Manen trekken

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

0maris0

Manen trekken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-08 08:10

Hallo,

Ik ga voor de eerste keer mijn paard zijn manen trekken,
Omdat ze harstikke dik zijn.

Iemand tips hoe het beste te doen?
De manen moeten dus niet korter, maar zeg maar meer uitgedunt worden

hangertje

Re: Manen trekken

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 08:16

Als ze niet korter moeten maar dunner moet je zorgen dat je dus de hele haar verwijderd. Pluk haar pakken, toeperen, wat je over hebt (begin met kleine plukjes om te zien hoe je paard reageert) om je kammetje draaien, zo ver mogelijk dat de haren niet halverwege afbreken. Je kan het beste snel en hard trekken, want langzaam is minder prettig voor het paard (denk aan een pleister!).
Verder kan ik adviseren om eerst te gaan rijden/longeren. Als het paard heeft gewerkt komen de haren makkelijker los. Succes!

0maris0

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-08 08:23

hangertje schreef:
Als ze niet korter moeten maar dunner moet je zorgen dat je dus de hele haar verwijderd. Pluk haar pakken, toeperen, wat je over hebt (begin met kleine plukjes om te zien hoe je paard reageert) om je kammetje draaien, zo ver mogelijk dat de haren niet halverwege afbreken. Je kan het beste snel en hard trekken, want langzaam is minder prettig voor het paard (denk aan een pleister!).
Verder kan ik adviseren om eerst te gaan rijden/longeren. Als het paard heeft gewerkt komen de haren makkelijker los. Succes!

Dankje!!
Maar nu ben ik ook benieuwd, aangezien het bij zn oren en bij zn schoft veel dunner is dan in het midden van zijn manenkam.
Hoe is de beste manier zodat het een beetje gelijk wordt?

Myrano

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 09:42

Dan moet je vanvoor aan de nek en aan de schoft mindere plukken haren nemen, (je voelt dat zelf wel aan, als je met je vingers door de manen gaat) en in het midden dus wat meer trekken.
Het gelijk trekken is een kwestie van oefenen en een beetje feeling.
Probeer het maar eens, dat zal wel lukken ! Knipoog

0maris0

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-08 09:44

Haha oke,
Ik ga vanavond aan de slag,
Dus ben benieuwd!!

Crum

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 09:44

je pakt een klein stukje manen, kamt eerst tegen de haren in, lijkt wel een soort klit te onstaan erboven en dan heb je nog een dun plukje over, dat sla je 2 keer om je kammetje en dat trek je in 1 keer snel.. dan heb je een pluk haar eruit en is eht uitgedunt..

Morrow_Less

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-08 20:03

ol ik ga het nu ook eens proberen
hoe een kammetje moet dat zijn eigenlijk ???

Meloen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-08 20:04

Of je pakt - zoals luie ik.. - een uitdunschaar! Maar uitdunnen met kammetje lijkt het meest natuurlijk Knipoog

malih

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-08 22:21

Hoe slaan jullie hem om het kammetje heen?

Ik zie 2 maniere voor me namelijk,

Myrano

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-08 22:38

malih schreef:
Hoe slaan jullie hem om het kammetje heen?

Ik zie 2 maniere voor me namelijk,

En die zijn ??

Ik neem een pluk haar met het uiteinde tss mijn vingers, ga dan met kammetje een paar keer van onder naar boven erdoor en het overgebleven haar tss mijn vingers draai ik gewoon 1x rond het kammetje en trek het in één ruk eruit. simpel Knipoog

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-08 22:43

Dagmar_k schreef:
Of je pakt - zoals luie ik.. - een uitdunschaar! Maar uitdunnen met kammetje lijkt het meest natuurlijk Knipoog

Als je een uitdunschaar gebruikt en je gaat daarna knotjes maken heb je veel uitstekende korte haartjes die niet meer bij je vlechtje in passen, beter niet doen dus.

Trekken is een kwestie van ervaring krijgen, in het begin lukt het nooit maar oefening baart kunst. Vooral niet teveel haar in een keer pakken en een speciaal trekkammetje maakt het wel zo makkelijk.

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 11:14

ik doe het zonder kammetje maar met mijn vingers.
ik maak met mijn vingers een soort hefboompje Knipoog