schillen van bomen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

liljebo

schillen van bomen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-08 17:19

Mijn paarden staan in een zg boswei. Voor de duidelijkheid even een foto erbij.
Afbeelding
Sinds ong 2 weken eten ze echter de bast van bomen, waardoor de bomen dood gaan. Niet zo leuk, temeer we de wei hebben geleend en de eigenaar er niet zo blij mee is (zeer begrijpelijk)
Inpakken in gaas is niet te doen, gezien de hoeveelheid bomen op de wei (1 ha)
Heeft iemand andere tips?

Pluttersput

Re: schillen van bomen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-08 17:23

Denk niet dat er iets aan te doen is, behalve toch inpakken met gaas... Ben benieuwd naar wat anderen zeggen..

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-08 17:31

Inpakken is helaas geen beginnen aan. Het is min of meer een bos van 1 ha. Bovendien verhuizen we wrs in de zomer....

NicoleKelos

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-08 17:34

Hier staan nog wat opties, zal wel prijzig zijn maar is wel makkelijker te plaatsen http://www.stedelijkgroen.com/Images/St ... 202005.pdf misschien is de balsem onderaan de goedkoopste manier om de bomen levend te houden (mits het niet schadelijk is voor je paardjes natuurlijk) Succes, zal niet makkelijk zijn om een simpele oplossing te vinden.

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-08 17:34

Nee dat snap ik, maar ik bedoel meer van, dan denk ik niet dat er iets anders aan te doen is.. juist omdat het zoveel bomen zijn..

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-08 17:37

nicolekelos, het meeste is idd inpakken vd bomen. Normaal gesproken de beste oplossing, behalve dus in ons geval
De balsem zou een idee zijn, maar er wordt gesproken van gebruik bij snoeiwond, niet ter preventie. Misschien weten andere mensen eoa balsem of iets voor erop te smeren? Uiteraard onschadelijk voor de paarden. Ze hebben nu al 5 bomen compleet geschild.
Pluttesput... ok... snap het.

suvan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 09:21

ik dacht eerst altijd dat het onschadelijk was, dat pony's de bomen schillen, maar op een dag lagen beiden shetjes van mij dood op de grond.... het waren dennebomen, weet eigenlijk nog steeds niet of t door de bomen kwam of dat iemand wat over t hek heeft gegooid hoor, maar zouden ze dood kunnen gaan van de bast van bomen?

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 10:23

Betekend gewoon dat er te weinig gras staat, anders zouden ze het niet doen
Bosgras is niet genoeg voor paarden, hiervan kunnen ze niet leven

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 10:32

dat was ook mijn gedachte... misschien meer bij gaan voeren en kijken of ze dan de bomen met rust laten?
Anders stuk van de boswei afzetten en daar de bomen van beschermen en de pony's bijvoeren.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 12:38

is vitamine aanvulling.
geef ze in elk geval genoeg ruwvoer, een liksteen en eventueel tijdelijk een handje brok ofzo voor wat extra vitamines?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 12:44

Je kunt de bomen teren die ze aangevreten hebben? Dat is ook nog een boel werk, maar wat minder intensief dan inpakken met gaas. En werkt ook gewoon afdoende.

Daarnaast zou ik de paarden wat meer bijvoeren Lachen

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 12:51

ponyfee schreef:
ik dacht eerst altijd dat het onschadelijk was, dat pony's de bomen schillen, maar op een dag lagen beiden shetjes van mij dood op de grond.... het waren dennebomen, weet eigenlijk nog steeds niet of t door de bomen kwam of dat iemand wat over t hek heeft gegooid hoor, maar zouden ze dood kunnen gaan van de bast van bomen?

Waren het ook echt dennebomen?
Geen taxus?
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 13:01

Ook dennebomen zijn giftig, paarden kunnen niet tegen die naalden. Of ze van de bast van dennebomen ook ziek worden weet ik eigenlijk niet.

Daarnaast is taxus in NL doorgaans meer in struikvorm te vinden.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 21:09

Bij ons zijn de bomen ook ingepakt met gaas (door de vorige huurders aangevreten) maar dat zijn er wel maar 5...

Mss een paar takken afzagen en die hun aanbieden, + nog een extra berg hooi (en liksteen erbij mss) dat zegenoeg binnenhebben?

