Bak aanleggen op veengrond?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

fjordnina

Bak aanleggen op veengrond?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-08 09:41

Ik heb zowel google als de zoekfunctie gebruikt, maar kom grotendeels op antwoorden op kleigrond uit.

Ik wil graag een 20 bij 40m bak aanleggen op een stuk veengrond. Het stuk waar ik het aan wil leggen is wonderbaarlijk genoeg redelijk droog. Aan de andere kant van het pad is het een sompige bende en aan de andere kant van een bosje op een akker is het nog veel erger.

Je mag het echter nog steeds onder de noemer natte veengrond scharen.

Ik wil graag een bak waarin ik (voornamelijk 's winters) kan rijden en waarin een bevangen shetje rustig een periode kan staan.

Het budget is maximaal 2000 euro.

Iemand ideeën of oplossingen?

Arabesk

Re: Bak aanleggen op veengrond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 20:47

Veen is vreselijk. Eigenlijk kan je veen beschouwen als een soort drijvend moeras. Het is net een spons, het zuigt zich vol met water. Als je het water onttrekt klinkt het veen in en blijft er niets van over.

Misschien is het een idee om je bak hóger dan de omgeving te leggen waardoor het water er altijd afstroomt. Alleen gaat de veenbodem wel inklinken onder het gewicht van het bovenliggende materiaal.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 22:34

Heb je ergens een eigen zandwinning? Zo niet, dan gaat het je heel erg veel geld kosten of je hebt een bak die meer niet dan wel rijdbaar is.
Helaas is het bericht van Arabesk iets te waar om geen rekening mee te houden.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-08 11:58

Een bak die meer niet dan wel rijdbaar is zit ik natuurlijk niet op te wachten, maar hoe kan het dan dat die grond nu het gewoon weide is nu behoorlijk droog is en als het bak zou worden niet rijdbaar zou zijn?

Hoe zouden jullie het dan ophogen? Ik heb wel ontdekt dat er op een meter, misschien anderhalf (zelf geschat en daardoor niet 100% betrouwbaar Clown ) wel geel zand zit.

Het gebied waar we in zitten wordt in de omgeving ook "het veen" genoemd. Toch zijn er in die buurt wel bakken die er redelijk droog bij liggen over het algemeen. Op de man af vragen hoe ze dat aangepakt hebben gaat echter (nog) niet aangezien het allemaal nog hele vage plannen zijn waar zelfs mijn ouders nog van moeten horen. Ik wil echter eerst zelf kijken naar de haalbaarheid etc. Als ik het aan mensen in de omgeving ga vragen weten ze het 2 dagen later zelfs al op het gemeentehuis en dat is nu echt de bedoeling nog niet Clown .

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-08 15:00

hahaha, klein dorp Tong uitsteken

Bij ons is zit het zand op 50 a 60 cm diepte, met daarboven veengrond. We hebben de bak om laten zetten en rond laten leggen. Vooral dat rond leggen was erg belangrijk omdat daardoor het overtollige water niet allemaal in de grond hoeft te trekken, maar kan stromen naar greppeltjes eromheen.
Drainage kan extra helpen, maar maakt het een stuk duurder.
Voor 2000 euro kun je wel een bak om laten graven. Zand erbovenop (is wel aan te raden, zeker op langere termijn als de grond inklinkt) is een stuk duurder. Daar zou je eventueel ook een jaar mee kunnen wachten en weer even sparen in tussentijd. Het eerste jaar was onze bak vrij goed, het 2e jaar werd het wat minder, ook mede door zwaar verkeer in de bak met daardoor verzakkingen, niet meer rondliggen en los nat zand dat erin gestort werd. Hij ligt er nu al weer een paar weken prachtig bij.

Deze zomer komt er bij ons toch nog drainage is en wordt hij weer opnieuw losgetrokken en rondgelegd zodat hij voor de volgende winter er weer goed bijligt.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-08 15:08

Rondtrekken? Wat moet ik me daar precies bij voorstellen?

Drainage heb ik ook aan zitten denken, maar dat komt toch al vrij snel weer boven met veengrond?

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-08 15:11

Zit er nog veen in de grond of is dat al eens verwijderd. Hier zat vroeger ook veen in de grond, maar dat is allemaal weggehaald. Hier hebben we de bak omgezet, dranaige erin en inderdaad rond of af laten lopen naar een sloot... Rond laten lopen is dat het in het midden hoger is als aan de zijkanten en het overtollige water dus die kant opgaat. Je moet dan wel een sloot of greppel ernaast hebben voor de afvoer van het water. Regelmatig de bak slepen voorkomt ook een boel narigheid (voor later)

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-08 15:36

precies Knipoog

Als hij scheef ligt (een bak in de buurt heeft over 20 meter een hoogteverschil van zo'n 30 cm en ligt er vaak droog bij) loopt het water naar de lage kant en als je daar een sloot of greppel hebt die het water af kan voeren ben je bij flinke buien snel veel water kwijt.

Bij rondleggen is de bak bol, dus midden het hoogst, zijkanten lager en heb je aan beide kanten het liefst een slootje of greppeltje nodig. Bij ons was het hoogteverschil midden/zijkant zo'n 10cm denk ik.

Vlak houden van de bak helpt om plassen in diepe voetstappen en gaten te voorkomen en daardoor droogt hij sneller op en waait/stroomt het water er beter af. Alleen slepen als hij (zo goed als) droog is... Anders trek je het water door het zand en wordt hij zwaarder en natter en droogt langzamer dan wanneer het water erop blijft liggen. Daarom kan je hem ook beter even rust geven als hij wel erg nat is. Dan is hij het snelst weer droog en rijd je de bodem niet stuk/modderig.

wij hebben een deel van de paddock bestraat en zo konden wij onze bak dus sparen als hij erg nat was. Dan mochten de paarden er gewoon even niet op. Als ik hem dan mooi vlak had, was hij binnen een dag (of 2) al weer heel mooi opgedroogd en lekker stevig met goede bodem.

Hoe de bak zich houdt is wel afhanelijk van de waterdoorlatendheid en vorm van het zand. Wij hebben er leem doorheen zitten. Daardoor is hij snel wat plasserig, maar aan de andere kant wordt hij niet snel te mul.

Hij is nu zo droog dat het zand begint te stuiven en op de zachtste plekken ligt denk ik de bovenste 7/10cm zand los, maar dat is nog heel fijn te rijden. Als hij vlak is als het regent en hij droogt weer op is het net een mooie harde/stevige zandplaat.