Hoe lang op wei? Ook op hete dagen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

JoCo

Hoe lang op wei? Ook op hete dagen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-08 16:25

Hallo,

Graag had ik even jullie advies. Bij mij thuis staan 2 paarden: een merens en een BWP.

Ze beschikken beiden over een ruime stal (4 x 5m), een paddock met uitloopstal en een weide die in 2 gedeeld is.

Mijn gewoonte is om ze om 6.30u in de paddock te zetten met hooi, om 13u mogen ze in de altijd 'kale' wei, om 17u 2 uurtjes in de vette wei en om 19u gaan ze op stal. Dit doe ik omdat mijn wei nu eenmaal niet groot genoeg is om hen altijd buiten te laten, dan krijg ik namelijk een droog veld of een moeras. De wei wordt goed bemest en onderhouden.

Nu breekt echter de zomer aan, het is mooi weer en langer licht, en eigenlijk zou ik ze dan liever wat langer buiten laten. Maar das een heel gedoe want dan moet ik ze weer eerst in hun paddock zetten om 19u, en tegen dat het donker wordt weer op stal halen. Ik doe niets anders dan de hele dag op en af crossen, en als ik weg ben ligt heel mijn schema in de war Huilen

Wat zouden jullie doen? Gewoon om 19u op stal, klaar, of de extra inspanning doen? Want een paard houdt nu eenmaal van regelmaat ... aan de mijne hun gedrag weet je precies hoe laat het is Knipoog

En op hele warme dagen (30 graden), lopen jullie paarden dan ook gewoon buiten (ik heb wel bomen in de wei)? Of zijn jullie voorstander om ze 's zomers 's nachts buiten te zetten en overdag op stal?

Groetjes

Netje

Re: Hoe lang op wei? Ook op hete dagen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 16:31

Die van ons gaan in april/mei naar buiten en blijven daar gewoon tot oktober/november: dag en nacht en ook bij 30 graden. Zolang ze maar water hebben (en gras natuurlijk Haha! ). In het begin krijgen ze nog hooi bij in de wei om de overgang niet te groot te maken en ook als ze aan het einde van het seizoen weer terug gaan krijgen ze hooi bij. Vorige zomer zijn ze één week terug naar stal geweest in juli, toen het zo vreselijk nat was. Dit om het land én de paarden te beschermen (glijpartijen hebben we geen zin in). Ik vind het wel een gedoe hoor, zoals je dat voorstelt. Ik zou ze gewoon lekker 's morgens in de wei zetten en 's avonds weer naar binnen (of dus lekker buitenlaten, maar ik weet dat niet iedereen dat wil).

Kiki27

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 16:32

Die van mij staat 's zomers de hele dag in het land, 's avonds op stal. Maar het paard van een vriendin van mij staat 's nachts ook in het land. Ik zou ze dus lekker laten staan Knipoog

JoCo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-08 16:34

Ja ik weet het, het is inderdaad een heel gedoe. Maar dit is echt de enige manier om een mooi groen weiland de ganse zomer te hebben, en dat vind ik toch belangrijk.

Bedankt voor de zomertip, vers water is er altijd voldoende, en schaduw dus ook, owv de bomen.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 16:36

Tja, ik vind het weer veel belangrijker dat mijn paard een lekker kuddeleven buiten leidt dan dat de grasmat erg groen blijft. Bij te weinig gras voer ik wel bij, wat eigenlijk alleen in de winter voorkomt. En dan lopen ze het plat, maar ook dat groeit weer aan met wat beheer.

