Weide

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

kaatje1984

Weide

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-08 11:57

Wij hebben 2 veulens beide bijna 1 jaar, wij hebben vorige jaar onze wei ingezaaid, gras is al flink gegroeit, we willen ze er al opzetten, gras is nog niet heel lang kunnen wij ze probleemloos in de wei zetten? want sommige mensen zeggen dat je het eerst moet maaien, als wij het maaien dan is het weer te kort voor ze. Worden ze daar ziek van?

Hopelijk kan iemand mij helpen

Groetjes

moniekk

Re: Weide

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-08 12:00

ik zou het langzaam opbouwen. dit gras hebben de paarden graag dus ze zullen zich waarschijnlijk gaan vol proppen. geef ze daarom eerst hooi, en als ze dat op hebben zet ze dan bv een uurtje op de wei en haal ze er dan weer vanaf. langzaam opbouwen dus.
geef altijd eerst hooi voor je ze op de wei zet. en je kunt eventueel ook een stukje afzetten waar ze mogen eten en dan elke dag weer een stukje bijgeven.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-08 12:00

Voor een sterke, paardbestendige grasmat is 2 a 3 keer maaien aan te raden.

Om ze er nu zo op te gooien kan, maar dan heb je binnen korte tijd al bijna geen weide meer over.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-08 12:01

Ik zou het toch eerst maaien. Gras kan niet snel té kort zijn, zeker in de lente niet, dan kunnen ze beter rustigaan beginnen met korte sprietjes. Eigenlijk is het t beste om eerst een paar schapen erop te laten grazen, die lopen de grasmat mooi vlak en grazen het een beetje korter.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-08 12:17

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-08 17:28

ik zou het niet in ene keer doen. Ik ben afgelopen week begonnen. Mijn paarden hebben de laatste maanden alleen in een paddock gestaan. Van de week een uur naar buiten, volgende dag ook, 3e dag 2 uur, 4e dag, 4 uur en de vijfde dag in de ochtend geen bix gegeven en gewoon buiten hooi maar wel het landhek open. op een gegeven moment ontdekten zij dat zij het land op konden en vanaf nu blijft het landhek open staan en streepsgewijs krijgen zij als het gras op is een strook gras erbij. Even gedoseerd nog maar eest moet het gras nog verder doorgroeien. over een goede maand kunnen zij onbeperkt op het gras.
Groet

doerakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-08 17:30

friesiszwart : ik vind dat je wel heel snel opbouwt!! tussen de derde en de vierde dag zit 2 (!!!) uur verschil!!