stroom in de stal van paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

vinden jullie het kunnen, stroom in de stal van een paard?

1. ja
8 (8%)
2. nee
70 (75%)
3. ligt eraan (leg uit)
15 (16%)

Totaal aantal stemmen: 93

jesito

stroom in de stal van paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-08 10:06

Ik kom wel eens op een stal waar in twee stallen stroom zit.
Bij de ene is dat omdat die schuurt en bij de ander is het een hengst.
maar de box van de hengst die ruim 1.70 groot is, is maar 3x3 groot.
Dat dier komt niet buiten en staat dus contineu met zijn kont tegen de achterkant gedrukt.
Die wat schuurt heeft een grotere box maar er staat wel een veulen bij en deze stal is helemaal rondom met stroom.
Ik vind dit dierenmishandeling en niet kunnen.
Ik heb het ook nog wel eens gezien op andere stallen.
wat vinden jullie hier nou van?

lotje_s

Re: stroom in de stal van paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 10:10

Als een paard schuurt, kunnen ze hem beter een wormenspuit geven.
Dierenmishandeling vind ik dat.

Marliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 10:17

Nee dit kan echt niet, ook niet omdat een paard schuurt.
Dan moet namelijk de oorzaak weggehaald worden, jeuk is haast erger dan pijn, kun je je voorstellen dat je jeuk hebt en niet kunt krabben? Das vreselijk.
Al is het soms wel een cirkeltje, want door schuren komen en weer wondjes die genezen en weer gaan jeuken.
Maar toch vind ik stroom geen oplossing, paard moet zich veilig voelen in een stal.

Arabian_Girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 10:18

Net of een wormenspuit tegen schuren helpt Scheve mond
Vind het ook niet echt een oplossing stroom in je stal..maar als de stal groot genoeg is kan het evt nog wel..maar als hij amper kan draaien is het wel zielig..

Naranga

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 10:19

Een paard kan ook schuren omdat ie eczeem heeft oid. En soms is dat heel lastig/niet voldoende te behandelen. Als de stal groot genoeg is dat het paard zich makkelijk kan bewegen zonder tegen de wanden (met de stroomdraad) aan hoeft te komen is er niets gemeens aan... Paard is zelf slim genoeg om na 2x te bedenken dat ie beter van die draadjes af kan blijven. Paarden met eczeem kunnen zich tot bloedens toe en hele open wonden openschuren als je ze hun gang laat gaan, en dan vind ik een beetje stroomdraad in de box daar een heel goed alternatief voor. Anders komt het neer op je paard zo hard platspuiten met allerlei medicijnen dat ie of de jeuk niet meer voelt... of zo suf is dat t m niet meer kan schelen, nou dat is ook geen oplossing.
Tja, die hengst staat gewoon in een te kleine stal, maar misschen is er niet beters voor handen, je kunt niet alle hengsten zo maar in alle stallen plaatsen, sommige worden daar heel lastig van. En tja of ie er nou uit komt... jij bent niet 24/7 op die stal aanwezig dus daar ga ik verder niet op in.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 10:19

iemand die ik ken heeft dat ook.... omdat de paarden anders schuren.. ja hallo zoek dan iets tegen de jeuk maar ga geen stroom in de stal doen! Een mens wordt toch ook gek als die jeuk heeft en niet krabben kan?

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 10:20

Wormenspuit kan wel helpen want sommige paarden gaan schuren als ze wormen hebben. Verder vind ik het ook geen goede oplossing. De jeuk is er nog steeds, dus daar kan beter iets aangedaan worden. En het lijkt mij dat zo'n paard dan niet meer rustig kan staan als er stroom op staat in zo'n kleine stal.

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 10:21

Stroom in de stal? WAAROM?
Wat zeggen deze mensen hierover dan?
Is er iets met de paarden doet ze het zo gaan oplossen?
En er staat ook nog een veulen in 1 van die stallen? Paard zal 's nachts maar eens vast moeten komen te liggen tegen de stroom aan :S
Vind het echt onverantwoord! Ook niet voor exceem paarden, er zijn zat andere oplossingen.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 10:24

lotje_s schreef:
Als een paard schuurt, kunnen ze hem beter een wormenspuit geven.
Dierenmishandeling vind ik dat.

net of schuren altijd door wormen komt.... Slapen

Heb vroeger een hackney verzorgt die een luchtzuiger was, had ook stroom op zn stal staan... tja, het hielp wel, in die zin dat ie niet kon zuigen, maar verder....