Mijn paard staat het hele jaar door lekker buiten. Dus ook bij 30 graden. En geloof me, het is daar veel fijner dan op stal, want daar is het helemaal benauwd zonder echte frisse lucht. Knipoog

Moelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 20:38

Ik zet de mijne 's morgens om 8u altijd op wei, en haal hem half 7 's avonds weer naar binnen. Heb hem pas sinds Januari dus hoe ik dat vd zomer ga doen weet ik nog niet. Misschien zet ik hem dan wel 's nacht in de wei i.p.v. overdags, en overdags binnen. Maar daar twijfel ik ook aan, want het is nu soms al zo warm in de stal waar die staat (is een grote schuur met nog allerlei dieren, zijn stal staat dan ook in die schuur).
Dus ik moet het nog even bekijken, denk gewoon overdags buiten zoals nu dus ook. Ik heb alleen geen bomen in de wei, of iets anders waar die zou kunnen schuilen voor de zon. Dat is dus een groot nadeel!

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 20:39

Mijn vorige vz-pony stond in de zomer 24 uur op het land. Ook op hete dagen.
Ik vind dan wel dat er enige beschutting moet zijn, zodat ze ook eventueel in de schaduw kunnen staan.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 20:40

Ach, die van mij heeft wel bomen en struiken, maar staat met 30+ graden ook nog gewoon in de hete zon te grazen of te soezelen, hoor. Knipoog
Hij gaat voornamelijk de struiken in als hij eens wat anders wil eten dan gras of om takken er uit te trekken. Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 20:40

In de zomer heb ik helaas geen keuze door de dazen...dan moet ik ze wel binnen halen.
Maar zo lang het kan staan ze buiten, nu gaan ze dan ook pas om half 9 kwart voor 9 naar binnen.
Gelukkig hoef ik ze niet van weide te verzetten.
In de zomer doe ik wel strip begrazing omdat ze anders teveel hebben.

z0rr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 20:55

lekker dag en nacht buiten
en als het heel heet is af entoe lekker onder de sproeier

shemar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 21:02

Ik heb alleen maar weiland zomers, dus ze moeten wel.. geen stal helemaal niks.. maar nog nooit problemen gehad hoor.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 09:27

kun je ze niet wat langer op de kale wei laten lopen? Dan heb je er geen extra werk van, maar schuift je schema gewoon nog een paar uurtje op. Bijvoorbeeld tot 19:00 op de kale wei, tot 21:00 op de vette wei en dan op stal.

Moeten ze pers'e op stal?
Je zou ze bij mooi weer ook gewoon lekker 's nachts in de paddock kunnen laten. dan kan je schema gewoon gelijk blijven, maar haal je ze niet binnen om 19:00.

Ik ben zelf nog aan het twijfelen hoe wij het zullen doen met paddock en weidegang. Wij hebben een paar maanden in de zomer (ook) erg veel dazen en dan gaan de paarden in de wei sneller rennen als ze er erg veel last van hebben. In de bak kunnen ze rennen en rollen zonder dat de boel omgeploeg wordt en hebben we een dazenval, dus nu overweeg ik ze 's nachts in de wei te zetten en dan overdag een paar uur in de paddock met schuilstal en bak (op de ergste dazentijd) met eventueel keuze om ook op het gras te staan.

Loezle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 15:27

Bij ons staan ze zodra het droog is op de wei, en als het erg warm is gaan ze tussen ze bomen, dus misschien een stukje weiland met bomen beplanten zodat ze bescutting hebben?

JoCo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-08 20:25

joyce B schreef:
kun je ze niet wat langer op de kale wei laten lopen? Dan heb je er geen extra werk van, maar schuift je schema gewoon nog een paar uurtje op. Bijvoorbeeld tot 19:00 op de kale wei, tot 21:00 op de vette wei en dan op stal.

Moeten ze pers'e op stal?
Je zou ze bij mooi weer ook gewoon lekker 's nachts in de paddock kunnen laten. dan kan je schema gewoon gelijk blijven, maar haal je ze niet binnen om 19:00.

Ik ben zelf nog aan het twijfelen hoe wij het zullen doen met paddock en weidegang. Wij hebben een paar maanden in de zomer (ook) erg veel dazen en dan gaan de paarden in de wei sneller rennen als ze er erg veel last van hebben. In de bak kunnen ze rennen en rollen zonder dat de boel omgeploeg wordt en hebben we een dazenval, dus nu overweeg ik ze 's nachts in de wei te zetten en dan overdag een paar uur in de paddock met schuilstal en bak (op de ergste dazentijd) met eventueel keuze om ook op het gras te staan.

