Ze wil de trialer niet in :-(

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
WannahaveR
Berichten: 6
Geregistreerd: 25-12-02

Ze wil de trialer niet in :-(

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-02 17:54

Ik weet niet of ik in het goed gedeelte zit, maar ik hoop dat jullie me kunnen helpen!

Mijn paard wil met geen mogelijkheid een trailer in. 1 keer is het na 3 uur gelukt, maar daar is het bij gebleven.
Ik ben al meer dan 3/4 jaar aan het proberen, maar ze wil echt niet. het vertrouwen is er zeker wel.
Ze blijft op de oploopplank staan en zal niet verder gaan, als dat wel gebeurd houdt ze alles in de gaten en om het minste of geringste raakt ze lichtelijk in paniek en wil ze snel weer weg. Als ze wel in trailer is gekomen, lokken met eten, dan houd ze altijd een poot buiten op de plank zodat deze trailer niet dichtgedaan kan worden.

Eenmaal is geprobeerd om het op een wat hardere manier te doen, maar dit moecht ook niet baten, helaas. (niet dat ze hier pijn heeft geleden hoor!)

Wie herkent dit probleem en wie weet er een passende oplossing voor..
Is het evt ergens uit af te lijden ?

Eerlijk waar, ik ben ten einde raad !
Zo erg zelfs dat ik misschien moet gaan overwegen om haar te verkopen. Ik wil weer concours gaan rijden en op deze manier is dat niet mogelijk. Verder doet ze het prima met rijden!

Alsvast bedankt voor al jullie reacties !

Manon

Berichten: 5495
Geregistreerd: 25-06-01
Woonplaats: IJsselstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-02 19:25

Hier zijn in het verleden al heel veel topics over geweest met heel veel nuttige tips. Ik zou even bij de Zoekfunctie (boven aan de pagina) "trailerprobleem" intypen en je krijgt een hele waslijst.

visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: Belgiƫ (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-02 14:07

Dit probleem is me erg bekend. Wij hebben een pony die precies hetzelfde voor heeft.
Belangrijk is dat je veel tijd neemt. Kies een moment om te oefenen waarop je zeker bent dat je 4 uur de tijd hebt, zodat je je niet hoeft te haasten of gehaast te voelen. Als je je zelf een beetje opgejaagd voelt geraakt je algauw gefrustreerd en dat kan overslaan op het paard. Hou er ook rekening mee dat je je paard meestal niet in een keer helemaal kan laden. De uitleg die nu volgt is samengevat wat je in misschien 4 maar ook 10 verschillende oefenmomenten kan bereiken.

Om te laden kan je gerust voer gebruiken. Veel mensen zeggen 'geen gezever en laden die knol', maar er zijn heel wat paarden die dat niet evident vinden. Je kan ze vaak met veel vertrouwen en wat lekkers toch laden.
Dat je paard al met 2 benen op de laadplank gaat staan, is al erg goed. Veel paarden durven niet in de buurt van een trailer komen. Beloon je paard daarom direct als hij al op de plank gaat staan. Elke verdere poging om op de laden mag je belonen met wat lekkers, zeker de eerste keren. Sommige paarden vertrouwen niet dat je het eten zelf vasthoudt omdat ze dan denken dat je het voor hun neus gaat wegnemen. Daarom kan het nuttig zijn om aan de ingang van de trailer een bakje met wat lekkers te leggen. Daar rammel je even mee om hun aandacht te trekken en verder lat je het met rust.
Soms is het best om een soort 'prijzenpot' aan te leggen. Dit klink een beetje raar, maar vele paarden lopen direct weer achteruit als ze eenmaal hun wortel of koekje vast hebben. Daarom kan je verschillende lekkere dingen achter elkaar leggen in een rijtje tot vooraan in de trailer. De eerste keren zal het paard het koekje pakken en terug naar achteren lopen en zo telkens wat verder gaan. Maar de wortels en appels worden zo onweerstaanbaar dat het paard na een tijdje 2 lekkere dingen tegelijk zal wegritsen terwijl hij zo snel mogelijk weer uit de trailer wil geraken.
Nog even later zal het paard heel de rij met koekjes opeten, tot vooraan in de trailer en er dan pas uitkomen.
Als hij dan kan, kan je proberen het paard langs de 'voordeur' van de trailer te lokken. Hij zal aarzelend de trailer instappen en het eten komen opeten. Dan is hij heel erg op zijn hoede en kijkt hij uit dat niemand de klep vanachter dicht doet. Als dit erg vlot gaat, kan je toch beginnen je paard vast te maken. Klik je paard vast op het moment dat hij vanvoor staat en geef het veel eten. Laat het merken dat het toch vaststaat, maar niet bang hoeft te zijn.
Op dit moment zal het paard waarschijnlijk hevig reageren en naar achteren springen. Een van onze paardjes ging zelfs zitten in de trailer en steigerde recht omhoog. Pas op dat je niet geraakt wordt!!

