Hoefvet slecht?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Julie_x

Hoefvet slecht?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-08 17:39

Ik vraag me af of hoefvet slecht is voor een hoef.
In een topic stond dat je hoef-vet,-olie.. best zo weinig mogelijk gebruikt. Dit topic stond wel bij de Naturals. Nu heb ik helemaal niets tegen die mensen, maar ik stel me bij sommige uitspraken wel eens vragen. Dus wat denken de niet-natural-bokkers over hoefvet?
Een vriendin van me gebruikt het bijna elke dag en haar pony heeft heel schone hoeven dus wil ik het zelf misschien ook doen. Maar is dat wel gezond?

ikenindi

Re: Hoefvet slecht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 17:40

door het vettige kan de hoef minder goed vocht opnemen en droogt de hoef juist uit...

lucille

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 17:43

ik heb altijd begrepen dat je hoevenvet/olie alleen gebruikt als de hoeven zeer droog zijn en gaan brokkelen ( zomers bv.) en dan aanbrengen op natgemaakte hoeven .

mijn persoonlijke mening is dat je niet van buitenaf de hoef soepel kan maken.
maar dat het er wel heel mooi uitziet Haha!

maar er zullen waarschijnlijk wel andere meningen zijn.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 17:45

ik denk dat als je er ooit aan begint dat je het sowieso kan blijven doen, omdat het er anders helemaal droog uit ziet. volgens mij maakt het vet de hoeven alleen niet minder droog. ziet er alleen minder droog uit...

schoonmaken kun je ook met water doen. is nog beter ook Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 17:45

ikenindi schreef:
door het vettige kan de hoef minder goed vocht opnemen en droogt de hoef juist uit...

Die theorie heb ik nooit begrepen, omdat het normaal juist zo is dat wanneer je droge huid of droge lippen hebt, je ze absoluut niet nat moet maken- maar iets vettigs op moet smeren! Nu zijn paardenhoeven natuurlijk anders, maar je zou toch zeggen dat je eigen huid en lippen dan ook van niveau-creme of bodylotion zouden uitdrogen Verward

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 17:48

Je hebt helemaal gelijk lucille...de hoef van een paard is eigenlijk net als de nagels bij een mens.Hoefvet werkt alleen aan de onderkant van de hoef, en aan de kroonrand. Verder is het alleen maar een mooi gezicht ( net als nagellak bij mensen)

Slotty

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 17:51

ja, op natgemaakte hoeven is het dan weer wel handig, als ze te droog zijn. Ik begreep altijd dat het zo werkt: Als je het erop smeert, zit er een laagje tussen waardoor er geen water meer in, of uitkan. Dus als het doorg is, eerst natmaken en dan vetten. Dan blijft de hoef dus vochtiger, en brokkelt het minder (niet meer). En als het buiten dus heeeel nat is, als je het er dan op smeert komt het er niet ín. Maarja.. Vet stoot wel water af.
Ik gebruik het alleen 's zomers, als het erg droog is. Dan eerst natmaken en dan smeren..

ziet er inderdaad altijd heel mooi uit Vork

malouuu

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 17:52

Mijn paard heeft heel erg last van te droge hoeven. Aan mij is echter afgeraden(hoefsmid) om hooefvet te gebruiken. Het vet id idd waterafstotend. Ze gaven de tip om het om de waterbak nat te maken(modderig), zodat ze elke keer met dr hoeven met vocht in aanraking komt. of dr hoeven afspuiten,maar dat is veel intensiever.

heb dr voor de gein tijden het poetsen ook wel eens met alle hoeven in een emmer gezet.
was niet zo effectief, gezien ze elke 5 seconden moet bewegen Haha!

Julie_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-08 22:51

Oké bedankt voor de vele reacties.
Ik denk dat ik het voorlopig maar zo laat, en als ik ze invet doe ik het op natte hoeven Lachen
Ik moet er wel bij zeggen dat ik sowieso al van plan was alleen de onderkant van de hoef regelmatig in te vetten.

Anick

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-08 10:21

Ik gebruik ook geen hoefvet. Dit sluit inderdaad de hoef van om zelf nog vocht op te nemen. Mijn paard heeft ook last van brokkelhoeven. Ik bestel bij de paardendrogist vaak spullen, vaak doe ik hoefvocht, dat kan je iedere dag erop doen, en rainmaker. Dat doe ik twee keer in de week erop. Dat brengt vocht in de hoef en trekt vocht aan.
Het trucje van de waterbak heb ik ook wel eens geprobeerd inderdaad, maar dat was in de zomer zo weer opgedroogd! haha

Jeannine

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-08 10:23

Ik gebruik echt nooit van die goedjes Hoefvet is echt overbodig als je het mij vraagt. Mensen zeggen dan dat ze eerst de hoeven nat maken en dan smeren. Je moet de hoeven minstens een half uur in een emmer water houden willen ze goed vocht absorberen. Dus die 2 waterstralen haalt echt niets uit hoor.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-08 10:28

Mijn hoefsmid heeft mij aangeraden om dat op de onderkant van de hoef van mijn paard te smeren, omdat het daar wat week is geworden, mijn paard staat namelijk graag in het water. Dus dan is het wel weer goed.
Maar op de hoeven smeer ik het niet..

