Hoeveel grond minimaal voor houden van paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Meloen

Hoeveel grond minimaal voor houden van paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-08 20:35

Wij zijn aan het overwegen om een huisje/boerderijtje te zoeken in de omgeving met een stukje grond aan huis.
Mijn vriend werkt fulltime.
Ik ga er vanuit dat ik straks zo'n ruim 20 uur zal gaan werken.
Voor overige dagen zal er iemand dus moeten komen voeren e.d., maar goed dat zijn latere zorgen.

Ik wil graag weten hoeveel land jullie aan zouden raden om mijn paard (en gezelschap) op te kunnen houden?
Wat is minimaal toch echt nodig?
Mijn paard is 1.68 en een evt. pensionklant is ook welkom.
En anders komt er een gezelschappaardje bij.

Wie weet dus hoeveel grond er minimaal nodig is voor het houden van een paard?

sarah_m

Re: Hoeveel grond minimaal voor houden van paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-08 20:40

ik hoorde laatst dat per paard 250 vierkante meter nodig was,
IK WEET DIT NIET MEER ZEKER Tong uitsteken ik zal heel even kijken waar ik dat ookalweer zag Knipoog

Ik edit zo wel ';)

Gevonden:

Per paard van ongeveer 500 kg lichaamsgewicht is een minimale oppervlakte van 1/4 tot 1/2 ha nodig.
Laatst bijgewerkt door sarah_m op 26-04-08 20:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-08 20:41

wil je ze 24/7 buiten houden of snachts binnen bijvoorbeeld?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-08 20:43

Natte grond, of droge grond
Wil je ze in de winter buiten in de wei, of dan een paddock Lachen

Mag ik je vragen wat je bedoeld met, dan moet een ander komen voeren de andere dagen? Lachen

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-08 20:44

Er wordt altijd gezegd; een halve hectare wei per paard, dan kun je ze dag en nacht buiten laten zonder dat de wei kapot wordt gelopen.
Mijn paard staat nu op een stukje van 1200 m2, en daar staat het gras echt héél kort, maar het is op zich wel te doen als je een paddock erbij hebt waar ze kunnen staan als het érg nat is.

Verder ligt het er gewoon heel erg aan wat je ermee wil doen.. Bak erbij? Paddock erbij? Dag en nacht buiten, of ook vaak op stal? En op wat voor soort grond je zit.

Meloen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-08 21:09

@ runninkawa: ik ben mij er van bewust, dat ik als ik ook 20 uur per week werk, moeilijk de paarden drie maal daags op vaste tijden voeren kan.
We overwegen daarom een kracht in te huren, of misschien een stalgenoot, die ze op die tijden wil voeren, dat ik afwezig ben.
Daarnaast heb je natuurlijk geen vakanties en dat soort dingen.
We overwegen het hele plaatje, vandaar dat ik het nog even noemde.

De grond is in Drenthe, dat zal droge grond zijn denk ik.. Verward
's winters mogen ze wat mij betreft in de wei/paddock, even kijken wat het weer toelaat, maar 's nachts op stal.
En een bak bij huis is wel handig Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-08 21:12

Vakanties is natuurlijk anders maar met werk gaat dat wel Ja
heb je genoeg gras hoef je overdag niet bij te voeren. Dat doe ik ook niet.
S morgens voeren en naar buiten.
S avonds weer naar binnen en voeren
En voor het slapen gaan nog een keer Lachen
Maar ik heb ze ook in de winter op de wei.

Vandaar mijn vraag Lachen

Meloen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-08 21:16

Oké dank je runningkawa voor je uitleg Knipoog
Dus als ik het goed begrijp is ong. 1/2 hectare voldoende??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-08 21:20

In de zomer red ik het daar wel mee, in de winter niet
Maar ik heb ze dan ook nooit in een paddock staan

Meloen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-08 21:33

Hoezo red je dat 's winters niet? Of stel ik nou misschien een domme vraag Verward

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-08 21:34

ik heb een fulltime baan en wij voeren ook gewoon 3 x per dag, net zoals RK omschreef.
Als het even kan zou ik naar 2 hectare kijken, dan heb je nog wat speling.

