weideseizoen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

friesiszwart

weideseizoen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-08 15:43

Heerlijk voor onze paarden is het weideseizoen inmiddels aangebroken. Gisteren een uur het land op en vanmiddag weer. Wat waren zij beledigd toen ik hen net weer in de paddock wilde doen.

Ash_

Re: weideseizoen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 15:44

Ik persoonlijk houd niet zo van het weide seizoen.
Ik zit alleen maar in angst voor bevangenheid en hij mag niet altijd mee het land op met de andere wat hij niet leuk vind en ik ook niet.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 08:14

Voor de paardjes is het heerlijk ja, ik ga iig van het weekend de wei even opdelen. Ze heeft er wel de hele winter gelopen en het dus goed kort gehouden, maar haar buik begint al weer aardig te groeien.

Voor de shetten is het minder, die blijven op hun kale stuk grond staan, idd ook angstig voor hoefbevangenheid.

Marijkjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 08:15

Die van mij staan alle 3 alweer 24/7 buiten, dat vinden ze heerlijk Haha!

Jana_en_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 08:18

Mijn paardje staat smorgens op het (grasloze) landje dat is afgezet in haar weide. Achterste deel moet eerst nog de kans krijgen goed te groeien en dan gaan ze weer volledig open voor halve dagen en over een poos de hele dag.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 08:48

ikken gelukkig geen weideseizoen. 24/7 buiten Knipoog

NatasjaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 09:15

ikenindi schreef:
ikken gelukkig geen weideseizoen. 24/7 buiten Knipoog

Helemaal mee eens Haha!

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 15:12

Hier zijn de paarden er ook erg blij mee.
Ze lopen nu een uur of 5 per dag op het land, we zijn aan het opbouwen. Ze krijgen nu nog dunnere mest ervan, dus durf ze niet hele dagen op het gras te zetten.
Hoe snel bouwen jullie op?

Overigens staan ze wel gewoon 24 uur buiten. Prima weer de laatste weken...

Het land wordt nu bemest, dus hopelijk hebben we straks weer heel veel gras... (We laten het ook maaien voor hooi/voordroog)

NatasjaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 15:17

@ joyce b. Mijn eigen paard kan eigenlijk alles wel hebben. Die heeft altijd op een heel groot stuk gestaan in haar eentje waar ze onbeperkt kon eten. In de winter had madam ook self-service met het hooi en nooit problemen mee gehad. Nu staan ze sinds anderhalve week weer op de wei (nu met z'n vieren) en niet meer alleen op verharde en paddock (wat toch ook nog zo'n 800 m2 is). Voor de wei en de andere paarden ben ik begonnen met 2x 2 uurtjes en daarna van 10 tot 18 uur ongeveer. Nog even en ze gaan van alleen overdag naar 24/7 op de wei. Ze staan in ieder geval altijd buiten en nooit opgesloten in een stal.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 15:26

Hier staan zo, zolang ze droog kunnen liggen buiten, ook dag en nacht buiten het hele jaar door.
van het voorjaar, toen het zo mooi weer was, waren we ook al toe aan 6 a 7 uur in de wei, maar toen kreeg mijn merrie ineens last van winderigheid en de arabier die hier staat gaskoliek. Dus toen moesten we weer een stapje terug doen, en na een periode slecht weer (weinig weidegang) weer opnieuw opbouwen. Ze staan nu van 13:00 tot 19:00 ongeveer buiten en ik hoop dat ze binnenkort de hele dag kunnen en dan, als het weer goed blijft en de bodem, dat ze dag en nacht toegang tot de wei krijgen.

We doen zo voorzichtig, terwijl in mei vaak de paarden in een keer op de wei worden gegooid. Dan vraag ik me af waarom dat goed gaat en wij ondanks opbouwen soms toch nog last hebben...

Wel fijn als je paard veel kan hebben!

hokke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 17:18

bij ons gaan ze morgen (als het en niet gaat regenen) weer voor het eerst op de wei.

@joyce B bij ons op stal worden ze meestal met zijn alle tegelijk op de wei gegooid van 8.00 tot 16.00 gaat bijna altijd goed. Maar bij ons staat er niet veel gras op. Ze hebben bijna tot half november op de wei gestaan tot de wei helemaal kapot was. Dus nu in april groeit het pas. en gaan ze er morgen als het goed is op met zijn 10en. dus het gras blijft goed kort.