Ja dat zou ik eventueel wel kunnen doen ... maar 's nachts heb ik ze inderdaad liever op stal. Er is in mijn wei geen schuilstal, wel verschillende dikke bomen, maar als het bvb hevig begint te onweren ... dat heb ik toch niet graag.
En mijn merrie gaat enkel liggen in haar stal. Het is een sportpaard geweest, ze is nu 12 en weet pas sinds een jaar dat een wei überhaupt bestaat. Ze loopt wel graag buiten, maar echt rusten durft ze niet.
Ze komt ook altijd heel graag naar binnen.

Heb ze vorige zomer ook 's nachts buiten gelaten ('s avonds wei, 's nachts paddock) maar dan zit je weer met die ellendige eczeemmugjes bij dageraad en valavond ... maar ja, dazen is wel even erg ... en veel pijnlijker voor het paard ...

Myrano

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 22:24

Hoi JoCo

Ik zou ze wat langer in de wei laten lopen bv tot 21u en dan op stal zetten.
Het hangt natuurlijk af van het weer, maar in de zomermaanden vind ik wel dat dit zou kunnen..
En voor die mugjes ed zou ik haar een exeemdeken opleggen.
Als die van ons naar binnen willen, komen ze aan de poort staan en halen we hun binnen.

JoCo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-08 06:23

Myrano schreef:
Hoi JoCo

Ik zou ze wat langer in de wei laten lopen bv tot 21u en dan op stal zetten.
Het hangt natuurlijk af van het weer, maar in de zomermaanden vind ik wel dat dit zou kunnen..
En voor die mugjes ed zou ik haar een exeemdeken opleggen.
Als die van ons naar binnen willen, komen ze aan de poort staan en halen we hun binnen.

Hihi dat zou ik idd kunnen doen, maar als wij buiten op het terras zitten, komen ze altijd aan de poort staan want
dan denken die 'koek koek koek' Haha!
Maar ge hebt gelijk, ik ga ze tot dat uur ongeveer buiten laten!

Groetjes

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-08 06:37

vooral omdat je ook bomen in de wei hebt kun je ze gewoon buiten laten lijkt mij. Hier staan de paarden volledig buiten en komen alleen binnen bij extreem slecht weer (of onweerkans) in de zomermaanden. Momenteel staan zij al van 6.30 uur tot ca 18.00 uur buiten in paddocks met hooi

wietske100

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-08 11:06

Die van mij staat ze hele dag in de wei en gaat sávonds naar binnen maar met heet weer gaan ze sávonds naar buiten en blijven ze s'nachts ook buiten

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-08 11:59

Mijn shetten staan dag en nacht buiten op een kale wei en mijn welsh dag en nacht op een wat langere wei. Toch zoeken ze in de zomer vaak de stal op tegen de hitte en de vliegen, maar ze kunnen er zelf in en uit lopen.

doriangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 08:03

Die van mij hebben tot nu toe het hele jaar rond 24/7 op de weide gelopen mét een grote schuilstal.
Morgen verhuizen ze naar een pension, daar zijn ook weides maar zonder schuilstal.
Als het overdag echt te warm wordt, laat ik ze liever binnen staan en zet ik ze in de vooravond op de weide tot de volgende ochtend.
Deze zomer hebben ze tijdens de warme dagen ook geen voet uit hun schuilstal gezet tot als de zon terug onderging...

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 09:48

Bij ons staan ze nu net weer buiten en om te beginnen tot 3 uur en uiteindelijk gewoon dag en nacht. Al moet ik zeggen dat ze bij mijn stal ontzettend veel land hebben voor de hoeveelheid paarden, dus is er eigenlijk nooit het probleem van te weinig land.