weide.. enkele vragen zonder antwoord..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

winitoulover

weide.. enkele vragen zonder antwoord..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-08 09:50

Ik zou graag mijn paard deze zomer een tijdje op een aangrenzende weide aan mijn huis plaatsen,
maar deze is nog ingericht voor koeien ( lage bedrading, te groot etc. )
Nu vroeg ik me af hoe groot moet mijn weide ongeveer zijn? en wat de beste omheining zou zijn ( moest hij nog steeds bij koeien staan ! ).
onlangs ging ik al op zoek naar goede omheining en ik zag grondpalen van 2m 8cm diameter voor 19€95.. is dit veel ? of zijn prijs waard?
groetjes

Dana01

Re: weide.. enkele vragen zonder antwoord..

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-08 09:53

een weide kan in mijn ogen nooit te groot zijn en wat de omheining betreft, dat hangt ook van je paard af, de paarden hier blijven netjes achter de draad, die inderdaad hier ook op koehoogte zit, +/- een meter....
19,95 per paal vind ik persoonlijk nogal duur Ja
zijn er meer paarden of komt je paard daar alleen te staan? ook iets om over na te denken Haha!
wel lekker als je hem lekker bij huis kunt hebben Ja

Mayaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-08 09:55

Hoe groot de weide moet zijn hangt er van af of hij er dag en nacht in moet staan.. Hoeveel beweging hij buiten de weide om krijgt.. Dat is moeilijk in te schatten.. Maar grondpalen van 2 M zijn echt niet nodig hoor Lachen Wij hebben palen van 80 CM á 100 CM.. Ik weet niet hoe duur ze waren, maar echt geen 20 euro Lachen

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-08 09:56

dat zijn wel erg dure palen hoor!! kijk eens op marktpl. vaak veel goedkoper. je hebt palen nodig van min. 2 m lengte en zo'n 5 cm doorsnee is ook wel minimaal. dan goede geleiders, een goede stroomdraad en een schrikapparaat. verder heb je natuurlijk water nodig, op mp. staat ook vast wel ergens een badkuip ofzo. hoe groot is de wei nu?

anna; de palen mnoeten zo'n 80 cm de grond in he!!

Mayaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-08 11:07

suuzepuus schreef:
dat zijn wel erg dure palen hoor!! kijk eens op marktpl. vaak veel goedkoper. je hebt palen nodig van min. 2 m lengte en zo'n 5 cm doorsnee is ook wel minimaal. dan goede geleiders, een goede stroomdraad en een schrikapparaat. verder heb je natuurlijk water nodig, op mp. staat ook vast wel ergens een badkuip ofzo. hoe groot is de wei nu?

anna; de palen mnoeten zo'n 80 cm de grond in he!!

Nouw.. 80 Cm lijkt me wel een beetje erg diep Tong uitsteken Bij ons 50/60 Cm

winitoulover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-08 11:33

hij zou er waarschijnlijk met koeien staan of met een geit en kippen. hij zou gewoon een afdak krijgen met een drinkbak. de weides zijn nu echt té groot denk ik zeker 8000 cm²... het is al groot voor 15 koeien? ik dacht om zo'n 2500cm² af te bakenen..
al zeker super bedankt voor de raad !! mijn paard springt wel graag en zo aan de straatkant is het wel riskant,niet?

Mayaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-08 11:37

winitoulover schreef:
hij zou er waarschijnlijk met koeien staan of met een geit en kippen. hij zou gewoon een afdak krijgen met een drinkbak. de weides zijn nu echt té groot denk ik zeker 8000 cm²... het is al groot voor 15 koeien? ik dacht om zo'n 2500cm² af te bakenen..
al zeker super bedankt voor de raad !! mijn paard springt wel graag en zo aan de straatkant is het wel riskant,niet?

Cm of Meter?

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-08 11:37

Ik mag hopen dat je m2 bedoeld?

Je kan een stukje afzetten door een draadje te spannen, en dat kun je verplaatsen als het gras op is...

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-08 11:39

Een wei van 2500 m2 is een mooi formaat, mat mijn pony's deel ik de wei dan nog op omdat ze zich anders overeten.

Ik hou ook aan dat een paal tussen de 60 en 80 cm de grond ingaat en voor een groot paard vind ik 1,4 m geen te hoge afrastering. Wat ik verder altijd doe is een dubbele afrastering aan de voorkant, om te voorkomen dat mensen aan het paard komen en hem voeren en dergelijke.

Jaan81

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 11:14

Ik vind ook, dat een wei niet groot genoeg kan zijn! Kunnen ze lekker bewegen, genoeg eten, etc.
Je kan eventueel, zoals hier al eerder gezegd, stukken afzetten, zodat je het wat kleiner maakt.

En wat betreft paaltjes; dat verschilt per paard. Hier blijven ze netjes achter van de plastic steekpaaltjes met schrikdraad (ongeveer 1m hoog, schat ik), maar ik ken er ook, die min. 1.20m nodig hebben, omdat ze er anders overheen gaan.
Dat moet je dus zelf beoordelen!

winitoulover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-08 20:22

2500m2 bedoel ik natuurlijk, sorry foutje Haha!
Waarschijnlijk laat ik hem voorlopig gewoon op de volledige wei lopen. Volgens de boer hier rechtover zou het geen probleem zijn om gewoon de koeienafsluiting te houden, het enige is wel dat er prikkeldraad is. Maar miscchien blijft hij er wel af want de schrikdraad staat nog voor de prikkeldraad..
Al zeker super hard bedankt ik heb veel aan jullie raad !