Nu kan je aansluitend de achterklep dichtdoen en als je paard alle vorige stappen goed heeft doorlopen zal hij na een tijd je, weliswaar trillend op zijn benen, stilstaan. Dit is een hele grote stap! Laadt je paard terug rustig uit en beloon het heel erg. Deze stap zal je ook enkele malen moeten herhalen, tot het paard het min of meer vlot doet. Maar dat moet je pas de volgende dagen herhalen want de stap die hij zojuist genomen heeft vergde heel wat concentratie en opoffering. Dan pas kan je eens alles dicht doen en de motor van de auto aanzetten. Het kan zijn dat het paard ervan verschiet. Beslis of je direct al kan gaan rijden of nog niet. De eerste rit is puur een proefritje, een ommetje van een paar kilometer. Probeer een rustige weg uit met niet te vele bulten en rij heel traag en vooruitziend.

Probeer je paard 3 keer te laden (alles dicht, motor aan) op verschillende dagen vooraleer je ermee echt gaat wegrijden, als je paard daar bang van is. Het is belangrijk dat je paard zich min of meer op zijn gemak voelt en niet in volle paniek vertrekt.

Als dat gelukt is, zal je paard volgens mij stilaan gemakkelijker te laden zijn. Probeer zeker de eerste tijd je paard minstens een keer per 2 weken te vervoeren, tot ze het echt gewoon is. Je zal zien dat het steeds iets gemakkelijker gaat, maar reken er niet op dat je paard ooit met een glimlach zal de trailer instappen. Het is en blijft een eng ding!


Een paard in een trailer laden is heel moeilijk en het vergt veel tijd, maar je zal zien dat het heel veel voldoening geeft als je eenmaal rustig kan vertrekken op concours!

Veel succes!!!
Voor vragen pb je maar.

easter
Berichten: 652
Geregistreerd: 02-01-02
Woonplaats: schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-02 15:43

Me verzorgpaardje wil ook de trailer niet in.
We proberen altijd om met z'n 3en te laden( eigenaar en 2 verzorgsters).
De eigenaar gaat met een emmer met voer en het paard zover mogelijk naar binnen. zo laten we haar dan een tijdje staan en vervolgens proberen we haar voetjes verder op de klep te zetten. Meestal gaat ze dan steeds naar achter, dus maken we een longeerlijn aan de ene kant van de trailer vast die dan achter het paard langs gaat. Hier proberen we steeds meer constante druk op te zetten. Uiteindelijk loopt ze er dan in.

We doen het vooral zo rustig mogelijk. Als je haar gaat slaan dan blijft ze gewoon staan alsof ze het niet voelt of ze slaat door. Schiet je dus nix mee op .

Lientje

Berichten: 3891
Geregistreerd: 22-06-01
Woonplaats: Belgie(Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-02 16:21

je paard tussen 2 longes op de trailer laten gaan werkt goed, vanachter toetrekken als je paard tussende longes staat

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48387
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-02 17:26

Banjer is ook niet trailermak, door traumatische ervaringen met de trailer.

Ik ben haar trailermak aan het maken dmv CLICKERTRAINING... ik heb er zeer veel baat bij... na 4x oefenen staat ze al bijna met 3 benen op de klep....

Je mag wel eens komen kijken?