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 10:33

-> VSW

Radetski

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 10:36

Ik ken een paard dat allergisch is voor gras. Maar alstie in de stapmolen gaat ja een plukje gras.. dan krijgt hij overal jeuk en heeft ook stroom in zen stal staat niet altijd aan ,maar als we zien dat hij schuurt. Dan zetten we hem even aan.. en na 5 min. af en hij schuurt niet meer.. Ja en das ook niet met een wormenspuit op te lossen.

owja ben er wel vergeten bij te zetten. Alssie gras heeft gegeten krijgt hij een medicatie tegen de jeuk. Maar die medicatie werkt niet gelijk. Dus alsie zen medicatie krijgt dan gaat de stroom na een halfuurtje af.
Laatst bijgewerkt door Tanja op 18-04-08 11:33, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Berichten samengevoegd, gebruik aub de editknop!

cheyentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 10:42

allergisch voor gras Verward kan dat ook nog dan..
ik ben het eens met de meeste die zeggen dat je een andere oplossing moet vinden tegen de jeuk..
bij Radetski krijgt hij er al iets tegen dus is het maar voor even dan is het mss wel een goede oplossing

Marliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 10:43

uitzondering dat geval, daar kan ik me wel in vinden. Ja

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 10:43

Naranga schreef:
Een paard kan ook schuren omdat ie eczeem heeft oid. En soms is dat heel lastig/niet voldoende te behandelen. Als de stal groot genoeg is dat het paard zich makkelijk kan bewegen zonder tegen de wanden (met de stroomdraad) aan hoeft te komen is er niets gemeens aan... Paard is zelf slim genoeg om na 2x te bedenken dat ie beter van die draadjes af kan blijven. Paarden met eczeem kunnen zich tot bloedens toe en hele open wonden openschuren als je ze hun gang laat gaan, en dan vind ik een beetje stroomdraad in de box daar een heel goed alternatief voor. Anders komt het neer op je paard zo hard platspuiten met allerlei medicijnen dat ie of de jeuk niet meer voelt... of zo suf is dat t m niet meer kan schelen, nou dat is ook geen oplossing.
Tja, die hengst staat gewoon in een te kleine stal, maar misschen is er niet beters voor handen, je kunt niet alle hengsten zo maar in alle stallen plaatsen, sommige worden daar heel lastig van. En tja of ie er nou uit komt... jij bent niet 24/7 op die stal aanwezig dus daar ga ik verder niet op in.

Is er niets gemeens aan? Omdat paardje snel doorheeft dat ie niet aan de draad moet komen en dus geen schokken krijgt? Dus dan is het niet gemeen?

Jij gaat even helemaal aan het feit voorbij dat het niet gaat om de schokken, maar dat het gaat over het feit dat paard jeuk heeft en niet kan schuren/krabben.

Laat jij je handen eens op je rug binden als je een paar flinke muggebulten hebt. Een zien of het dan nog steeds niet gemeen is.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-08 11:09

Naranga schreef:

Die hengst komt er 1uur uit perdag om te rijden verder niet dat ga ik echt niet zeggen als ik dat niet weet.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 11:11

waarom spreek je de eigenaar er dan niet op aan?

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-08 11:11

AaronYve schreef:
Stroom in de stal? WAAROM?
Wat zeggen deze mensen hierover dan?
Is er iets met de paarden doet ze het zo gaan oplossen?
En er staat ook nog een veulen in 1 van die stallen? Paard zal 's nachts maar eens vast moeten komen te liggen tegen de stroom aan :S
Vind het echt onverantwoord! Ook niet voor exceem paarden, er zijn zat andere oplossingen.

ben het volledig met je eens maar die mensen vinden het nodig, ik vind het nergens op slaan

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 11:11

Citaat:
Is er niets gemeens aan? Omdat paardje snel doorheeft dat ie niet aan de draad moet komen en dus geen schokken krijgt? Dus dan is het niet gemeen?

