stallings vraagje,waar zouden jullie voor kiezen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

welke stal kiezen

de eerste stal
15 (78%)
de tweede stal
4 (21%)

Totaal aantal stemmen: 19

oowie

stallings vraagje,waar zouden jullie voor kiezen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-08 11:11

ik heb deze vraag al eerder gesteld hier,en ik dacht eigenlijk dat ik er wel over uit was,maar nu blijkt dat de stal waar ik voor gekozen had 1 nadeel heeft;namelijk;de paarden staan zomers wel dag en nacht buiten,maar in de winter staan ze dag en nacht op stal!
het voordeel is dat er een binnenbakje aanwezig is,dat er gevoerd en gemest word,en dat er dag en nacht toezicht is,ook is het maar 5 minuten van huis,ik twijfel nu over deze stal omdat ik een jaarling merrie heb,en als ze swinters dag en nacht op stal staat lijkt me dat niet echt een succes,ik kan haar er zelf wel 2 uur per dag losgooien,maar of dat nou voldoende is voor zo'n jong paard...

de andere stal is het volgende:

ongeveer een half uur reizen vanaf huis,een kwartier vanaf mn werk,ik kan dan dus slechts zo'n 3 a 4x per week heen.
er is niet de hele dag toezicht,er komt wel 2x per dag iemand hooi voeren.
de paarden lopen dag en nacht buiten in de kudde,nadeel is dat het hele land stukgelopen is afgelopen winter en dat er dus niks meer op staat,ik ben bang dat dit zo wel zal blijven voorlopig.
ook is er een sociale werkvoorziening voor verstandelijk gehandicapten en er lopen een hoop kinderen,ik ben bang dat iedereen daar zomaar mijn paard uit de wei zal halen om te borstelen enzo,want er is verder geen tot weinig toezicht,en de eigenaar van het land is nogal makkelijk wat dat betrefd.
er zijn wel boxen aanwezig voor noodgevallen,maar deze worden eigenlijk niet gebruikt.als ik mijn paard daar neerzet hoef ik alleen te betalen voor het hooi.

wat zouden jullie kiezen?en waarom?de 1ste of de 2de stalling?

absque_dubio

Re: stallings vraagje,waar zouden jullie voor kiezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-08 11:14

Hele moeilijke keuze.. Scheve mond
Kan je niet een andere stal zoeken die wél aan je eisen voldoet?
Ik denk dat ik zelf toch voor de eerste zou gaan, daar is tenminste de hele dag toezicht, en kan je je paard niet s'ochtends losgooien, en na je werk weer in zn stal doen, en dan samen met een ander paard?

suusje_laar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-08 11:18

missien kan je inderdaat beter een andere stal zoeken en anders zou ik ook de eerste nemen

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-08 11:19

Ik geloof dat ik voor de 2de zou gaan. Een jaarling moet je niet dag en nacht binnen zetten. Zelf zou ik trouwens gaan voor de opfok...

Valentinow

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-08 11:19

Voor éo'n jong paard zou ik zeker niet kiezen voor de eerste stal. Evt wel als ze klaar is voor te rijden. Want dan kan je én losgooien én rijden. En voor nu. Zou ik idd voor een andere stal kiezen. Verder zoeken dus. Want opzich is stal 2 wel goed. Maar met dat borstelen enz. Met zo'n jong beestje weet je maar nooit. En dan kan jij nog voor verassingen komen te staan (denk aan ongelukken etc) ..

En idd opfok zoeken lijkt mij het beste!

oowie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-08 11:21

Vjestagirl schreef:
Ik geloof dat ik voor de 2de zou gaan. Een jaarling moet je niet dag en nacht binnen zetten. Zelf zou ik trouwens gaan voor de opfok...

ik hou mn oren en ogen open,en heb ook een advertentie gezet op marktplaats,maar ja ze kan in ieder geval voor de zomer naar stal 1 toe,maar het liefst zou ik meteen een passende plek vinden waar ze dan ook kan blijven.
als ze op stal 1 komt te staan kan ze daar trouwens wel voor altijd blijven in principe,er zou daar volgend jaar een buitenbak komen waar de paarden dan swinters ook los in kunnen,maar daar hebben nu niks aan natuurlijk!
bij stal 2 zou ze na een tijdje weg moeten,want er is nog geen rijbak (zou er wel komen maar waneer weet ik niet) en ze wordt behoorlijk groot en hij wil geen grote paarden op het land hebben in de winter.
Laatst bijgewerkt door oowie op 13-04-08 11:24, in het totaal 1 keer bewerkt

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-08 11:24

Misschien is het een idee om deze zomer de eerste stal te nemen, dan heb je ruim de tijd om voor de winter een andere stal te zoeken, of dan misschien zelfs naar stal 2 te verhuizen.
Als je nu echt je uiteindelijke stal moet kiezen dan zou ik voor stal 2 gaan, dan komen ze in ieder geval buiten, en ik neem aan dat ze wel hooi krijgen op de wei als er geen gras staat..

