Niet de stal in willen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Marloe_

Niet de stal in willen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-08 15:29

Ik heb sinds maandag een paard. Bij haar vorige baas had ze een inloopstal. Ze heeft daar ooit haar hoofd aangestoten zoals ik begreep en dat is ook denk ik het probleem dat ze niet haar stal in wil. Omdat wij geen mogelijkheid hebben van een inloopstal moet ze dus 's nachts in een stal. Ze moet eerst een schuur in waar haar stal in staat.. De schuur is best laag maar ze past er makkelijk onderdoor als ze haar hoofd niet omhoog steekt, maar telkens als ze naar binnen moet steekt ze haar hoofd omhoog en verzet geen stap. Als ze uit de stal moet heeft ze geen probleem met de lage schuur. Iemand tips om haar binnen te krijgen?

hyppolyte

Re: Niet de stal in willen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 15:36

Grondwerk en veel oefenen. Die van mij wilde eerst ook nooit de stal in (terwijl ze van 23/7 stal afkwam n.b Clown), aangezien het nu toch niet meer koud is 's nachts, is het geen ramp als ze de stal niet inloopt, dus kun je rustig gaan oefenen. Grondwerk legt een hele goede basis voor dit soort dingen. Begin daar dus eerst mee en ga over een tijdje pas oefenen met de stal in en uitlopen, geduld is het belangrijkste.
Als ze echt per se de stal in moet dan bied een longeerlijn eventueel ook nog een optie, maar vertrouwen is het belangrijkste.

Marloe_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-08 15:49

Wat bedoel je met grondwerk? Een longeerlijn werkt niet dat heb ik al geprobeerd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 17:42

Marloe_ schreef:
Omdat wij geen mogelijkheid hebben van een inloopstal moet ze dus 's nachts in een stal.

Waarom moet ze dat?

Kun je van die schuur geen inloopstal maken? Kan ze zelf beslissen wat ze doet.

lovepardoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 22:21

Veel oefenen en belonen als ze wel gaat.

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 22:28

is het misschien donker in stal? Dat de overgang licht-donker spannend en eng is?
Als dit kan dan is het misschien een idee om de stal zo licht mogelijk te maken of eventueel aan de andere kant van de schuur een deur openzetten zodat ze daar naar toe kan kijken.

Als ze het gewend is, dan zal ze het langzaamaan steeds normaler vinden.

Beloon haar met wat als ze de stal binnen is. Dus brokjes in de bak zodat ze iets heeft om naar toe te lopen.

Marloe_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-08 15:14

JoviBan: Omdat ze niet bij ons thuis staat, de wei is niet van ons zelf. Ook is het van de schuur naar de wei een eindje lopen.

Lovepardoes: Ik snap dat ik veel moet oefenen en dat ben ik ook van plan maar hoe kan ik dat het beste aanpakken dan? Belonen doe ik ze zeker.

Zap: Het is niet donker in de schuur aan alle kanten zijn ramen en ik doe altijd alle lampen aan. In de bak heb ik altijd brokjes liggen ja. Hoop dus dat ze daar dus de volgende keer naar toe wil.

nimbletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-08 15:23

Je kan ook proberen door haar achterwaarts naar binnen te krijgen. Eerst gewoon op de wei aan de hand een paar pasjes achterwaarts laten gaan en als ze dat braaf doet het ook voor de schuur proberen. En altijd proberen dat hoofd zo laag mogelijk te houden dmv iets lekkers. (maar dat snap je ook wel, denk ik) Succes!!!

Marloe_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-08 15:40

Bedankt voor de tip! Ben benieuwd of het werkt, zal vanavond is proberen.

maaikee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-08 16:19

rustig mee omgaan.
zelf neit gespannen zijn en belonen als ze een stapje zet.
praten tegen het paard

gipsyboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-08 17:05

tips zijn al gegeven.
het enige wat ik wil zeggen is veel geduld en heel veel rust, en natuurlijk lekkers. succes

Marloe_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-08 17:56

Bedankt voor de reacties!

Nimbletje: Achterwaarts hielp niet echt. Eerst liep ze vlot achteruit en ik dacht, wow dat gaat goed, maar net voor de schuur stond ze stokstijf stil met haar hoofd op en neer te schudden. Maar toch bedankt voor het meedenken!

Vandaag 3 kwartier over gedaan. Had haar uiteindelijk binnen gekregen door een spoor van lekkers naar haar stal te leggen Nagelbijten / Gniffelen

juulll

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-08 09:28

lastig zeg z'n paard dat weigert zijn stal in te gaan, veel belonen en blijven praten dat lijkt me de beste oplossingen.
SUC6!

Marloe_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-08 14:58

Dankje Lachen