Konijnenholen in de wei, hoe haal je die weg?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Konijnenholen in de wei, hoe haal je die weg?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-08 12:24

Wat doen jullie aan konijnenholen in de wei?
Ik gooi ze vol zand maar een uur later zijn ze weer open gegraven.
En ze laten zitten vind ik geen fijn idee met paarden in volle galop in de wei.

Hoe krijgen jullie ze weg?

joyce B

Re: Konijnenholen in de wei, hoe haal je die weg?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-08 14:51

wij hebben geen konijnenhopen alleen molshopen Tong uitsteken
Die trap ik ook in en probeer de hopen aarde weer wat te verspreiden. Misschien moet je iemand vragen met zo'n mini jackrussel jachthondje ofzo Tong uitsteken hihi. Waarschijnlijk zul je de konijnen moeten zien te verjagen. Ik vind dat altijd zo sneu, is eigenlijk gewoon natuur. Maar ja, paard met gebroken been is ook niet leuk natuurlijk...

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-08 15:05

Een hol wordt meestal gegraven (en daarna steeds open gehouden) door een konijn dat jongen moet krijgen. Als je zo'n hol hebt is het meest makkelijke om er water in te laten lopen totdat dat water echt naar boven komt. Met een beetje mazzel komen ook gelijk de jongen eruit drijven en ben je die direct kwijt. Daarna gooi je het gat gewoon weer dicht met zand.
Meestal komen ze dan daar niet meer terug.

Wij hebben een complete plaag en in overleg met het geldersch landschap komt er nu regelmatig een jager om te schieten. Hij is 3 maand lang zo'n 2 x per week gekomen. In die periode heeft hij 35 konijnen geschoten. We hebben ze nog steeds volop zitten, 8 tegelijk over het gazon zien hupsen is hier meer gewoonte dan uitzondering, maar het is een beetje overzichtelijker geworden (al kan hij straks weer van voren af aan beginnen).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-08 18:06

Ik heb katten en een hond en ik zie nooit wat.

Jonge konijntjes verzuipen zou ik niet over mijn hart kunnen verkrijgen, dan liever voorkomen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-08 18:08

dat krijg ik vast ook niet voor elkaar...

Wij hebben ook honden, maar ik heb ze nog niet bij het hol gezien.
Maar ze kunnen alleen maar de wei in als we de poort open doen, dat scheelt natuurlijk.
Vanmorgen het gat nog eens dicht gegooid, paardenmest erbij Tong uitsteken
Zojuist was het nog dicht.
Misschien hebben ze nog geen jongen en nu opzoek naar een andere plek?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-08 18:17

Nagelbijten / Gniffelen Wat gemeen zeg, babykonijntjes verdrinken.. Dat zou ik echt nóóit kunnen!
Wij hebben hier ook een echte konijnenplaag gehad vorig jaar, maar dit jaar heb ik er nog niet veel gezien. Ze hebben nooit in de wei zelf gegraven gelukkig, maar meestal aan de rand van de wei waar een heg staat, en in de mesthoop (lekker warm in de winter Tong uitsteken )
Ik heb wel zelf een paar gaten in de wei moeten graven omdat daar het water niet wegliep. Ik zet daar dan een pylon overheen, en die blijft gelukkig altijd netjes staan. De paarden lopen er dan mooi omheen Lachen
Misschien is het ook een idee om iets viezigs in de gaten te leggen waar konijnen bang van worden (hondendrol of haar ofzo misschien?) en dan de ingang dicht duwen met een bal ofzo, iets wat er nét in past, zodat ze hem niet naar buiten krijgen. Dan gaan ze daar waarschijnlijk niet meer verder graven en gaan ze verder naar hun andere ingangen, ver weg van die drol Tong uitsteken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-08 18:21

Ecostyle heeft volgens mij konijnenschrik.
Iedere dag gewoon de holen vullen en dan blijven ze wel weg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-08 18:21

hey... dat is een goed idee, dat ga eens opzoeken Ja

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-08 19:21

[***] schreef:
Jonge konijntjes verzuipen zou ik niet over mijn hart kunnen verkrijgen, dan liever voorkomen.

Dat leer je vanzelf als je je weide, bloemperken, groente, bloementuin en kas in een groot gangenstelsel ziet veranderen en dat er bovendien geen bloemen of groenten meer blijven staan.