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-08 11:29

Stal 1 zou ik zelf absoluut niet nemen. Een jaarling hoort gewoon op het land thuis. Aan een binnenbak heb je toch niet veel met zo'n jaar dier. Die moet je nog gewoon lekker paard laten.

Stal 2 klinkt niet ideaal, maar wel beter. Ik zou zelf nog even verder zoeken naar een opfokbedrijf. Het is een jaarling en daar kan je toch nog niet zoveel mee. Voor mij zou het niet zo'n probleem zijn als het dier wat verder wegstaat.

Wesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-08 11:32

IK zou voor geen van beide kiezen en verder zoeken

oowie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-08 11:38

ze wordt van de zomer 2,
ik vind het fijn om haar wat dichter bij huis te hebben zodat ik alvast wat met haar kan gaan doen aan grondwerk van de zomer,en zodat ik ook gewoon regelmatig even heen kan.hier in de buurt is geen opfok plek te vinden voor zover ik weet.

Wesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-08 11:40

BIj mijn in de buurt is ook geen opfok daarom staat hij ook op een pensionstal. Maar ik heb er wel naar gekeken dat ze elke dag zoveel mogelijk buiten komen het hele jaar

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-08 11:41

Hmmm ik denk nogsteeds dat geen van de 2 stallen geschikt is. Ik hoor zovaak 'dan ga ik op haar 2de alvast rustig beginnen met wat grondwerp enzo'. Wat is daar rustig aan? Dat kun je toch ook doen op het moment dat je paard 4 is? En dan word ze pas ingereden als ze 4,5 is, daar gaat ze niet dood aan, en jij ook niet. Of ben ik nou gek. Laat dat dier lekker tot haar 3,5ste in een kudde staan, waar ze paardengedrag leert en niet te veel mensengedrag.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-08 11:43

oowie schreef:
ze wordt van de zomer 2,
ik vind het fijn om haar wat dichter bij huis te hebben zodat ik alvast wat met haar kan gaan doen aan grondwerk van de zomer,en zodat ik ook gewoon regelmatig even heen kan.hier in de buurt is geen opfok plek te vinden voor zover ik weet.

Doe haar lekker naar de opfok. Waarom zo vroeg al beginnen? Je kunt toch weleens 1 a 2 keer per maand naar de opfok gaan en dan een beetje met haar gaan prutsen....

Wesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-08 11:44

Ja dat moet iedereen voor zich weten Mijn paard word elke dag aan de hand buiten en binnen gezet en word 1 keer in de week gepoetst . Voor de rest gebeurd er niks mee. En hij staat tussen de ruinen en daar speelt hij leuk mee er zijn hier ook geen 2 jarige.

oowie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-08 11:44

meissielief schreef:
BIj mijn in de buurt is ook geen opfok daarom staat hij ook op een pensionstal. Maar ik heb er wel naar gekeken dat ze elke dag zoveel mogelijk buiten komen het hele jaar

ik hoop dat bij stal 1 de buitenbak voor de winter klaar is zodat ze dan ook naar buiten kan....

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-08 11:49

Weet je zeker dat de buitenbak daarvor gebruikt mag worden? Ook bij slecht weer? Ik kan me namelijk voorstellen dat als er mensen in willen rijden de buitenbak wel erg slecht kan worden als daar de hele dag paarden in lopen en je dus kans hebt dat je paard er alleen met mooi weer in mag lopen.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-08 11:50

En hoe lang kan je paard dan naar buiten? Een uurtje?
Laat je jonge paard nog gewoon paard en breng 'm naar de opfok. Een jong paard heeft het gewoon nodig om de hele dag te kunnen bewegen en met soortgenoten te zijn.

Ik zou mijn gereden paard ook niet op stal 1 zetten. Ik kies bewust voor een stal waar mijn paard de hele dag naar buiten kan. Dat er geen binnenbak is en ik nog wel eens nat geregend ben, is jammer voor mij. Daar hoeft mijn paard niet onder te lijden.

Wesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-08 11:52

boemel schreef:
Ik zou mijn gereden paard ook niet op stal 1 zetten. Ik kies bewust voor een stal waar mijn paard de hele dag naar buiten kan. Dat er geen binnenbak is en ik nog wel eens nat geregend ben, is jammer voor mij. Daar hoeft mijn paard niet onder te lijden.

