buitenbakbodems in Nederland

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

s6801881

buitenbakbodems in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-08 15:22

Overal waar ik kijk, bij elke manege, africhtingsstal, handelaar en prive eigenaar zie ik bakken met als bodem geel zand. Mijn ervaring met deze bodems buiten, in het Nederlandse klimaat, is dat het eigenlijk helemaal niet zo ideaal is (tenzij er goede drainage is aangelegd, welke in het merendeel van de gevallen niet aangelegd is). Als het regent is de bodem doorweekt, en daardoor te zwaar om nog goed op te kunnen werken met je paard. Ook in hele droge omstandigheden in de zomer wordt de bodem al gauw vrij zwaar, en bovendien krijg je enorme stofwolken na een flinke gallop. Oplossing: sproeien, dan heb je even een mooie bodem, totdat de volgende zomerse onweersbui er weer aankomt. Ook in de winter is deze bodem niet bepaald ideaal, want als het een beetje vochtig is en het aan de grond vriest kun je weer geen gebruik maken van je mooie bak...

Dus vroeg ik mij af of er ook andere, paard en milieuvriendelijke oplossingen zijn. Na ff te googlen kom ik uit op houtsnippers, maar ook dat heeft zo zijn voor- en nadelen. Daarnaast kun je syntetische bodems aan laten leggen, maar dat is weer niet goed voor het milieu (en ook niet voor mijn paard als hij het opeet). Dus wat is volgens jullie een oplossing voor dit probleem, waarbij ook wordt gelet op de betaalbaarheid van de oplossing voor prive-eigenaren/kleine stallen?

lieflampje

Re: buitenbakbodems in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 21:14

Erg bekend probleem dit (aangezien ik er zelf ook mee kamp)

Ook ik heb al veel gezocht naar verschillende oplossingen, maar dat is erg moeilijk te vinden vind ik (vooral voor een betaalbaren prijs), en ook om een onafhankelijk advies te krijgen aangezien iedere "adviseur" toch zijn product vooral wilt verkopen.

Waar je nog aan kan denken is evt. kokosvezel, of ik heb gehoord dat je ook stro en/of zaagsel door de bak kan laten mengen (maar daar weet ik het fijne niet van)

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 06:34

stro, zaagsel of houtsnippers zou ik er zeker niet doorheen laten mengen dat zijn toch producten die gaan rotten en verteren.

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 09:07

Misschien toch kiezen voor zand en het dan zelf draineren?
Zelf-maak-drainage hoeft lang niet zo duur te zijn als professionele drainage.
Verder: houtsnippers (heb je 2 soorten van, echte dunne stuikjes of meer schors-snippers) vind ik wel fijn (vooral de schorssnippers). Ze rotten wel, maar juist omdat ze rotten hoef je ze niet af te laten voeren.
Eens in de zoveel jaar hoef je dan alleen maar wat kuub erbij te doen.

Sproeien: dit kan je ook zelf maken, wanneer je sprenkel-koppen koopt en zelf buizen legt, hoeft dit ook niet veel te kosten.
(kan je meteen automatische drinkbak aansluiten)

magic_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 09:22

al weather tuft, http://www.buitenbak.nl

zit een milleuverklaring bij, en een super bodem!

niet te zwaar, nooit last van dat ie te nat is, en geen last van stuiven, kortom errug fijn! Ja
en bovendien, nog niet eens zo duur ook Lachen
ga je verhuizen, haal je gewoon de bovenlaag eraf, en neem je mee, kun je zo weer gebruiken op een nieuwe plek! Ja

houtsnippers word na een tijdje een ongelovelijke puinhoop....
het gaat verrotten, en verteerd in de grond na een tijd...

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-08 13:38

Een vriendin van mij heeft een kleine manege, die heeft de helft van de bak van grote houtsnippers, en de andere helft van bakzand. Die houtsnippers zijn wel veel vaker goed te berijden, ook bij vorst en regen. Hoelang gaat zo'n houtsnipperbodem eigenlijk mee? want ik zie er wel voordeel in... En als een deel gaat rotten hoe kun je dat dan oplossen?

Stuiven is overigens in princiepe geen probleem want ik heb 3 van die sproeiers en een grondwaterpomp tot mijn beschrikking. Lachen