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-08 21:36

Wij houden hier 1 hectare per 4 paarden aan, met wisselweides. Dit komt er in de praktijk op neer dat ze gedurende de winter een stuk helemaal naar de blubber lopen, en dat dat in het voorjaar wordt doorgezaaid, en indien verder nog nodig bemest en/of gespoten. Terwijl dit gebeurt, kunnen ze op de grasjes die de hele winter gespaard zijn. We hebben hier wel het voordeel van vruchtbare grond trouwens. Bijvoeren gebeurt sowieso in de winter, en bij sommige paarden ook in de zomer, al hebben de meesten het dan niet nodig.

Meloen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-08 21:59

Er zijn nogal wat boerderijtjes/huisjes in drenthe met bijv. 8000-10.000 m2, als we daar naar kijken, is paardje bij huis evt. mogelijk toch?

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-08 22:36

Ja dat lijkt me zeker wel. Ik zou de wei wel splitsen als ik jou was, zoals ik hierboven al schreef. Want 's winters is de grond vaak zo belabberd, dat het toch echt wel stuk gelopen wordt.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 06:36

Dit is geheel afhandkelijk van hoe de je weide bij hou. Ik heb 1,5 hectare land. Dit is in twee gelijke stukkken verdeeld: op het ene stuk staan 5 paarden (KWPN'ers) en op het andere stuk staan 2 (fjorden) paarden.

fjorden: aan dit stuk wordt nauwelijks iets aan gedaan 2x bemesten per jaar
paarden moeten in de loop van het weideseizoen bijgevoerd worden.

het andere stuk is in vakken verdeeld 40 x 20 ca en als voordat de paarden het land op gaan strooi ik kunstmest, zodra het land aangeslagen is een wenperiode van een tot twee weken op het land en dan dag en nacht buiten tot einde weideseizoen. Als het stuk waar mijn paarden op staan kort is maai ik de hoge pollen weg laat de paarden nog een dag op dit stuk staan en dan over naar het volgende stuk. Het stuk waar zij vanaf komen wordt direct bemest en komt tot rust. Doordat het niet te kort gegeten is slaat het gras ook snel aan. Eigenlijk heb ik het gehele jaar meer dan voldoende gras en wordt er zelfs nog gemaaid.

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 06:53

Hoeveel grond je nodig hebt is afhankelijk van je beweidingssysteem. Ik gebruik een graslandgebruikskalender voor paarden en daarmee kan ik alles precies plannen (bemesting, beweiding, voederwinning). We hebben hier 3 hectare en 20 paarden; gaat perfect zo.

Tinkerlady

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 07:34

Voor onze paarden houden wij 6000m2 grond aan per 2. Dat is echt minimum.

Nu hebben wij bijna 1,5 hectare inclusief pachtdeel voor 4 volwassen paarden en 1 veulen. Daarbij hebben we een vak gedraineerd en van zand voorzien (10x15m) als paddock. Die is dus altijd droog. In het najaar staan de paarden halve dagen in paddock en halve dagen op wei. In het voorjaar en zomer hele dagen op wei, die we dan wel in vakken verdelen. 's Avonds hebben wij alles op stal, stallen met buitenluik overigens.

Wat overigens veel mensen niet mee rekenen is dat het huis op dezelfde kavel staat en soms ook het stalgebouw. Dat gaat dus van het weide oppervlakte af, als je kijkt naar de afmeting van de kavel zeg maar. Dat is altijd inclusief alles. Daarbij ligt er soms ook nog een rijbak bij, die heeft ook al een afmeting van minimaal 20x40m en gaat dan ook van het weide oppervlakte af.