Voorkomen hebben wij ook geprobeerd: om de groentetuin etc. staat grofmazig gaas tot op 1,50m. Tot 1 meter hoogte is er vervolgens kippengaas tegenaan gespannen en daartegenaan staan nog wat golfplaatjes.
Toch zitten ze nog in de tuin. De enige manier is of eronderdoor of over 1 meter en dan ook nog door een gat springen. Eronderdoor doen ze niet, dus springen ze blijkbaar Koe

_Mieke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-08 20:46

Die konijntjes zijn die-hards hoor.
die blijven komen..en fokken als ratten Nagelbijten / Gniffelen

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-08 16:49

Een paar jaar geleden hadden we konijnholen in de bak zitten. Levensgevaarlijk was dat. Volgens de instanties mocht er niet gejaagd worden, dus misschien maar ergens anders rijden werd er toen gezegd. We hebben toen de holen zoveel mogelijk uitgegraven en de jonge konijnen verzopen in een emmer. Dat was vreselijk maar zien dat je paard een been breekt door zo'n hol is volgens mij nog erger. Toen dit niet leek te werken, en de vallen ook niet werkten hebben we een jager geregeld die in de schemering de konijnen schoot. Het is nooit echt konijnvrij geworden.

Ode

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 14:29

Dat je dat zo makkelijk kunt vertellen zeg...

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 21:38

odje schreef:
Dat je dat zo makkelijk kunt vertellen zeg...

Ik heb het misschien makkelijk geschreven. Maar wanneer je bak vol konijnenholen zit, en je dus niet meer kan rijden of je paarden in de bak kunt zetten. En vervolgens geen hulp krijgt van een instantie, dan moet je toch actie ondernemen. Wij hebben toen ook nagedacht over het diep laten omploegen van de bak, maar of dat nu zo'n humane methode was. Ook zou je konijnen kunnen vergiftigen. Naar mijn idee ook niet humaan.
Enige diervriendelijke optie die we hadden kunnen kiezen ipv verzuipen is alle konijntjes naar de DA brengen en in laten slapen. Maar dat was van de zotte, met die plaag.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 21:54

Ik ben veel te soft mss, maar ik zou dan maar tijdelijk in de wei zijn gaan rijden Clown We hadden paar jaar geleden wel een mollenplaag. Iedere keer als mijn pa er een zag lopen, zette hij ze in een emmer om ze in de uiterwaarden vrij te laten. En de katten hier in de buurt hebben er een aantal gepakt. sindsdien nergens geen last meer van gehad.

Wij hebben er geen last van gelukkig. Ben benieuwt of er een diervriendelijke manier voor is, ga eens kijken naar dat ecostyle.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 07:43

Nu op het moment ben ik ook nog niet bij het punt beland van verzuipen.
Maar toch kan ik me voorstellen als je echt niet meer weet wat te doen dat je dat toch wel gaat doen.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 11:50

Ik zou dan liever rondom de bak kippengaas ingraven, n meter diep, dan komen ze ook niet meer binnen. Moet je wel nog de gaten uitgraven en dichtgooien natuurlijk. Dat hebben wij vaak gedaan bij onze tamme konijnen, dan kunnen ze niet uitbreken, dus ik denk dat het ook wel tegen inbreken zal helpen Haha!

linn__

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 11:55

Wij hebben er ook last van gehad vorige zomer.. een laag stroomdraadjes langs de ingang gezet maarja hielp niet. Totdat de buurman er 's morgens is gaan zitten en de beestjes heeft afgeschoten.
Zou dat inderdaad zelf ook nooit kunnen! Maar we hebben er geen last meer van gehad.
Overgens zit er nu een tam konijntje haha een rode/oranje achtige nog een jonge en komt zo naar je toe waarschijnlijk ergens ontsnapt en leeft nu onder de hooiberg met een bakje drinken, eten en een worteltje elke dag haha overgens graaft die niet Clown

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 12:35

Ik had vaak holen in de bak. Ik keek eerst of er geen nestje in zat, als er niets in zat gooide ik ze dicht. Anders zette ik er een hindernisstaander oid bij zodat we er niet in zouden zakken. Ik ga die jonkies echt niet verzuipen.

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 15:41

fjordnina schreef:
Een hol wordt meestal gegraven (en daarna steeds open gehouden) door een konijn dat jongen moet krijgen. Als je zo'n hol hebt is het meest makkelijke om er water in te laten lopen totdat dat water echt naar boven komt. Met een beetje mazzel komen ook gelijk de jongen eruit drijven en ben je die direct kwijt. Daarna gooi je het gat gewoon weer dicht met zand.
Meestal komen ze dan daar niet meer terug.

Dit heb ik vorig jaar dus ook gehad, maar dit was per ongeluk! Ik schrok me dood, dacht echt wat voor vies komt hier nou weer uit. Dacht eerst dat het dode mollen waren.
Maar idd, het werkt wel ROFL.