Advies en ervaringen bakzand + tapijtsnippers gevraagd

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Marijkjuh

Advies en ervaringen bakzand + tapijtsnippers gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-08 11:41

Hoi

Wij willen graag een buitenbak van 20 bij 40 aan laten leggen en het is natuurlijk verstandig om zoveel mogelijk ervaringen te verzamelen Lachen
De bak komt op kleigrond en word gedraineerd, waarschijnlijk komt er ook een worteldoek in. Maar dan moet er natuurlijk zand op en sommige mensen zeggen over de drainage eerst een laag schelpen. We willen eigenlijk voor zeker tapijtsnippers erin, omdat we daar heel veel positieve reacties over horen en ik het ook altijd erg lekker vind rijden.
Dus misschien zijn er bokkers die kunnen vertellen wat voor zandsoorten hun hebben gebruikt en of dat bevalt en wat voor zandsoort absoluut niet bevalt.

Alvast bedankt,
Groetjes Marijke

Anick

Re: Advies en ervaringen bakzand + tapijtsnippers gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-08 12:57

Ik heb ook een tijdje daarop gereden en vind het echt super rijden. veerkrachtig en zomers houdt het wat vocht vast wat ook wel lekker is!
Ik heb geen ervaring met drainage.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 14-04-08 16:32, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Italic code verwijderd.

tallechie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-08 12:59

In onze bak hebben we ook tapijtsnippers. Echt ideaal. Ik zou zeker drainage laten aan leggen. Scheelt heel veel plassen.
Wij hebben in onze bak geen drainage. De buitenkanten liggen wel lager dus het water kan wel weg alleen in het midden staan af en toe plassen. Alleen als het ontzettend hard en veel heeft geregend, maar onze bak is altijd rijbaar.

dolor

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-08 17:04

wij krijgen toevallig binnenkort een nieuwe bodem in de buitenbak. ook met tapijtsnippers en zand en ook op klei. volgens diegene die de bodem aan komt leggen, moet je er geen worteldoek onderdoen omdat zand toch lichter is dan klei en er dus niet door heen zal gaan. en als met slepen ofzo het worteldoek omhoog komt, heb je een groot probleem. bij ons wordt het dus klei, dreinage, zand en tapijtsnippers.

Marijkjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-08 08:57

@Dolor: Wat voor soort zand gaan jullie in de bak doen?

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-08 09:01

dolor schreef:
volgens diegene die de bodem aan komt leggen, moet je er geen worteldoek onderdoen omdat zand toch lichter is dan klei en er dus niet door heen zal gaan.

bij ons zeggen ze dat je er juist wel worteldoek onder moet doen omdat het anders door elkaar heen gaan Ach gut
wij zitten ook op klei en ik wil drainage en doek en daar overheen een flinke laag zand. tapijtsnippers wil ik er niet in hebben aangezien de kosten enorm zijn als je ze weer weg wil hebben...

dolor

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-08 10:06

bij ons zeggen ze dat zand nooit door klei heen gaat omdat zand lichter is en dus op de klei blijft liggen. en om klei en zand door elkaar heen te halen moet je wel heel erg je best doen met slepen. klei is natuurlijk nogal zwaar en hard enzo.

dolor

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-08 10:07

Marijkjuh schreef:
@Dolor: Wat voor soort zand gaan jullie in de bak doen?

geen flauw idee. ik zal het even navragen bij de ph vanmiddag. dan laat ik het je wel weten als ik het weet.

dolor

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 16:24

ik heb het even gevraagd en wij krijgen mc3-zand oftewel zandbakzand. is volgend diegene die de bak aanlegt bij ons erg goed en wordt in veel paardenbakken gebruikt. ook een aantal maneges hier in de buurt hebben dat zand.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 16:33

dolor schreef:
bij ons zeggen ze dat zand nooit door klei heen gaat omdat zand lichter is en dus op de klei blijft liggen. en om klei en zand door elkaar heen te halen moet je wel heel erg je best doen met slepen. klei is natuurlijk nogal zwaar en hard enzo.

ik ga steeds meer over mijn worteldoek twijfelen Bloos
maar net wat je zegt je moet een bak flink naar de vernieling helpen wil de klei boven komen Ach gut

dolor schreef:
mc3-zand oftewel zandbakzand

en is dit het zogenaamde vierkante zand? dat kwam ik namelijk in een ander buitenbak topic tegen Clown vierkant zand vormt dan meer een plaat en blijft niet super mul zodat je een niet al te zware bak hebt...

wil nu eerst alles weten voordat we zelf gaan graven Vork

dolor

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 17:18

ik weet dat het wat plakkeriger is dan ander zand, daardoor glijden de paarden ook minder uit. ook fijner met springen bijvoorbeeld. over vierkant zand heb ik nog nooit gehoord. ben dan ook absoluut niet thuis in dat bak gebeuren. zal het morgen aan de ph vragen als ik haar zie.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 17:25

Neem iig geen rivierzand. Haha!
Wij hebben dat. Dat wordt normaal gebruikt in eb- en vloedbodems. Als dat nat is, vormt dat een mooie strakke ondergrond. Maar omdat wij niet zo'n eb- en vloedbak (het plastic gebeuren zeg maar) hebben, loopt het water er zo doorheen. En blijft de bak mul. Nu na bijna 2 jaar is ie wel een heel stuk verbeterd. Is lang zo mul niet meer gelukkig. Maar wel een punt van aandacht.
Wij hebben ook tapijtsnippers. Voordeel is dat bij vorst de bovenlaag eigelijk altijd goed is.
Zolang wij de bak goed nathouden en veel slepen is ie super. En we kunnen dus ook het hele jaar door rijden omdat er geen plassen ontstaan. Hoe harder het geregent heeft hoe beter ie is.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 17:41

dolor schreef:
ik weet dat het wat plakkeriger is dan ander zand, daardoor glijden de paarden ook minder uit.

dan is het denk ik wel ongever hetzelfde als wat ik bedoel Clown

Needje schreef:
Zolang wij de bak goed nathouden en veel slepen is ie super. En we kunnen dus ook het hele jaar door rijden omdat er geen plassen ontstaan. Hoe harder het geregent heeft hoe beter ie is.

dat is een hoop werk in een droge zomer Ach gut maar in de winter is het wel weer erg fijn natuurlijk!