Overal waar ik kijk, bij elke manege, africhtingsstal, handelaar en prive eigenaar zie ik bakken met als bodem geel zand. Mijn ervaring met deze bodems buiten, in het Nederlandse klimaat, is dat het eigenlijk helemaal niet zo ideaal is (tenzij er goede drainage is aangelegd, welke in het merendeel van de gevallen niet aangelegd is). Als het regent is de bodem doorweekt, en daardoor te zwaar om nog goed op te kunnen werken met je paard. Ook in hele droge omstandigheden in de zomer wordt de bodem al gauw vrij zwaar, en bovendien krijg je enorme stofwolken na een flinke gallop. Oplossing: sproeien, dan heb je even een mooie bodem, totdat de volgende zomerse onweersbui er weer aankomt. Ook in de winter is deze bodem niet bepaald ideaal, want als het een beetje vochtig is en het aan de grond vriest kun je weer geen gebruik maken van je mooie bak...
Dus vroeg ik mij af of er ook andere, paard en milieuvriendelijke oplossingen zijn. Na ff te googlen kom ik uit op houtsnippers, maar ook dat heeft zo zijn voor- en nadelen. Daarnaast kun je syntetische bodems aan laten leggen, maar dat is weer niet goed voor het milieu (en ook niet voor mijn paard als hij het opeet). Dus wat is volgens jullie een oplossing voor dit probleem, waarbij ook wordt gelet op de betaalbaarheid van de oplossing voor prive-eigenaren/kleine stallen?