wordt voor je uitgemest en gevoerd, en je hebt een buitenrijbak en een paddock. Is dat een normale prijs voor al die dingen?

De stal heet Boerderij Schoorl, en is in velserbroek. Heeft iemand ervaring meet deze stal? dat zou ik graag weten.

Alvast bedankt.

lynne_berna

Re: Dierenarts& Hoefsmidkosten

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-08 20:48

Nou daar komt ie zoals het bij ons in amersfoort ongeveer is:

- Hoefsmid, bekappen 40 euro, rondom beslag 75 euro.
- Enting doen we met de hele stal, is per paard maar 19 euro.
- Wormenkuur, wij doen een speciaal mestonderzoek kost 5 euro per paard per maand. Dat onderzoek zegt of je paard wel of niet moet worden ontwormd.
- Ik zou je paard als het kan laten verzekeren, scheelt erg veel in de dierenarts kosten!
- Je stallingsgeld is echt super laag!!!! ik betaal 125 euro voor een kale stal, wel met 2 buitenbakken, binnen en buiten zetten en weidegang. Jou stallingsgeld is dus erg weinig!
- Ik vind dat paarden zoland mogelijk buiten moeten staan, in de winter natuurlijk wel met bijvoeding!
Ik heb alleen geen ervaring met die stal..

Groetjess..

Je komt dus op ongeveer 200 euro per maand uit..

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-08 20:54

De prijzen zijn heel erg verschillend per regio.
Voor bekappen betaal je hier bij ons 25 euro
Beslaan is volgens mij rond de 60 tot 80 euro
En dat moet dus eens in de 6 tot 8 weken worden gedaan.
De griepprik is niet zo duur, dat is rond de 25 tot 30 euro.
Maar als het paard ziek wordt dan kunnen de dierenartskosten hoog oplopen, zelfs in de duizend euro als je pech hebt. Hiervoor kun je wel een verzekering afsluiten, kost volgens mij rond de 300 euro per jaar, maar helemaal zeker weet ik dat niet.
Maar met alleen hoefsmid en dierenarts ben je er nog niet. Paarden houden is gewoon erg duur. Een keer per jaar moet de tandarts komen, om de paar maanden moet het paard worden gecontroleerd op wormen en/of een wormkuur krijgen, verder moet je natuurlijk tuig aanschaffen, en een zadelmaker laten komen om te controleren of het zadel goed ligt, dit kan het beste ook elk jaar opnieuw worden gecontroleerd om te voorkomen dat het paard vast komt te zitten in de rug en je een fysiotherapeut nodig hebt.
En dan zijn er altijd nog kosten voor bijvoorbeeld de dekens te vervangen..
Als je moeder niet zeker weet of ze het wel kan betalen dan kun je beter een verzorgpony zoeken, en over een tijdje een baantje zoeken en zelf voor een paardje sparen Lachen

_jade_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-08 21:02

lynne8 schreef:

- Wormenkuur, wij doen een speciaal mestonderzoek kost 5 euro per paard per maand. Dat onderzoek zegt of je paard wel of niet moet worden ontwormd.
- Ik zou je paard als het kan laten verzekeren, scheelt erg veel in de dierenarts kosten!
- Je stallingsgeld is echt super laag!!!! ik betaal 125 euro voor een kale stal, wel met 2 buitenbakken, binnen en buiten zetten en weidegang. Jou stallingsgeld is dus erg weinig!
- Ik vind dat paarden zoland mogelijk buiten moeten staan, in de winter natuurlijk wel met bijvoeding!

Groetjess..

lynne8 schreef:

Groetjess..

Bedoel je €200,- totaal of zonder de stalkosten?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-08 21:22

Zit er trouwens ook hooi bij die stalling?
Hooi is namelijk het belangrijkste voer voor een paard, en veel stallen geven dat er niet standaard bij (of niet genoeg)
Een paard eet zo'n 5 tot 10 kilo hooi per dag. Dus stel dat je elke dag zelf 5 kilo moet bijvoeren, dan zijn dat 10 baaltjes van 15 kilo per maand, bij ons kost zo'n baaltje 3 euro, dat is dus ook nog eens 45 euro per maand. Ook belangrijk om even na te vragen Lachen

_jade_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-08 21:26

Mijn vriendin had daar vroeger een eigen paard staan (R.I.P.) en ze worden gevoerd, krijgen hooi, het is gewoon all-in, het enige wat je moet doen is dierenarts betalen, volgens mij gaat hoefsmid met de hele tsal tegelijk, maar dat weet ik niet zeker...

lynne_berna

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-08 22:31

Ik bedoel totaal, maar dan zonder onverwachtse dierenarts kosten erbij!

lynne_berna

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-08 22:32

En ik weet ook niet hoe het met je voer zit, als je er nog biks etc. erbij moet komen kun je er al gauw 25 euro per maand bij rekenen. En je moet ook nog je tuig enzo kopen...

Irma1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 12:00

Ik kom uit de omgeving; enting kost je ongeveer eur 18 voor influenza en eur 21 voor influenza/tetanus (eens per 2 jaar) als je meer dan 10 paarden ineens ent (en dat doen de meeste stallen). Rhino kost ca. eur 25. Die Rhino enting is alleen nuttig als de hele stal ent en dat gebeurt vaak niet.

Hoefsmid hangt ervanaf; de mijne rekent eur 90 voor bekappen en beslaan. Afhankelijk van hoeveel 't paard sloft en hoe vaak je op straat rijdt moet een paard eens per 6 tot 10 weken beslagen.

Ontwormen doe je ongeveer eens per 6 tot 8 weken. In ieder geval wanneer de paarden het land af komen geef je een 'zware' kuur (eqvalant duo, equi-max, etc.) en die kosten rond de eur 20, de andere keren geef je een 'eenvoudige' ivermectine ad ongeveer 10 tot 15 eur. 't slimst is inderdaad om regelmatig mestmonsters te laten nemen om te kijken hoe het staat met de besmettingsdruk, maar dat gebeurt zeker niet overal. En ik weet dat er vee artsen zijn die ook een 'zware' kuur aanraden wanneer ze het land opgaan. Ik heb eens horen becijferen dat een paard je rond de eur 50 per jaar kost voor ontwormen.

Waar je altijd rekening mee moet houden is vee arts kosten als er iets mis gaat, en het paard wordt kreupel, krijgt koliek, etc. Dat zijn vaak kosten die vrij hard kunnen oplopen en niet goed tevoren te berekenen zijn.

_jade_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-08 13:03

okee, dan valt het nog mee, ik hoorde ergens dat het je rond de €600,- per maand kost... ik wil zoo ontzettend graag een paard, miss moet ik een baantje nemen, maar wat kan je doen op 12 jaar? krantenwijk lijkt me niks... en verder heb ik ook geen idee. de stal is trouwens all in, dus geen bijvoer of iets.