Jij gaat even helemaal aan het feit voorbij dat het niet gaat om de schokken, maar dat het gaat over het feit dat paard jeuk heeft en niet kan schuren/krabben.

Laat jij je handen eens op je rug binden als je een paar flinke muggebulten hebt. Een zien of het dan nog steeds niet gemeen is.

soms is het kiezen uit 2 kwaden... dit of je paard zich tot bloedens toe open laten schuren...

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-08 11:12

stef schreef:
waarom spreek je de eigenaar er dan niet op aan?

Andere mensen hebben er wat van gezegd en dat haalde niks uit

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 11:14

Ongelooflijk. Dit is pure dierenmishandeling. Boos!

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 11:21

Ik vind dat het in sommige situaties best kan, stroom in de stal.
Het voorbeeld dat door de TS wordt genoemd over het schuren vind ik GEEN goede reden om stroom in de stal te hebben. En dat is om de reden die maanling beschrijft. Je bestrijd daar namelijk alleen de symptomen mee (het schuren) en neemt de oorzaak niet weg, waardoor het dier jeuk houdt. En jeuk is echt heel vervelend en dus een kwelling voor het paard.

Wij hebben ook een keer stroom op de stallen gehad. Dat was tijdens een verhuizing. De voorwanden van de stallen verhuisden mee naar de nieuwe locatie en om dat te overbruggen hebben we ipv de voorwanden een weekje schriklint voor de stallen gehad. Net als in de wei. Dat is ook stroom op stal, maar alleen aan de voorkant. De paarden stonden net als in de wei achter het lint, maar dat op stal zeg maar. In zo'n situatie vind ik het wel kunnen. Onder andere omdat het alleen om de voorkant van de stal ging, de paarden werden er verder ook niet door belemmerd.

Sanne_gm

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 11:30

pollewoppy in jou(w) geval vind ik het wel kunnen, maar om een hengst die een uurtje per dag met stroom in zn stal te zitten vind ik onzin, het kan dat ik er overheen gelezen heb maar waarom staat ie met stroom in zn stal? en bij die die schuurt vind ik het ook geen goede oplossing ik heb een tijdje gehad dat mijn pony schuurde en ik heb een tijdje azijn in zn staart gedaan en het was over! werkt super! maargoed meningen verschillen op dat gebied wat nu wel en niet goed is voor je paard/pony! Ik vind dat stroom maar onzin maar dat is mijn mening!

groetjes

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 11:35

@Sanne_gm: ik denk dat als mensen al met stroom gaan werken dat het schuren dan wel het stadium 'oplossen met azijn' voorbij is....

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 11:50

Dan nog vind ik het geen oplossing Knipoog
En zijn wel meer middelen dan azijn, ik doe het met iets anders en dat werkt ook.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 11:52

Mijn paard heeft ook eens een tijdje stroom in zijn stal gehad, jaren geleden. Hij heeft altijd tegen de staldeur gestampt als hij zich verveelde, vanaf dat ik hem kreeg al. Ik was zelf altijd bang dat hij zijn hele knieën zo kapot zou stampen, en de staleigenaar werd elke morgen om 6 uur wakker door het geklop. Toen hebben we eerst een skippybal erin gehangen. Hielp een tijdje. Daarna een grote, rubberen mat voor de deur. Hielp ook een paar maanden.. En toen dat ook niet meer werkte heeft de staleigenaar voor de deur een stroomdraadje gespannen 's nachts (overdag stond hij wel altijd op wei), maar ik vond het helemaal niks. Ik was vooral bang dat het stro in de fik zou vliegen door die stroom.. En toen, een weekje later, kwamen we eindelijk een advertentie tegen met een uitloopstal te huur, probleem opgelost Haha! Zijn we ook direct vertrokken

In geval van jeuk zou ik liever het paard helemaal laten onderzoeken, en anders bv een borstel in de stal hangen ofzo.