Graag had ik even jullie advies. Bij mij thuis staan 2 paarden: een merens en een BWP.
Ze beschikken beiden over een ruime stal (4 x 5m), een paddock met uitloopstal en een weide die in 2 gedeeld is.
Mijn gewoonte is om ze om 6.30u in de paddock te zetten met hooi, om 13u mogen ze in de altijd 'kale' wei, om 17u 2 uurtjes in de vette wei en om 19u gaan ze op stal. Dit doe ik omdat mijn wei nu eenmaal niet groot genoeg is om hen altijd buiten te laten, dan krijg ik namelijk een droog veld of een moeras. De wei wordt goed bemest en onderhouden.
Nu breekt echter de zomer aan, het is mooi weer en langer licht, en eigenlijk zou ik ze dan liever wat langer buiten laten. Maar das een heel gedoe want dan moet ik ze weer eerst in hun paddock zetten om 19u, en tegen dat het donker wordt weer op stal halen. Ik doe niets anders dan de hele dag op en af crossen, en als ik weg ben ligt heel mijn schema in de war
Wat zouden jullie doen? Gewoon om 19u op stal, klaar, of de extra inspanning doen? Want een paard houdt nu eenmaal van regelmaat ... aan de mijne hun gedrag weet je precies hoe laat het is
En op hele warme dagen (30 graden), lopen jullie paarden dan ook gewoon buiten (ik heb wel bomen in de wei)? Of zijn jullie voorstander om ze 's zomers 's nachts buiten te zetten en overdag op stal?
Groetjes
). In het begin krijgen ze nog hooi bij in de wei om de overgang niet te groot te maken en ook als ze aan het einde van het seizoen weer terug gaan krijgen ze hooi bij. Vorige zomer zijn ze één week terug naar stal geweest in juli, toen het zo vreselijk nat was. Dit om het land én de paarden te beschermen (glijpartijen hebben we geen zin in). Ik vind het wel een gedoe hoor, zoals je dat voorstelt. Ik zou ze gewoon lekker 's morgens in de wei zetten en 's avonds weer naar binnen (of dus lekker buitenlaten, maar ik weet dat niet iedereen dat wil).