Opbouw weidegang ook nodig na grazen a/d hand in winter?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

simodi

Opbouw weidegang ook nodig na grazen a/d hand in winter?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-08 20:32

Wij hebben de hele winter door aan de hand gegraasd met onze paarden (20 - 30 minuten per keer, ongeveer 5 dagen per week). Moeten we nu ze weer in de volle wei gaan dan ook zo heel voorzichtig opbouwen of kan dat sneller omdat ze gras eten gewend zijn?

Ze hebben vandaag voor het eerst buiten gelopen, zo'n 2 uur (De ene 2 uur achter elkaar, de andete twee eerst 1,5 uur en vanmiddag nog een half uur).

simodi

Re: Opbouw weidegang ook nodig na grazen a/d hand in winter?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-08 08:51

Niemand?

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 09:24

er is al een ander topic over opbouwen van weidegang. Misschien daarom nog geen reacties?
Wij bouwen wel op, ondanks bijna de hele winter door minimaal ong. 2 uur grazen per dag. We hebben er denk ik een maand over gedaan om ze op 6 uur grazen te krijgen en nu hebben we ze er ook wel langer oplopen tot de hele dag. We hebben nog niet dag en nacht geprobeerd omdat ze vrij opgeblazen en winderig zijn na een lange dag eten.
Het hangt er ook vanaf hoe lang of hoe kort het gras is. Als er weinig staat kunnen ze zich ook niet zo vol eten en moet je misschien zelfs hooi bijvoeren. wij geven er elke dag een strook gras bij waar ze een aantal uur lekker van kunnen eten en daarna gaan ze meer door de hele wei zoeken naar lekker gras.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 09:27

Vroeger gebeurde dat helemaal niet.

Toen ik mijn pwoon net had ging ie gelijk 2 uur in het land en een maand later bracht ik hem naar een boer waar hij gelijk 24/7 op het land ging.
Dit heb ik 3 jaar gedaan, nu denk ik hoe kon ik Haha!

Toen ik jong was gebeurde dat ook niet op een manege opbouwen.

Ik zelf ben wat makkelijker hup 2 uur in het land en volgende week 4 uur en dan week later de hele dag

Tayga

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 12:22

Op de pensionstal bij ons in de buurt gaan de paarden van helemaal niks gelijk naar de hele dag de volle wei in (rond half/eind mei als er dus echt flink gras staat). Zou mijn idee ook niet zijn, maar ze hebben nog nooit koliek gehad daar.

Ik zou zelf met 2 uurtjes beginnen, week later 4 uurtjes en daarna gewoon zolang als je normaal wilt.
Overigens als mijn paarden voor het eerst weer meer/veel gras krijgen zet ik ze altijd daarna nog aan het werk. Ik weet niet of dat nut heeft, maarja met een beetje beweging blijven die darmen op gang en gaan ze mesten.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 10:07

Ik zou het toch opbouwen. Er zitten nu veel meer stoffen in het gras dan in de winter, dus ik zou het risico niet nemen. Zelf heb ik het niet opgebouwd, maar de mijne liepen de hele winter al 24/7 buiten.

Cheytjuh
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 11:18

Ik zou het idd alsnog opbouwen.. Zoals capopjekop al zeg, er zitten nu veel meer stoffen in het gras !!

Mijn paarden staan ook 24/7 in de wei, zomers en ook in de winter.. Maar ik heb het ook eerst opgebouwd, eerst een week een uurtje of 1 a 2... Daarna een week een halve dag, en nu sinds , maandag staan z gewoon 24 uur per dag in de wei

suc6 !

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-08 13:39

Het is prima gegeaan, ik heb opgebouwd en ze hebben alledrie geen enkele probleem gehad (diarree ofzo), dus prima zo!

Dank voor de reacties, er mag wat mij betreft een slotje op dit topic!