Hengstenvlecht

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_Do_

Hengstenvlecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-08 15:53

Hoi,
ik heb een vraagje. Ik rijd 3 paarden met allemaal lange manen. Nou maak ik altijd een hengstenvlecht in de manen zodat ik er met rijden geen last van heb.
Nu leg ik de vlecht dusdanig strak dat het paard zijn hals niet meer lekker kan strekken (ontdekt toen ze nog even water wou drinken dat niet lukte...). Iemand tips hoe het anders kan en hij toch blijft zitten tijdens rijden?
Ik wil wel zo´n dereglijke vlecht, want deze gaat redelijk snel en kost ook geen honderden elastiekjes en touw. Het zijn weide paarden dus kan de vlecht niet laten zitten.

ENOMIS

Re: Hengstenvlecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 15:56

misschien iets minder hard trekke Knipoog
als de manen lang zijn glijd de vlecht er ook niet zo snel uit.
Ennem. anders m wat lager vlechten?

_Do_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-08 15:57

Beide blijft hij niet zitten, Ik leg de vlecht zo veel mogelijk op de manenkam.

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 16:02

Zorgen dat tijdens het vlechten het paard zijn hals wat langer heeft?
Of inderdaad minder strak vlechten

Kwal

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 16:46

misschien allemaal lange losse vlechten? Lachen Bijv 6 ofzo Knipoog

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 16:47

Wat ook helpt is niet heel de hals doorvlechten, maar bijvoorbeeld twee hengstenvlechten maken. Als je helemaal van oren tot de schoft vlecht (1 lange vlecht dus) zit het snel te strak. Zelf stop ik zo'n 5 centimer voordat de schoft begint met de hengstenvlecht.

Lord_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 16:52

Ik vlecht enkel het bovenste deel van de manen in een vlecht die bij de rest van de manen halverwege komt.
Zo kan ik klein vlechten (komt minder snel los) en toch blijven de manen goed op hun plek.
Als de manen bij de schoft dunner beginnen worden neem ik ze allemaal mee zodat ik met m'n handen niet in het losse haar verstrikt geraak.

Aims

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 16:55

Wat Marieke_K zegt doe ik ook altijd, of maak twee hengstevlecht, waardoor hij makkelijk nog kan buigen en strekken of stop eerder met je hengstevlecht. In dat laatste plukje kan je altijd nog een tweede vlechtje maken of gewoon los laten.
Als dit niet helpt zal ik gewoon 3/4/5 grote vlechten maken. Snel om te doen, zit strak maar ook los en het staat schattig Tong uitsteken

Dav

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 17:17

Gewoon vlechten naar beneden maken,blijven ook veel beter zitten,trekt niet zo erg als een hengstenvlecht.
Die vlechten kan je zelf zo dik of dun maken als je zelf wilt.en het blijft toch helpen tegen vliegen en dat doet een HV niet

WiskyBokjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 18:15

Minder strak vlechten, ik vlecht m dan niet strak op de hals maar meer schuin naar beneden Knipoog Je begint niet bovenaan met strak vlechten, maar een beetje losjes stukje naar beneden.
Ik hoop dat je het snapt!

_Do_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-08 17:23

WiskyBokjes schreef:
Minder strak vlechten, ik vlecht m dan niet strak op de hals maar meer schuin naar beneden Knipoog Je begint niet bovenaan met strak vlechten, maar een beetje losjes stukje naar beneden.

Ik snap m maar heb dit allemaal al geprobeerd. Alleen meerdere vlechten niet. Gewoon naar beneden werkt niet, schuin aflopend ook niet, die valt uit.
Ik kan idd nog proberen om niet tot aan de schoft te vlechten, maar deed het toch nooit helemaal.
Bedankt voor de tips.

WiskyBokjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-08 18:45

_Do_ schreef:
WiskyBokjes schreef:

Ik snap m maar heb dit allemaal al geprobeerd. Alleen meerdere vlechten niet. Gewoon naar beneden werkt niet, schuin aflopend ook niet, die valt uit.
Ik kan idd nog proberen om niet tot aan de schoft te vlechten, maar deed het toch nooit helemaal.
Bedankt voor de tips.
Een vlecht voor in de wei hoeft ook niet perfect te blijven zitten hé Knipoog Het blijft nooit helemaal heel

_Mieke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-08 20:52

Met rijden kan je ook het stuk wat in de weg zit met rijden vlechtten?

_Do_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-08 19:56

WiskyBokjes schreef:
Een vlecht voor in de wei hoeft ook niet perfect te blijven zitten hé Knipoog Het blijft nooit helemaal heel

Ik vlecht alleen met rijden. Het moet juist makkelijk zijn, zodat ik hem er zo ook weer uit heb als ze de wei ingaan. En aangezien de manen minimaal 50 cm zijn tot een meter moet ik wel vlechten. Anders zitten ze in de weg met teugels oppakken enzo.