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-08 07:55

Dat er op dit moment geen goed gras is, is duidelijk. Hier begint het nu pas te groeien. Overigens stond hier vorig jaar veel meer dan ze opkonden (het is geen echte bosgrond maar bos met wei tussen of wei met heel veel bomen... is maar net hoe je het bekijkt) , maar toen hadden we sil nog niet. Dit jaar is het te weinig voor een hele zomer, maar ze komen in een andere wei halverwege de zomer.
Ze krijgen drie keer per dag een behoorlijke berg hooi van goede kwaliteit, lijnzaadbrok, vitamine B, wortels en appels en hebben een twee mineraalblokken in de wei, dus van de honger zal het niet komen (ze zijn dan ook eerder te mollig dan te mager)
Bast van een boom is normaal gesproken niet giftig. Van een denk zou ik niet weten...
Insmeren met teer is wellicht een optie. Kan dat geen kwaad voor de bomen of de paarden?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 09:04

Bomen kunnen er in principe gewoon tegen. Ik heb het zelf ook gedaan bij een boom die net buiten de paddock staat, maar die ze helemaal kaalgevreten hebben.

Enige nadeel wat ik kan bedenken is dat als het echt heel erg warm wordt, de teer ietwat kan smelten, en als de paarden dan tegen de bomen komen, dat ze dan teer op hun vacht krijgen. Maar dat is in principe alleen maar lastig met eraf krijgen. Is verder niet schadelijk.

Verder blijven ze er dan wel af. Een andere optie kan zijn is van dat Cribox of ander anti bijt spul voor hout erop smeren. Maar mijn ervaring is, dat dat spul niet zo heel erg goed werkt tegen bijten.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 09:23

ponys zien er idd niet erg ondervoed uit Haha!
hertshoorn olie .. vinden ze niet lekker
iets verdunnen met een andere olie en dan in een spray flacon op de bomen sprayen

denk dat dat de goedoopste optie is

buiten voldoende goed hooi evt handje meusli

paarde eten in de natuur ook hout , kijk of je ergens wilgen twijgen kan knippen
deze kunnen weinig kwaad en vinden ze heerlijk

suvan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 10:18

nee waren echte hele hoge dennebomen.

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 12:21

En de paarden zo'n graasmasker om doen dan?

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-08 12:38

Henrieke.. vind ik op dit moment niet echt een optie, omdat er op dit moment nog niet zoveel groeit en het knabbelen aan de aanplant waar ze aan moeten knabbelen (om dichtgroeien tegen te gaan... de reden waarom we de wei mogen gebruiken-de eigenaar krijgt er dan subsidie op) dan moeilijk wordt gemaakt. Bovendien lijkt het mij voor een paard echt niet leuk om de hele dag met zo'n ding op de neus rond te lopen al zijn er natuurlijk situaties waar het niet anders kan.

Die sprayflacon tip is een hele goeie... dat is volgens mij nog het beste uit te voeren.
Al moet ik zeggen dat ze de laatste drie dagen nergens meer aan geweest zijn.... nou ja... nu begint natuurlijk ook ander groen te groeien. En twijgjes zijn er volop in de wei. Het staat er vol mee...

Cyruss_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 12:49

Heb je nu weinig tot minder gras in de boswei staan?
Misschien komt het namelijk door verveling of te weinig voedsel..
Ik zou dan proberen bij te voeren met hooi. Misschien helpt dat wel.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 16:57

Cyruss_ schreef:
Heb je nu weinig tot minder gras in de boswei staan?
Misschien komt het namelijk door verveling of te weinig voedsel..
Ik zou dan proberen bij te voeren met hooi. Misschien helpt dat wel.
Misschien eerst lezen?
liljebo schreef:
Dat er op dit moment geen goed gras is, is duidelijk. Hier begint het nu pas te groeien. Overigens stond hier vorig jaar veel meer dan ze opkonden (het is geen echte bosgrond maar bos met wei tussen of wei met heel veel bomen... is maar net hoe je het bekijkt) , maar toen hadden we sil nog niet. Dit jaar is het te weinig voor een hele zomer, maar ze komen in een andere wei halverwege de zomer.
Ze krijgen drie keer per dag een behoorlijke berg hooi van goede kwaliteit, lijnzaadbrok, vitamine B, wortels en appels en hebben een twee mineraalblokken in de wei, dus van de honger zal het niet komen (ze zijn dan ook eerder te mollig dan te mager)