paard ligt steeds vast

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

viperlover

paard ligt steeds vast

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-08 21:45

hallo,

Ik heb nu een week een nieuw paard maar hij heeft nu al 2 x vastgelegen in de stal omdat hij ging rollen! gelukkig allemaal goed afgelopen op een paar wondjes na niet kreupel maar ik vind dit wel erg vervelend. ik heb gewoon een paardenstal dus die moet groot genoeg zijn hij zelf is 1.64 dus ook niet echt groot. na het rijden stap ik hem gewoon goed uit dus dat hij niet door het zweten gaat rollen maar op de 1 of andere manier doet hij het toch en rolt hij tegen de muur aan.

Mischien dat jullie nog tips hebben?

Alvast bedankt.

steigert

Re: paard ligt steeds vast

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-08 21:46

Kan je hem niet even laten rollen in de bak na het rijden?

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-08 21:47

Rolsingel om ? Geen buikpijn of iets verder ?

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-08 21:47

Hij wil blijkbaar gewoon graag rollen. Inderdaad even na het rijden laten rollen Lachen.

Kan zijn dat hij gewoon nog moet wennen aan zn nieuwe stal.

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-08 21:48

Heel veel paarden willen lekker even rollen na het werk. Je weet nu dat je paardje graag wil rollen na het rijden, dus zet hem eerste even in de paddock/bak om te rollen, waarschijnlijk zijn je problemen dan een groot deel verholpen!

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-08 21:50

Waarschijnlijk hebben jullie een ruime stal voor je paard.
Dat nodigt hem uit te rollen.
Waarschijnlijk is het een jong paard, die moet nog even doorkrijgen dat het niet handig is om in de stal te rollen.

Als je de mogelijkheid hebt om het in een kleinere stal te zetten dat doen.
Anders langs één of twee kanten van de stal balen vlas/zaagsel plaatsen.
Stro of hooipakjes is te link vanwege de touwtjes die erom heen zitten.
Mocht hij toch gaan rollen dan schopt ie maar een baal vlas/zaagsel kapot, da's beter dan in paniek raken omdat ie met een hoef verstrikt raakt in het touwtje van de strobaal.
Rolsingel kan ook een goed alternatief zijn.

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-08 21:53

Wat is een rolsingel?

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-08 21:54

Langs de kanten goed dik opstrooien of wallen maken van vlas/zaagsel.. dan kan hij eigenlijk niet omrollen met zijn benen tegen de wand.

Let wel.... een anti rol singel kan wel schade aanrichten aan de rug..

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-08 21:57

Anti rolsingel:
Afbeelding

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-08 22:01

Wat je ook kunt doen is op de bodem van je stal rubber matten neerleggen. Je kunt die dan een stuk omhoog trekken tegen de wand aan, waardoor je een stoort halve boogjes creeerd, geen ruimte meer om vast te liggen

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-08 22:02

Er voor zorgen dat hij ook los komt en dan kan rollen.

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-08 22:04

Goh, zo'n rolsingel is ook weer een mooi voorbeeld van het symptoom bestrijden in plaats van het probleem.

Rollen is gewoon een behoefte van een paard. Een paard moet toch kunnen rollen als hij dat wil (tenzij er een ruiter op zit natuurlijk)? Of ben ik nou gek? Als die stal te klein is om te rollen, zou ik niet een kleinere stal zoeken, maar juist een grotere, of liever nog: het paard buiten zetten.

viperlover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-08 22:27

ik denk dat ik hem dan maar gewoon na het rijden even laten rollen in de paddock. een rolsingel lijkt me ook geen goed idee. en kan ik ook gewoon van loszaagsel in de stal dat hoog tegen de wanden strooien?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-08 22:34

Rolsingels vind ik ondingen...(mijn vorige paard heeft zo'n ding een tijd lang om gehad en daar werd hij niet vrolijker van..) Belangrijk is om je paard na het rijden los te gooien zodat hij kan rollen en inderdaad bij het opschudden van de stal zorgen dat er voldoende aan de randen blijf liggen.

viperlover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-08 22:38

okee bedankt allemaal! ik hoop dat hij niet meer vast gaat liggen. ik zet hem voortaan wel even na het rijden buiten dat hij lekker kan rollen en hoop dat het probleem dan grotendeels opgelost is.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 06:41

viperlover schreef:
ik denk dat ik hem dan maar gewoon na het rijden even laten rollen in de paddock. een rolsingel lijkt me ook geen goed idee. en kan ik ook gewoon van loszaagsel in de stal dat hoog tegen de wanden strooien?

Idd...

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 07:36

wat zijn die maten van die gewone paardenstal, want als dat 3*3 is vind ik hem erg klein voor je paard.
Verder wil het nog wel eens helpen het stro dikker tegen de wanden te leggen, daar liggen ze graag met de rug tegen dus liggen ze altijd goedom.

viperlover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-08 09:27

volgens mij is de stal 3 bij 4 of 4 bij 4 zou ik even na moeten vragen maar iig geen 3 bij 3.

Grietje_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 09:32

Zhagall mijn paard rolt ook nog geregeld gelijk als hij op stal komt.. Hij komt elke dag los en rolt dan ook in de bak/paddock of weide, maar geregeld rolt hij ook gelijk weer als hij op stal komt. Sommige paarden vinden het schijnbaar lekker...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 09:34

Een antirol singel is idd symptoom bestrijding, maar beter dat dan een blessure.

Verder ben ik het wel helemaal met de tips eens om hem na het rijden lekker te laten rollen.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 09:36

Mijn paard loopt de hele dag buiten en s avonds gaat hij naar binnen. Het eerste wat hij na het eten doet: is rollen in zijn box. Blijkbaar een gewoonte die haar bevalt.

Vroeger op stal had een paard ook een antirolsingel om en dat hielp erg goed tegen het vastliggen.

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 09:36

minimalen lengte en breedte van een stal is de stokmaat van het paard in het kwadraat.

viperlover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-08 09:43

Witoto schreef:
Zhagall mijn paard rolt ook nog geregeld gelijk als hij op stal komt.. Hij komt elke dag los en rolt dan ook in de bak/paddock of weide, maar geregeld rolt hij ook gelijk weer als hij op stal komt. Sommige paarden vinden het schijnbaar lekker...

Dat had ik dus ook toen hij de eerste x vast had gelegen. Ik had hem eerst in de paddock gedaan hier heeft hij ook lekker kunnen rollen deed hem in zijn stal voer gegeven nog geborsteld en was 2 sec thuis werd gebeld hij ligt vast ik heel snel naar de manege gegaan. Toen dacht ik nou hij zou nu wel niet meer gaan vastliggen want hij zou het wel afgeleerd zijn maar nee dus..

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 09:51

Alicia2u schreef:
minimalen lengte en breedte van een stal is de stokmaat van het paard in het kwadraat.

Dus een shet kun je houden in een stal van 1 bij 1 meter? Whoosh!

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 10:26

kan je hem niet langer in de padoc laten staan, zodat hij meerdere keren kan rollen wanneer hij wilt.