kleigrond, andere oplossing?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Teelee

kleigrond, andere oplossing?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-08 11:30

Mijn paarden staan op een kleigrond. Keihard als het droog is, maar 1 bende als het geregend heeft!
Nu heeft mijn merrie ijzers eronder omdat haar hoeven veel te kort zijn geworden. Ze kan (iig momenteel) dus echt niet zonder ijzers. En om nou te zeggen dat ze heel goed vast zitten is het ook niet op het moment (gewoon omdat ze zo kort zijn)

Nu hebben ze de hele winter in 1 wei gestaan, waar ze dus tot halverwege hun pijpbeen in de modder stonden. 's nachts gingen ze op stal, dus dat was geen probleem. Ze stonden buiten in ieder geval! Dat was het belangrijkste voor mij!

Nu ze dus ijzers onder heeft, en het flink geregent had, heb ik ze op een goeie wei gezet. Zoals je begrijpt is dat nu ook modder geworden, en ben ik heel erg bang dat de ijzers er weer af vliegen en er niks meer onder kan.
Ik heb nog 1 goeie wei over nu, die ik wil bewaren tot het droog is zodat ze gras hebben, en de rest weer klaar gemaakt kan worden.
Maar wat moet ik nu met ze. Ik heb geen bak, en de enige optie om buiten te komen is dus de wei.

Ook zit ik met de vraag of ik niet een bepaald stuk af moet zetten (bak formaat) in het vervolg zodat niet de hele wei kapot gelopen word.
Wie kan me helpen, en heeft er een tip voor me.

Nickeltje

Re: kleigrond, andere oplossing?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 11:34

Tips kan ik je niet echt geven, alleen delen in mijn ervaringen.
Onze paarden staan ook op de zware Betuwse klei.
Die van mij heeft ook ijzers nodig vanwege snel te kort wordende hoeven, rondom.
De hele winter hebben wij ze op een stuk zand gehad omdat we niet genoeg grond hebben om 1 stuk kapot te laten trappen.
Maar nu gaan ze zo langzaamaan ook weer de klei op.
Een paar weken geleden mochten ze een hele week in het weiland van de buren lopen. Dikke lol natuurlijk, lekker natte zuigende klei. Ben 1 ijzer verloren. Dikke pech, maar mijn smid heeft er heel netjes weer een nieuwe onder getikt...

Of een klein stuk afzetten de kans op het aflopen van een ijzer verkleind weet ik niet... Denk het eigenlijk niet...
Het helpt wel tegen kapot lopen van je wei, dat wel...

Teelee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-08 11:41

Helaas heb ik hier geen zand. (is ook niet mogelijk om het de wei op te krijgen, want hij ligt te hoog, en de doorgang is te smal)

Als ze nu nog een ijzer verliest dan is de enige optie, weken op stal en de hoeven te laten groeien ben ik bang. Dus er mag echt geen ijzer meer onder vandaan vliegen Nagelbijten / Gniffelen

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 11:41

Ik zou kiezen voor hoefschoenen in plaats van ijzers; die kun je aantrekken als je buiten gaat rijden, en in de wei gewoon weer uit doen.
Ik heb al twee keer gezien dat paarden met ijzers in de klei werden gezet (hier hebben we ook van die zuigende kleigrond) en hun ijzers loslieten en de paarden verkeerd erop zijn gaan staan waardoor de nagels ín de straal zijn geprikt en hun straal flink ontstoken is.

Loopt je paard echt gevoelig op het harde? Vaak lijkt een hoef te kort omdat je niet anders gewend bent van paarden met ijzers, maar ijzerloze paarden horen gewoon vrij kort te staan. Te lange hoeven gaan vanzelf brokkelen.

Teelee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-08 11:44

Ze loopt heel erg gevoelig zonder ijzers. In de wei, en op het harde. Dan zou ze dus echt de hele dag met hoefschoenen moeten lopen, en dat is niet te doen.

Heb gezocht naar andere goeie oplossingen ipv ijzers (want als ze niet nodig zijn heb ik ze er liever niet onder) maar helaas niks gevonden. Hoogstwaarschijnlijk zal ze toch altijd met ijzers moeten blijven lopen.

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 21:38

Hier nog iemand met hetzelfde probleem, ik heb een tijd springschoenen omgehad in de weide, maar dat is ook geen succes met de modder, de ijzers bleven er wel onder zitten maar je raad het al voor de huid rondom de holtes is het super slecht.
Daarom gekozen voor ijzers met dubbele lipjes aan de voorkant, die dragen ze in de periode dat het nat is buiten en in de zomer hebben ze gewone ijzers oim met 1 lipje, niet de perfecte oplossing dat weet ik maar de hoeven van mijn paarden lijden er niet onder, nu hebben ze ook hoeven die niet zo snel groeien dat scheeld natuurlijk ook.

Teelee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-08 21:48

ik heb zowiezo al 2 lippen aan de ijzers rondom. Waarschijnlijk heeft de smid daar bij voorbaat al voor gekozen. Maar ook dat werkt niet echt dus.

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 21:52

oww das jammer, dan heb ik geen oplossing voor je helaas, hopelijk komt iemand anders nog met een tip.

Teelee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-08 22:21

thanks iig! Hoop ook dat iemand anders nog met een idee komt.