keutels in wei?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

knoevel

keutels in wei?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-08 12:42

waar ik op stal sta moeten we elke avond als de paarden naar binnen gaan ff de keutels uit de wei vissen.
nou doe ik dit wel braaf, maar vind het zelf een beetje onzin want dat is toch goede mest.
de bazin zegt dat het onverzorgt uitziet en dan het na een tijd gewoon te veel in de wei liggen als je het niet bijhoud, omdat het alleen maar meer word elke dag.
ook zegt ze dat het niet goed is voor het gras.

wat vinden jullie "

StalMolly

Re: keutels in wei?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 12:46

Bij ons doen wij dat ook, dit doordat de paarden op een beperkt stuk steeds minder vrije ruimte krijgen. Uiteindelijk wordt gras eten onmogelijk doordat overal drollen liggen...

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 12:47

Idd bij een kleine weide altijd drollen scheppen, verse drollen zijn trouwens helemaal geen goede mest
Paardenmest moet geloof ik minimaal 1,5 jaar oud zijn wil het goede mest zijn.

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 22:19

Wij laten het gewoon liggen. En zodra er veel hoopjes liggen gaat de sleep door het weiland heen. Nooit geen problemen gehad.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 22:22

Als je het laat liggen krijg je 'paardenland'
Vind ik een verschrikkelijk gezicht. Van die kaalgevreten plekken met daartussen lange stukken met stront en onkruid.
Daarbij: het is de meest effectieve manier van wormen bestrijden die er is. Met slepen verspreid je de wormen alleen maar. Zeker geen onzin dus.

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 22:47

Nou, het gaat anders al ruim 8 jaar goed. Haha! En dat terwijl ze maar 2x in het jaar ontwormt wordt. Nog nooit geen last gehad van wormen. En haar gezondheid is tip top in orde. Knipoog
Behalve dat ze niet op een volle weide mag staan ivm hoefbevangenheid.

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 22:49

Nee hier word het er elke 2 maanden eraf gehaald en op de mesthoop, en dan als het goede mest is weggegeven aan de koeienboer en zelf ook wat gebruiken.

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 22:55

Ook ik mest het land uit. Om meerdere redenen. Ten eerst groeit het gras beter als er niet een paar kilo paardenpoep op ligt, wat op sommige plaatsen het geval is. Ten tweede trekt een schoon weiland wat minder vliegbeesten aan. Ten derde is het met het oog op wormbesmetting toch echt beter om je land schoon te houden. En ten vierde doet het onkruid het iets te goed op paardenmest. Nog meer redenen nodig? Ok, dan nr vijf: een land vol met stront ziet er inderdaad niet uit.

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 22:58

helemaal met sien5je eens!!

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 23:11

Oké, ik ga je 5 redenen te niet doen:
1: Wij hebben nooit last van slechte groei in gras of kale plekken. Ook niet daar waar keutels liggen.
2. Last van vliegen valt in het weiland reuze mee, in de stallen is het erger. In ons weiland zitten niet meer vliegen als gemiddeld. Daarbij lost een vliegenmasker veel op.
3. Wormenbesmetting valt bij ons ook reuze mee, volgens mij niet eens meer als normaal. En een wormenkuur doet wonderen. Mijn paardenbeest heeft nog nooit last van wormen gehad.
4. Wij hebben weinig onkruid. Alleen op plaatsen waar juist geen drollen liggen. En dat onkruid laat ik staan aangezien er veel kruiden bijzitten die goed zijn voor de gezondheid van paarden.
5. Daarom slepen wij het weiland. Haha! Dan word de mest verspreid en je ziet er niks meer van. Buitje regen eroverheen en je hebt weer voedingsstoffen in de grond. Haha!

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 00:05

Babeth schreef:
Oké, ik ga je 5 redenen te niet doen:
1: Wij hebben nooit last van slechte groei in gras of kale plekken. Ook niet daar waar keutels liggen.
2. Last van vliegen valt in het weiland reuze mee, in de stallen is het erger. In ons weiland zitten niet meer vliegen als gemiddeld. Daarbij lost een vliegenmasker veel op.
3. Wormenbesmetting valt bij ons ook reuze mee, volgens mij niet eens meer als normaal. En een wormenkuur doet wonderen. Mijn paardenbeest heeft nog nooit last van wormen gehad.
4. Wij hebben weinig onkruid. Alleen op plaatsen waar juist geen drollen liggen. En dat onkruid laat ik staan aangezien er veel kruiden bijzitten die goed zijn voor de gezondheid van paarden.
5. Daarom slepen wij het weiland. Haha! Dan word de mest verspreid en je ziet er niks meer van. Buitje regen eroverheen en je hebt weer voedingsstoffen in de grond. Haha!

