strookbegrazing: hoe doen jullie het

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

b485

strookbegrazing: hoe doen jullie het

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-08 08:26

Hoi,
Hoe passen jullie praktisch gezien strookbegrazing toe bij een groep paarden? Opmerkingen zoals "elke dag de draad een stukje op schuiven" heb ik niks aan. Zoek echt een praktische oplossing. Hoe kan je (alleen) de draad een stukje opschuiven zonder dat de paarden je ontglippen en dus de ganse weid inrennen?

Ik had zelf al gedacht om een lange strook weide af te zetten (mijn weide is vergelijkbaar met een groot vierkant) en hierin dan in de andere richting een draad tussen te zetten, waarbij ik die draad steeds een stukje op schuif. Als ik zorg dat deze draad aan een zijde wat langer is, kan ik hem aan die kant verzetten, en dan zo naar de andere kant toewerken (zorgen dat de draad niet op de grond hangt). De dag erna, begin ik dan aan de andere kant.

Alle tips zijn welkom

joyce B

Re: strookbegrazing: hoe doen jullie het

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 08:51

zo doen wij het dus ook.
We hebben een langgerekt stuk weiland, dan een draad overdwars met hoekhaspelpalen en van die witte krulstaartpaaltjes ertussen. We verzetten de ene haspelhoekpaal en dan lopen we, alle paaltjes verzettend, naar de andere kant. Soms lopen we 2 keer als de draad te strak staat om in 1 keer genoeg te kunnen verzetten.

Als we de paarden overdwars hebben lopen hebben we 2 dwarskoorden aan de vaste omheining en dan hebben we een korter tussenkoord of lint wat tussen die dwarsdraden op dezelfde manier gespannen en verzet wordt. Je hebt wel veel tussenpaaltjes nodig op die manier Tong uitsteken maar je indeling wordt er erg flexibel van.

Maikee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 08:52

Zo doe ik het ook meestal
of ik doe het als de pony's op stal staan

Ik weet niet of jou pony op stal gaat als je het zo doet ?

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 13:13

wij hebben het land in stroken verdeeld en een stuk ruim langer dan de korte zijde verschuiven wij met prikpalen naar achteren. Probleemloos een strook bij te geven zonder dat de paarden in de tussentijd het hele perceel in gebruik nemen.