_justlove

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 19:22

Bij ons gaan ze over 2 weken het land op. Ben benieuwd hoor, we staan pas net een paar maanden op een nieuwe stal en m'n verzorgpony is nogal dominant naar andere paarden dus ik wacht maar af hoe het op het land gaat Lachen

Nijnteee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 10:06

Heerlijk de paarden weer lekker op het land Haha!
Bij ons staan sinds 2 weken weer op het land.

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 11:53

Bij mij geen weideseizoen. Haha!
Hij komt winter of zomer toch van 8-5 buiten.
Weien genoeg dat scheelt Knipoog
Andere loopt op wei met schuilstal, die heeft het helemaal goed.

Iig je paard zal blij zijn, haha. Lachen

Arabian_Girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-08 11:58

Bij mij staan ze nu ong 2 weken weer op de wei..overdag van 9 tot 5 ongeveer
Wil ze nu dag en nacht erop gaan laten..

ze hebben de hele winter ook in en uit kunnen lopen (ook snachts) maar daar stond natuurlijk geen gras meer. dus met t gras zijn ze wel blij Haha!

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-08 17:57

Waarom denkt iedereen dat paarden hoefbevangen raken als ze op gras staan????? Juist kale ' weiden' met te kort gras zijn aanleiding voor hoefbevangenheid! Heeft niets met eiwit in het gras te maken!. Kijk maar op paardnatuurlijk.nl of stuur een mail naar dierenhealthplan.nl. Die laatste hebben tenminste gestudeerd in weidebouw/paardenhouderij/management en weet ik al niet meer. Succes.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-08 18:03

Mijn paarden lopen in de winter ook op de wei. Alleen dan s'nachts op stal of met kuil als bijvoer.
Ik breng ze over 2 weken naar de zomerwei voor 24/7 gras. Ik vind het heerlijk, zomer.

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-08 18:30

Haha ja dat krijg je hè. Nouja, lekker dat ze weer de weide op kunnen! Hier op stal is de weide ook al weer een aantal dagen open Lachen. Scheelt ook weer met hooi voeren/uitmesten.

MioEnTia

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-08 18:36

Heerlijk, die van mij staan jammergenoeg nog niet buiten maar rond Zaterdag wel Hyper! !

moppielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-08 18:40

mijn paard loopt in de winter overdag gewoon op de wei ( inmiddels helemaal kaal) met hooi en dan s'nachts op stal. nu staan ze van half 1 tot half 7 op een goed gevulde wei ( hebben we al opgebouwt) en dat gaan we steeds verder opbouwen totdat ze weer 24/7 naar buiten kunnen Haha! Ons paard wil nu de stal of de kale wei ook niet meer in maarja dat moet nog maar effe Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-08 18:42

madamX
Maar van teveel gras kunnen ze wel vet worden als ze niet actief gereden worden...en dat verhoogd wel de kans op ziek worden Lachen

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-08 19:10

madamX schreef:
Waarom denkt iedereen dat paarden hoefbevangen raken als ze op gras staan????? Juist kale ' weiden' met te kort gras zijn aanleiding voor hoefbevangenheid! Heeft niets met eiwit in het gras te maken!. Kijk maar op paardnatuurlijk.nl of stuur een mail naar dierenhealthplan.nl. Die laatste hebben tenminste gestudeerd in weidebouw/paardenhouderij/management en weet ik al niet meer. Succes.

ik denk dat iedereen hier in dit topic wel op de hoogte is van de site van Paardnatuurlijk en van het risico van Fructaan. Inmiddels hebben ook de grotere paardenbladen het eiwit/fructaan verhaal wel gepubliceerd.

Neemt niet weg dat er paarden problemen krijgen als ze ineens op een volle wei komen.
In ons geval opblazen, winderigheid tot gaskoliek aan toe. Heb vroeger ook een pony gereden die zelfs boeren ging laten. en dan zeggen ze dat dat niet kan, nou ik heb het toch echt gehoord en gezien. en het stonkt behoorlijk kan ik je vertellen...

Een ander probleem is diaree, door de overgang van droog ruwvoer, naar vrij nat ruwvoer zoals gras.
Gelukkig merken we bij de paarden dat hun darmen nu zo langzamerhand weer beter beginnen te wennen aan het gras. Scheelt ook dat het al tijden droog is en het gras en het land ook goed opdroogt.

Daarnaast vreten sommige paarden zich klem.
Mijn merrie lijkt er zo een te zijn, ik hoop dat het straks minder wordt, want anders houd ik haar toch een aantal uren per dag op de paddock...

Afijn. Dit is onze praktijkervaring.

_Mieke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-08 20:49

Bij ons mogen ze morgen ook weer in het gras.
voorzichtig opgebouwd,want we willen geen risico;s