Sproei installatie bak

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Elisa2

Sproei installatie bak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-08 20:02

Hallo,

Ik wilde kijken naar de mogelijkheden om een sproei installatie te intstalleren voor onze rijbak.Maar ik wilde graag weten wat jullie hebben,en hoeveel het gekost heeft en wat je dus het beste kunt doen.
Wij zitten hier op zandgrond trouwens.

smurffie

Re: Sproei installatie bak

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 20:04

sorry lichtelijk offtopic maar : ik zit al een half jaar te wachten op een droge bak, heb hem EINDELIJK en jij gaat praten over sproeiinstalatie Huilen van het lachen?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-08 20:12

Haha ja,wij hebben hem losgehaald,de diepe onderlaag met een diepwoeler omdat ie niet meer droog wilde worden vorig jaar.Nu is ie in de winter lekker droog geweest vaak,alleen word hij nu wat te los vandaar..

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 10:13

Pfoeh, wij hebben alles los gekocht bij een winkel. Geen idee hoeveel dat bij mekaar was. Verder nog een put erbij. En sinds afgelopen week werkt hij. We hadden hem echt nodig want onze rijbak was veel te droog. Hoe meer water, hoe beter je erin kunt rijden.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-08 19:43

Ja dat begint hier ook zo te worden,hoeveel kostte het om die put aan te leggen?

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 08:03

Dat kun je van tevoren niet zeggen. Het ligt er namelijk aan hoe diep ervoor geboord moet worden. Wij hadden daarin dus pech...

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-08 12:27

Hoeveel moest er geboord worden bij jullie dan? Hier zit het grondwater op 1.20 m.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-08 13:42

dat is wel heel erg laag. Ik weet het niet meer precies want het is al een hele tijd geleden. Maar in ieder geval meer dan 10 meter.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-08 13:48

Vaak zijn er boeren die grondwater boren. Het heeft niet alleen met de diepte te maken, maar ook met de grondsoorten. Je hebt grondsoorten die meteen in elkaar zakken als de stang/spuit eruit gehaald wordt. Wij hebben ook grondwater en ik weet niet of er een Wildkamp in de buurt zit bij jou, maar daar hebben ze werkelijk alles voor dit. Wij hebben 1 of 2 sproeiers op een statief en als ik 1 gebruik dan zet ik hem achterin de bak en trek hem af toe een stukje naar voren. Als je 2 hebt kun je ze gewoon neerzetten. Wel even goed de pomp + sproeiers bij elkaar zoek qua afstemming. Die van ons bereikt dan ruim 20 meter rond en kan dus met 2 toe. Gewoon met gele dikke waterslangen en een half uurtje tot uurtje en de bak is zomers goed....

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-08 16:55

Oke thx,volgens mij zit er geen wildkamp,maar wel een de boeren cooperatie,kan daar eens gaan kijken.Wij zitten hier op zandgrond,maar meer weet ik ook niet eigenlijk.

Fortuna22

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-12 17:40

Even dit topic omhoog schoppen! :D
Ik wil ook een sproei instalatie gaan aanleggen.Op het moment doe ik het met 2 sproeiers op een statief maar die sproeien te groot en het is erg arbeids intensief.
Ik wil dus een ringleiding gaan leggen en dan de sproeiers op de palen van de omheining zetten.
Alleen weet ik nog niet wat de beste verhouding is voor de sproeiers.Ik dacht zelf 3 aan de ene kant en 2 aan de andere die een halve cirkel maken en dan 2 die alleen een kwart in de hoek sproeien.(snappenjulliehetnog? :+ )
Iemand tips?

BBolluijt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 22:44

In de beregeningstechniek wordt vooral gekeken naar voldoende overlapping van de sproeiers, waardoor de rijbak egaal nat wordt. Kies daarom voldoende grote sector sproeiers (straal +/- 15 meter) en plaats op iedere hoek een sproeier die een kwart cirkel sproeit. Op de lange zijde nog eens twee sproeiers die een halve cirkel doen. Om het geheel betaalbaar te houden en een niet te grote pomp te moeten kopen kan je de bak in twee of vier "sectoren" beregenen.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 00:07