Ik ben het er mee een elk paard zou de hele dag buiten moeten lopen jong of oud . Ik zou nooit voor een stal kiezen waar ze overdag niet naar buiten kunnen in de winter.

oowie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-08 11:54

Zammie schreef:
Weet je zeker dat de buitenbak daarvor gebruikt mag worden? Ook bij slecht weer? Ik kan me namelijk voorstellen dat als er mensen in willen rijden de buitenbak wel erg slecht kan worden als daar de hele dag paarden in lopen en je dus kans hebt dat je paard er alleen met mooi weer in mag lopen.

zo hebben ze dat wel gezegd ja,swinters zouden ze de hele dag met zn alle in de buitenbak kunnen,er is ook nog een binnenbak aanwezig namelijk.

nog even over het te vroeg beginnen met een paard: grondwerk zal ik echt niet dagelijks met haar gaan doen,longeren ook niet voordat ze 3 is,en inrijden pas waneer ze er aan toe is!dat kan met 3,5 zijn,maar ook met 4 of 5jaar!
ik denk dat er niks mis mee is als een paard vanaf een jaar of 2 dagelijks in handen komt en ook al de basisopvoeding krijgt,wat ik het belangrijkste vind is dat ze daarnaast ook paard kunnen zijn en lekker buiten kunnen lopen!

mocht ik niet op tijd een andere stal vinden dan zal ik van de zomer voor stal 1 kiezen,stal 2 vind ik toch wel een risico omdat iedereen daar zomaar met je paard in de weer gaat.
mocht van de winter de buitenbak nog niet aanwezig zijn bij stal 1,dan kan ik altijd nog naar stal 2 gaan,of misschien heb ik dan voor de winter al wat anders gevonden.
helaas is het erg moeilijk om hier in de omgeving iets te vinden waar de paarden swinters dag en nacht buiten lopen.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-08 12:01

je kunt haar in elk geval deze zomer op stal 1 zetten en dan kijken of je voor de winter een (opfok)stal kunt vinden waar ze wel overdag minimaal een aantal uren buitenkomt of een loopstal met (permanente) uitloop.

Ook in de opfok komen vaak de paarden niet elke dag buiten. Daar moet je ook specifiek op selecteren. Je zou haar dan in de zomer dicht bij huis kunnen houden en voor de winter gewoon een goede paardvriendelijke opfokstaloid en dan het volgende voorjaar weer dicht bij huis halen naar stal 1 waar je dan weer met haar aan de slag kan. Dat najaar erop, als ze drie is, heb je dan waarschijnlijk wel een buitenbak bij stal 1.

En je kunt anders tijdens deze zomer gewoon rustig verder zoeken naar iets geschikters... Misschien kun je terecht bij een particulier die de paarden wel veel buiten heeft?

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-08 15:10

oowie schreef:
Zammie schreef:

zo hebben ze dat wel gezegd ja,swinters zouden ze de hele dag met zn alle in de buitenbak kunnen,er is ook nog een binnenbak aanwezig namelijk.

nog even over het te vroeg beginnen met een paard: grondwerk zal ik echt niet dagelijks met haar gaan doen,longeren ook niet voordat ze 3 is,en inrijden pas waneer ze er aan toe is!dat kan met 3,5 zijn,maar ook met 4 of 5jaar!
ik denk dat er niks mis mee is als een paard vanaf een jaar of 2 dagelijks in handen komt en ook al de basisopvoeding krijgt,wat ik het belangrijkste vind is dat ze daarnaast ook paard kunnen zijn en lekker buiten kunnen lopen!

mocht ik niet op tijd een andere stal vinden dan zal ik van de zomer voor stal 1 kiezen,stal 2 vind ik toch wel een risico omdat iedereen daar zomaar met je paard in de weer gaat.
mocht van de winter de buitenbak nog niet aanwezig zijn bij stal 1,dan kan ik altijd nog naar stal 2 gaan,of misschien heb ik dan voor de winter al wat anders gevonden.
helaas is het erg moeilijk om hier in de omgeving iets te vinden waar de paarden swinters dag en nacht buiten lopen.

Denk dat als je paard dan overdag samen met andere paarden in de bak kan lopen wel goed is. Tuurlijk is het mooi als ze in de wei kunnen, maar dat wil lang niet iedereen in de winter. Ik heb ze 's winters ook in een paddock/bak lopen met lekker veel hooi en natuurlijk met elkaar.Vind het ook een voordeel als je ze van jongs af aan iedere dag even in handen hebt eb een beetje de basis dingen leert. Heb al in de gaten dat je op de juiste manier met je paard bezig bent. Soms lees je dat ze 2 jarigen al volop aan het werk zetten, maar jij weet gelukkig wel dat dat niet goed is en dat je een paard de gelegenheid moet geven om uit te groeien voordat je er echt mee ann het werk gaat.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-08 15:12

2 denk ik, maar is er geen 3e stal?

oowie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-08 15:15

ikenindi schreef:
2 denk ik, maar is er geen 3e stal?

nee helaas niet!!
de rest wat hier in de buurt zit zijn de zogenaamde luxe pensionstallen en maneges waar de paarden echt 24 uur per dag op stal staan.

Hannnah

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-08 19:34

Het is fijner, imo, om je paard zo dicht mogelijk bij huis te hebben staan.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-08 19:38

In welke omgeving woon je dan, misschien zijn er mensen die uit de buurt nog een boer kennen ofzo waar je je paardje kan stallen?

Dat zijn vaak ook niet de mensen die op marktplaats reageren oid, je moet er maar net tegenaan lopen. (in figuurlijke zin dan..)