Wow!
1. Als je een drol 1 dag laat liggen is het gras eronder al geel. Maar bij jou niet?
2. Op diezelfde drollen komen vliegen af. Ik voel meer voor liever voorkomen dan genezen, als je de boel opruimt, hoef je ook geen geld uit te geven aan een vliegenmasker, denk dat een paard 'm liever ook niet op heeft.
3. Dat is fijn voor je. Ik hoop dat het over een paar jaar nog zo is.
4. Ik neem aan dat je het goede van het slechte kruid kunt onderscheiden? Wat voor kruid staat er?
5. Slepen is inderdaad beter dan niets doen. Als het maar wel vaak genoeg gebeurt. Zou je mij trouwens kunnen uitleggen wat de positieve effecten zijn qua voedingsstoffen die in paardenmest zitten voor een weiland?

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 00:24

[***] schreef:
Met slepen verspreid je de wormen alleen maar.

Met slepen maak je het voor de wormen ongemakkelijk om te overleven in de warme drollenhoopjes in het gras omdat je de drollen uit elkaar haalt; zo drogen ze uit, dus slepen is zeker beter dan niets doen.

Ik haal ook af en toe de drollen weg om de kwaliteit beter te houden, maar ik vind het wel vrij zwaar werk Bloos

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 01:11

Als het teveel wordt, haal ik het eruit, maar ook hier: geen gele plekken op het gras, geen last van wormen, bij ons in de tuin zitten meer vliegen en we hebben bijna geen onkruid. Het groeit wel inderdaad alleen waar niet gemest wordt (als een mestplek slecht is voor onkruid, zal het denk ik ook niet het beste zijn voor het gras), maar het is inderdaad absoluut geen gezicht.

Ik persoonlijk vind het wel beter om de mest eruit te halen.

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 03:45

Ook bij ons word er iedere zaterdag de weilanden uitgemest Lachen

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 09:29

Sientje schreef:
Wow!
1. Als je een drol 1 dag laat liggen is het gras eronder al geel. Maar bij jou niet?
2. Op diezelfde drollen komen vliegen af. Ik voel meer voor liever voorkomen dan genezen, als je de boel opruimt, hoef je ook geen geld uit te geven aan een vliegenmasker, denk dat een paard 'm liever ook niet op heeft.
3. Dat is fijn voor je. Ik hoop dat het over een paar jaar nog zo is.
4. Ik neem aan dat je het goede van het slechte kruid kunt onderscheiden? Wat voor kruid staat er?
5. Slepen is inderdaad beter dan niets doen. Als het maar wel vaak genoeg gebeurt. Zou je mij trouwens kunnen uitleggen wat de positieve effecten zijn qua voedingsstoffen die in paardenmest zitten voor een weiland?

1. Nee hoor, wij hebben geen last van gele plekken. Ik denk dat het ook een beetje ligt aan het soort grond denk ik. Wij hebben hier kleigrond en er heel weinig last van.
2. Vervelend dat jullie wel last van vliegen hebben. Ligt denk ik ook een beetje aan waar het paard staat. Wij liggen vrij open, dus er staat ook aardig wind.
3. En ja, ik denk niet dat mijn paard gauw wormen krijgt. Ze staat haar hele leven al dag en nacht buiten (op 2 jaar van haar leven na, omdat ze op pension stond) en ze heeft een ontzettend goede weerstand. Plus dat je het de wormen al niet makkelijker maakt als je het weiland sleept.
4. Ik heb een heel boek over kruiden, dus weet precies welke wel mogen blijven staan en welke niet.
Er staat zowiezo brandnetel in (denk dat iedereen die wel heeft Haha! ) en die droogt altijd mooi op na het slepen waardoor de paarden ervan kunnen genieten. Goed voor de zuivering van het bloed en spijsvertering. Verder staat er ook paardenbloem, kliskruid, weegbree ofzo (ik weet niet hoe je het speld) en nog meer. Daarnaast hebben we ook jacobs kruiskruid gehad, maar die wordt altijd netjes met wortel en al verwijderd.
5. Nou het lijkt mij dat er in paardenmest aardig wat voedingsstoffen voor de bodem zitten. Vraag me niet welke, daar heb ik me niet in verdiept. Ik merk wel dat ons weiland groener is als voorheen (voorheen lagen er nooit zoveel drollen in) en het groeit beter. Oké, nu is het weiland kaal, maar dat komt omdat ze de hele winter ook buiten lopen. En onze plantjes in de tuin doen het ook goed op de paardenmest en die paardenmest is niet eens 10 jaar oud. Haha!

happytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 09:34

ik los het anders op, heb ooit van een boer geleerd: paarden beetje granen geven, paarden poepen een gedeelte uit, en de vogels verspreiden het over het land uit, omdat ze de niet verteerde granen eruit halen Haha!
werkt perfect.

Linda_E

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 10:49

Paardenmest is niet de ideale mest voor een paardenweide. Het gras schijnt er zuurder van smaak te worden waardoor paarden het niet graag opeten en dan krijg je in weilanden waar het gras snel groeit idd het zogenaamde paardenland effect, daar hebben wij ook last van helaas. Alleen een weiland van een hectare of groter ga je niet zo "even snel" de drollen uit halen. Dan ben je een paar uur en een paar kruiwagens vol verder Knipoog

Ook is de kans op worminfectie is trouwens wel groter als er veel mest op een klein stukje land ligt.

_Mel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 10:50

Eigenaar loopt trouw, elke dag rondje met kruiwagen en mestboy door het weiland.

Cheytjuh
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 11:03

Nou, wij doen het altijd zo

We hebben de weides in vieren gedeeld, zodat zomers het gras kan herstellen...meestal gooi ik de mest die in de wei ligt, in een ander gedeelte.. Dus niet op de mesthoop maar als bemesting voor de andere stukken

Hier ben ik vorig jaar mee begonnen, en het is echt prima bemesting voor het land hier hoor !! Geen last van wormen, verspreid de keutels dan ook helemaal, en ros er een paar keer overheen

Het verschil was al binnen een week te zien, mooi groene grasjes !! Ga het dit jaar zeker weer doen, onze 4 stukken weide zag er het best uit van allemaal..

Marcaratie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 11:05

bij ons op stal doen ze het ook.

maar soms laten ze een beetje ligen en gooien ze het over het land uit dat er in iedergeval geen hoopjes ligen. Vork

haan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 11:07

timokyana schreef:
Ook bij ons word er iedere zaterdag de weilanden uitgemest Lachen

bij ons elke dag

Marrke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 13:08

Wij halen het er ook altijd uit. Anders wordt het 1 grote stront hoop aangezien de wei niet heel erg groot is. Het oogt beter en het is ook gezonder voor je paard.

Divine

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 13:58

Wij hebben ook niet zo'n groot stuk (halve hectare) waar ze per dag hooguit 2 uur in lopen. Om de dag haal ik de mest er uit, anders wordt het inderdaad zo'n paardenwei. Ook om wormbesmetting tegen te gaan is mest opruimen heel zinvol.

paafke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 15:11

Wij hebben hier vrij grote weilanden, dus is er altijd plek waar de paarden "schoon" kunnen eten, ook doen we ze vaak overweiden, zodat de oude weiland de kans krijgt om weer te herstellen en die slepen wij dan ook altijd.
Mijn shet staat op een kleiner stukje weiland (anders krijgt hij teveel gras) en die maak ik wel regelmatig schoon.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 15:24

heel verschillend Knipoog

op de ene stal werd na de winter zelfs de mesthoop over het land gereden,en verder om de zoveel tijd gesleept.
bij en andere stal moesten we mest ruimen.
en waar ik nu sta hebben we kleine weitjes waar de shetjes op staan en af en toe de mijne en deze worden elke dag gemest en ook bij de buurman waar we nu staan mesten we elke dag de wei
deze is wel groot en er staan aan 1 kant de mijne en daarnaast 5 appies
en we hebben 1 grote kruiwagen per dag
als de andere helft gehooit is dan laten we de mest liggen,dat word dan in het najaar gesleept en ook deze boer gooit in het voorjaar op het stuk dat gehooit word de mesthoop,deze word in stukjes gehakt de wei opgestrooit
en bij een goed ontworm schema hoef je geen wormen te hebben ,wij laten elk jaar de mest onderzoeken.