Ik denk dat je voor 1 paard minimaal 3000 meter moet hebben, een stal met uitloop/paddock. Dat is mijns inziens de ondergrens. Ook moet je een paard eigenlijk niet alleen houden, dus zit je daar ook nog eens mee. Een pensionklantje als je de ruimte hebt, erbij is dan een goede oplossing voor paard en mens. Verder ben ik van mening dat paarden die op kleine veldjes staan, amper de kans hebben om eens goed de benen te strekken, even gek te doen en te sprinten. Dat is toch hun natuur.......nietwaar?

In drenthe vind je inderdaad nog wel leuke stekkies met mogelijkheden voor niet al te gekke prijzen...maar het wordt steeds moeilijker. Ga in brabant maar eens kijken....dan moet je toch echt de staatsloterij gewonnen hebben Haha!

Succes met je stekkie!

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 07:42

ik heb nu iets meer dan 1 hectare grasland voor 5pony's/paarden
of zeg maar 4 want mijn shet telt niet echt mee want die mag bijna niks eten Ach gut ik red het hier niet mee deze zomer! maar ook met meer weiland en de huidige plannen had ik het niet gered. aan het einde van de zomer spuiten we namelijk alles dood en ploegen bemesten en zaaien alles opnieuw in...
vorig jaar toen ik er nog 4 had toen had ik zelfs gras teveel Clown maar ik moet wel zeggen dat wij op vrij natte maar super goede grond zitten. ze gaan bij mij zomer en winter naar buiten en afhankelijk van het weer gaan ze op stal. nu staan ze alweer ruim een week dag en nacht buiten met bijvoeren in de wei...

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 10:38

Ik zou voor 2 paarden aan huis echt 5000m2 (halve hectare) als absolute minimum aanhouden. Inloopstal maken die uitkomt op erfje , erfje dat uitkomt op bak en wei. En de bak (goed aangelegd , droog) en wei dan allebei het hele jaar open laten staan zodat ze zelf kunnen bepalen waar ze lopen.

Op die manier benut je je halve hectare ten volle , in de winter flink hooi en water bij de stal zetten zodat ze daar een beetje blijven hangen , of zelf al kiezen voor het erfje en de bak als de wei nat is. Dan hebben ze alle vrijheid maar toch niet zoveel op de wei te zoeken dus zullen ze hem ook niet helemaal aan gort lopen.

En je kunt desnoods nog eens de keuze maken dat je de toegang naar de wei of bak afsluit.

Maar liever zou ik het richting een hectare zoeken , dan blijft alles mooier. Met 2 grote paarden is een halve hectare al redelijk prutsen als de grond snel kapot gaat.

Een hectare is precies mooi , maar hoe meer hoe beter natuurlijk ! Is het anderhalve hectare dan kun je er al 3 houden , of zelfs 4 als je goede grond hebt.

Maargoed , mag elk paard maar een paar uurtjes per dag op de wei dan kun je er wel 10 op zetten.... maar dat is niet mijn uitgangspunt.

Meloen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-08 16:11

Dank jullie wel voor jullie reacties! Ik heb nu iig een uitgangspunt.
En mijn paard(en) zullen zoveel mogelijk naar buiten gaan, daar voor zijn het nou eenmaal paarden. Een inloopstal is ideaal..

Dank jullie allen, en we kijken lekker rond Haha!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 16:21

Dan zou ik zeker kijken voor minstens een hectare als dat haalbaar is , slaapt wat lekkerder Knipoog

Wij huren hier bijna een hectare een zelfde opstelling (geen huis erop , wel stalgebouwtje met overkapping , erfje , bak en dan de wei) en daarop lopen een kleine Welsh (overmaatse Shet zeg maar) , D-pony van mij , en jong paard (zeg maar E-pony Haha! ) en dat gaat net aan in de winter. Ze blijven veel op het erf en in de bak (hooi onder afdakje) waardoor de wei niet helemaal kapot gelopen wordt , maar ze hebben er nu ook niet echt bepaald gras van

Dus voor 2 grote paarden is een hectare echt wel het uitgangspunt wat mij betreft , als je wilt dat ze in de winter dagelijks nog een beetje op de wei kunnen rommelen.