Wat zouden jullie doen? (halfjaar weg + jong paard)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Hoepsie

Wat zouden jullie doen? (halfjaar weg + jong paard)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-08 07:34

Beste Bokkers,

Zoals het er nu uitziet ga ik in Oktober voor een aantal maanden weg naar het buitenland. Heel veel zin in, maar ik heb nog een jong paard van dan 3 jaar staan. Hij is nog vrij slungelig en nog niet gecastreerd.
Sowieso had ik al het plan om hem pas in het voorjaar van 2009 op te pakken, omdat hij dus voor mijn gevoel niet voldoende ontwikkeld is.

Logischerwijs wil ik hem niet zomaar achterlaten. Ik heb veel mensen die voor hem willen zorgen, maar eigenlijk wil ik hem gewoon nog die maanden gunnen om door te groeien en paard te zijn. Gezien zijn gedrag heeft het absoluut geen haast/ noodzaak hem nu al te castreren, vandaar dat ik nu dus in dubio zit.

Mijn vraag is wat jullie zouden doen qua castreren (najaar 2008 of voorjaar 2009) en of mensen hier een mooie plek of plekken weten (waar dan ook in NL) waar ik mijn paard kan zetten voor een aantal maanden in een groep, liefst buiten.

Wel een plaats waar ik er 100% zeker van kan zijn dat er geen vreemden op klimmen of penny's die denken te kunnen rijden, maar wel waar goed toezicht is Knipoog Ik heb indertijd een veulen gekocht zodat ik een paard zou hebben wat helemaal naar mijn hand staat, dat is tot nu toe perfect gelukt en ook het inrijden wil ik onder deskundige begeleiding zelf gaan doen. Ik wil gewoon niet dat er iemand anders op gaat voor ik dat heb gedaan/ zonder dat ik erbij ben. Liefst een plek waar hij dus gewoon paard kan zijn, maar waar het wel mogelijk is om hem te bezoeken (mijn vriend en enkele vriendinnen moeten me natuurlijk regelmatig op de hoogte houden :vork:)

Het gaat dus om de eerlijkste en prettigste keuze voor hem, ongeacht de plaats in NL waar ik hem dan heen zou moeten brengen! Lachen

Alvast bedankt voor het meedenken!

Zesiram

Re: Wat zouden jullie doen? (halfjaar weg + jong paard)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 07:40

Je zou verschillende opfokbedrijven kunnen proberen? Wel goed informeren en een paar keer gaan kijken, want er zitten ook bedrijven tussen die het niet zo nauw nemen.
Maar ik vraag me af of ze ook groepen hebben van de leeftijd van jouw paard ( bijna vier tegen die tijd?) Ik heb hier in de buurt gevraagd toen ik zwanger werd voor opfok voor mijn toen 3.5 jarige paard, en ze wilden hem toen niet hebben, omdat ze alleen groepen hadden van 1 tot 3, en geen vierjairgen. Maar dat is een kwestie van rondbellen denk ik.

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 07:41

Jaartje extra in de opfok kan hem geen kwaad doen (bij de nu 2-jarigen). Castreren zou ik zo jong mogelijk doen (als je dat toch al van plan bent!!). Mijn paard staat bij verboon veulen opfok in Schipluiden. Niet het aller goedkoopste adres voor opfok, maar alle paarden in de opfok hebben veel contact met mensen en alles is goed geregeld!

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 09:03

Ik weet wel een heel goed adres in de buurt van Nijmegen, PB maar als je meer wil weten.

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 09:06

Ik weet een goed en betrouwbaar adres in Flevoland.
Wil je meer weten, stuur dan maar een PB.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 10:12

ik zou denk ik ook kiezen voor een opfokbedrijf (er zijn voldoende goede bedrijven te vinden door heel nl heen, gok dta je inmiddels al een paar pbtjes hebt ontvangen met tips Lachen )

kan hij lekker nog even spelen en stoeien, lekker groeien en doen
en kun jij strakjes als je terugklomt hem gewoon lekker rustig aan oppakken ,

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 11:19

ik zou hem nu laten castereren en idd wegzetten.
pb nadya eens hier op bokt,die staat met haar paard op pension waar een deel 24/7 het hele jaar door in natuurgebied lopen.
haar paard is ook al 4 Knipoog

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 11:25

Jaartje wachten met inrijden uiteraard geen probleem.
Castreren ook niet maar een 3 a 3,5 jarige in de opfok wordt wat lastig denk ik. Als dat inderdaad het geval is dan zou ik hem nu maar laten castreren.
Eerder genoemde adres in Schipluiden is inderdaad goed adres. Staan ze in de winter ook in groepen en gaan dan regelmatig in uitloopbak heb ik begrepen.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 11:28

opfok bedrijf zoeken? ik zou hem hengst laten en lekker buiten laten met vriendjes