Na inzaaien grond, wanneer erop?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ylana

Na inzaaien grond, wanneer erop?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-08 08:55

Voor eind april wordt onze nieuw aangekochte stuk land glad getrokken en ingezaaid.
Maar wanneer kunnen de paarden erop?
Is daar een bepaaalde periode voor, of gewoon wanneer er goed en genoeg gras op staat.
Wie kan mij iets meer vertellen.

Titsia

Re: Na inzaaien grond, wanneer erop?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 09:06

Als ik me niet vergis hangt er veel van het weer af, als het goed geregend heeft (maar dan ook weer niet té hard want anders dringt er niets in de grond) is het na een 4 tot 6tal weken dat ze erop mogen. Indien ze nog niet gewend zijn van op jong gras te gaan, rustig opbouwen!

Ylana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-08 09:47

Het gaat van echt helemaal niets/modder naar gras.
Geldt dan nog steeds de 4/6 weken...?

TNT

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 10:03

ja denk het wel ik moet hier ook nog inzaaien en neem deze 4/6 weken minimaal zodat er een goede mat gecreeerd wordt

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 10:25

Wij hebben ons land in februari in laten zaaien. Langzaam maar zeker komen er sprietjes op en is er een groen waasje zichtbaar. Nadat we er eerst een koppel schapen op laten lopen (krijg je een goede stevige bodem en graszode van) en het daarna nog een keertje maaien, komen vanaf half juli onze paarden erop. Eerder is niet verstandig omdat de paarden je dan de graszode compleet kapot lopen.

@TNT 4 tot 6 weken is veel te kort om er dan al paarden op te doen. Langer wachten is verstandiger.

Udella

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 10:27

Wij doen het na 4 weken, en het gaat prima.. Het land is bij ons ook helemaal kapotgelopen omdat ze hier heel de winter hebben gestaan. En zo gaat het gewoon goed.
Het hangt ook van de kwaliteit zaad af die je hebt, als je goedkope hebt is het raadzaam om langer te wachten, want die komen pas langzamer op.

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 10:43

Wij hebben advies ingewonnen van een grote boer die meer dan 100 ha weiland heeft. Ik vind het zonde dat de bodem snel kapot gelopen wordt en wil gras in mijn land en geen onkruid. Heeft nauurlijk ook te maken met hoeveel paarden en hoe groot het stuk land is waar ze oplopen.
Wij hebben BG11 gebruikt.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 13:11

ik zou eerst een keer maaien. Heeft het land de tijd om goed te zetten zeg maar. Als er gemaaid is en het gras is weer voldoende aangegrioeid kunnen de paarden het land op. Let op wel gedoseerd ivm koliek.

fere16

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-08 11:18

wat hier idd gezegt is 6 weekjes wachten dan kan het wel

Sorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-08 11:21

Ik heb vorig jaar mijn land opnieuw ingezaaid.
Dus echt omploegen en helemaal opnieuw beginnen.
Hierna heb ik gewacht tot na de eerste maaisnede voor de paarden er op mochten.

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-08 11:29

Eerst maaien en dan pas er op zetten.
Zoals gezegd is het eerst er op zetten van schapen zeer aan te bevelen.

Het beste is trouwens om gras in te zaaien in het najaar (mag nog tussen 1 en 15 oktober, mits je meer dan 30% kweek hebt en een expert dat komt controleren, dat was bij ons de loonwerker). Het onkruid komt dan niet op namelijk en het gras nog wel. Wij hebben de paarden er pas op gezet in juni vorig jaar, omdat het lang duurde voordat het gras lang genoeg was om te oogsten (gras weggooien is zonde en dus hebben wij onze melkveebuurman gezegd: als jij het regelt mag je het hebben om te kuilen, hooien zouden we zelf doen, maar een week droog leek vorig jaar hopeloos)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 08:45

Persoonlijk zeg ik : Eerste jaar geen paarden erop, of met mate, alleen in droge periodes en zeker niet overbeweiden. In het najaar er vlot afhalen. Het eerste jaar moet je grasbodem groeien en aansterken. Eventueel kun je ook kiezen om schapen erop te laten of te maaien. Het tweede jaar kunnen ze er langer op, maar nog zeker niet als het nat is. Pas na een jaar of 3-4 is het stevig genoeg om paardenhoeven in natte tijden te overleven. Als je dat doet heb je daarna vele jaren plezier van je wei. Bij mij kunnen de paarden rustig tot in oktober / november op de wei en dat terwijl we op zware zeeklei zitten. Puur omdat onze grasbodem stevig en stabiel is. Voor de natte tijden heb ik een paddock waar ze fulltime op kunnen.

Best is zaaien in het najaar of desnoods vroege voorjaar (februari / maart). Paarden met mate en beleid erop laten.

Udella schreef:
Het hangt ook van de kwaliteit zaad af die je hebt, als je goedkope hebt is het raadzaam om langer te wachten, want die komen pas langzamer op.

Clown Nee, dat klopt niet. Je hebt namelijk verschillende soorten grassen, snelgroeiend gras wil je juist niet bij je paarden hebben. Is namelijk erg krachtig voedergras, wat meer geschikt is voor koeien etc. Voor paarden is het beter om wat 'harder' stengeliger gras te hebben met een laag groeipunt. Op de Wiki (zie link hieronder) staat meer uitleg over de grassoorten.

Voor meer info kan je trouwens ook op de Wiki kijken : http://www.bokt.nl/wiki/Weidebeheer en http://www.bokt.nl/wiki/Grasmengsel Daarnaast zou je ook de zoekfunctie kunnen proberen, dit onderwerp is uitgebreid behandel op Bokt met daarin ook vele nuttige adviezen.
* [VSW] Nieuw weiland aan (laten) leggen!
* Vonnie84 @ [VSW] wat nu met de wei doen... inzaaien, bemesten, kalk?? tell me
En vast nog wel veel meer Lachen