Jeannine

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-08 10:31

Ja maar vet sluit toch ook af, dus bacterien krijgen dan ook meer kans om lekker te broeien en te vermenigvuldigen toch? En dat is weer slecht!

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-08 10:36

Ik ga er ook geen lagen opsmeren ofzo maar gewoon een heel dun laagje, zodat het wat steviger wordt.

ikowtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-08 16:38

Wat vinden jullie dan van het teren (ik weet niet of dit een domme vraag is :p)?

Morrow_Less

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-08 16:43

ik gebruik het 1x per week bij men VP maar ik maak de hoef niet nat, maar borstel hem gewoon af. Kan dat kwaad dan?

gabiy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-08 16:51

ik moest van mijn hoefsmid (ferry, geeft ook les op deurne enzo) de hoeven van mijn paard vochtig maken en daarna hoefvet/olie eroverheen doen, omdat hij beetje droge hoeven heeft.
ik werk bij hyporama en daar hebben we een goedje van leovet, hoefbalsem, het zit in een pot en in een flesje met kwast. het schijnt heel erg goed vocht in te brengen enzo.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-08 16:54

Ik gebuik het alleen op aanraden van de smid. Anders niet Lachen
Ja een keer voor het mooi op de foto Lachen

Marietje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-08 16:55

ik gebruik teer ipv van vet. Stinkt ontzettend, maar het helpt wel.

bfsunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-08 16:57

Ik gebruik het nooit:) Water is ook goed:D. En voor de slechter kwalitiet van mijn pony zijn hoeven geef ik biotine:). Werkt geweldig!:D Dta moest op aanraden van dierenarts en hoefsmid:).

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-08 17:00

Het heeft alleen nut als je de hoef eerst goed nat maakt voor je de hem invet. Dan sluit het vet het vocht in en wordt de hoef 'gehydrateerd'. Maar vet je ze gewoon in zonder water te gebruiken werkt het in het nadeel van de hoef omdat deze dan juist geen water meer kan opnemen door het vet.
Dus het is helemaal niet slecht mits goed gebruikt. Ik gebruik het alleen in de zomer, en dan niet overdreven, 1 keer per dag. Een beetje modder maken in de wei, pony daar in zetten en dán invetten. Maar meer uit preventie want hij heeft al een perfecte kwaliteit hoefjes zonder smeerseltjes.

@ Jeannine, door het gebruik van hoefvet heeft het water juist méér tijd om in te trekken dan wanneer je er vervolgens niks op smeert, dat omdat het water verdampt en het niet in de hoef trekt, doe je er vet om heen kan het niet verdampen en kan het niks anders als in de hoef trekken.

ikowtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-08 17:16

Die van mij heeft in principe een goede kwaliteit hoeven.
en eens in de zoveel tijd (denk aan 3 x per jaar ofzo), vooral in de zomer, maak ik de hoeven nat, vet ik ze, en aan de onderkant gebruik ik teer.

Ik heb het zo altijd geleerd, en ik gebruik het enkel om af en toe e hoef te onderhouden en voor de mooi :p

de hoefje

viperlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-08 22:31

zoals hier boven al gezegd word gewoon de hoef eerst nat maken voordat je er vet op doet en dan blijft het vocht mooi in de hoef zitten en droogt de hoef niet uit.

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-08 22:37

Regelmatig hoefvet gebruiken is slecht voor de hoeven. Dat is hetzelfde als iedere dag nagelcreme gebruiken, op een gegeven moment worden je nagels er alleen maar zwakker van. Ik gebruik het enkel en alleen als ik op wedstrijd ga, voor het mooi. Maar volgens mij heeft het weinig toegevoegde waarde.

Teer is overigens vreselijk slecht voor hoeven is mij verteld door mijn hoefsmid. Ik moest direct de teer het raam uit knikkeren bij wijze van spreken. Heeft je paard rotstraal, gebruik dan de middelen van de hoefsmid zelf.

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-08 22:42

grappig mijn smid is gek op stockholmer teer.
Ik heb net op een ander topic het advies gekregen om niet te vetten maar de kroonrand in te masseren met laulierzalf, misschien is dat ook wat voor jou.