precies 
Als hij scheef ligt (een bak in de buurt heeft over 20 meter een hoogteverschil van zo'n 30 cm en ligt er vaak droog bij) loopt het water naar de lage kant en als je daar een sloot of greppel hebt die het water af kan voeren ben je bij flinke buien snel veel water kwijt.
Bij rondleggen is de bak bol, dus midden het hoogst, zijkanten lager en heb je aan beide kanten het liefst een slootje of greppeltje nodig. Bij ons was het hoogteverschil midden/zijkant zo'n 10cm denk ik.
Vlak houden van de bak helpt om plassen in diepe voetstappen en gaten te voorkomen en daardoor droogt hij sneller op en waait/stroomt het water er beter af. Alleen slepen als hij (zo goed als) droog is... Anders trek je het water door het zand en wordt hij zwaarder en natter en droogt langzamer dan wanneer het water erop blijft liggen. Daarom kan je hem ook beter even rust geven als hij wel erg nat is. Dan is hij het snelst weer droog en rijd je de bodem niet stuk/modderig.
wij hebben een deel van de paddock bestraat en zo konden wij onze bak dus sparen als hij erg nat was. Dan mochten de paarden er gewoon even niet op. Als ik hem dan mooi vlak had, was hij binnen een dag (of 2) al weer heel mooi opgedroogd en lekker stevig met goede bodem.
Hoe de bak zich houdt is wel afhanelijk van de waterdoorlatendheid en vorm van het zand. Wij hebben er leem doorheen zitten. Daardoor is hij snel wat plasserig, maar aan de andere kant wordt hij niet snel te mul.
Hij is nu zo droog dat het zand begint te stuiven en op de zachtste plekken ligt denk ik de bovenste 7/10cm zand los, maar dat is nog heel fijn te rijden. Als hij vlak is als het regent en hij droogt weer op is het net een mooie harde/stevige zandplaat.