Hoelang kan een paard zonder water

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sjurlieee

Hoelang kan een paard zonder water

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-08 23:26

Hallo allemaal,

Op de stal waar ik sinds afgelopen najaar sta met mijn paard, gaan binnenkort de weides open. Nu hoor ik dat er geen watervoorziening op de weides is, terwijl er wel in iedere weide een badkuip staat. Blijkbaar worden die niet gevuld dus.

Hoe doen jullie dat ? Ik was er eigenlijk van uitgegaan dat paarden ook op de weide altijd de beschikking hebben over drinkwater.

Kan een paard van 9 uur 's morgens tot 6 uur 's avonds buiten staan zonder water ? Haalt hij dan voldoende water uit het gras misschien ?

Vooral tijdens warme zomerdagen lijkt mij dit toch vreemd, niet ?

Groet,

Shirley
Laatst bijgewerkt door Sjurlieee op 07-04-08 23:45, in het totaal 2 keer bewerkt

GamblersCup

Re: Hoelang kan een paard zonder water

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 23:31

Bedoelen ze niet met "geen watervoorziening" dat er geen automatische drinkbak is buiten? Lijkt me sterk dat ze geen water krijgen als er badkuipen staan. Een paard heeft water nodig.
Ik zou het wel even nagaan wat nou precies de bedoeling is, anders denk ik dat het toch met water zeulen betekend.

Doe ik ook de hele winter, dan sluit ik de electrische drinkbak af ivm kapotvriezen van de leiding. Elke dag een stuk of 6 emmers water naar de waterbak op het land sjouwen dus.

Sjurlieee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-08 23:35

Hoi,

De kuipen met emmers vullen is ook een optie, maar wat als er regenwater in terechtkomt en viezigheid en als er algenaanslag in de kuipen komt, kunnen ze daar tegen ?

Ik zou de kuip van de weide waar mijn paard staat wel kunnen vullen, maar er staan meerdere paarden in die wei en ik zie me niet iedere ochtend alleen met 12 emmers water de berg op gaan Bloos. Bovendien moet ik werken en is het eigenaar die de paarden buiten zet. Ik haal haar alleen na mijn werk weer naar binnen.

Ik heb ooit gelezen dat een paard wel 30 liter drinkt per dag, klopt dat ?

Lastig dus.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 23:40

Mijn paardjes waren er eigenlijk meteen aan gewend dat ze overdag geen water kregen. In de natuur staan ze ook niet de hele dag bij een meertje. Ook dronken ze niet meteen als ze 's avonds op stal kwamen, dus erge dorst hadden ze ook niet Haha! .

Nu staan ze 24/7 buiten, wel met een waterbak natuurlijk Tong uitsteken .

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 23:43

Het klopt dat een paard wel 30 liter drinkt. Op een hete zomerdag nog wel meer.
Een paard moet altijd vers drinkwater hebben.
Regenwater is op zich ook prima. Heel vroeger hadden wij speciale weidepompen die water pompten ui de sloot als een paard er uit dronk (door met zijn neus er in te duwen).
Ik neem aan dat die badkuipen er niet voor niets staan?
Vraag het eens aan de staleigenaar.
Ik heb grote speciekuipen voor in de weide en die kiep ik regelmatig leeg, borstel ze schoon en doe er dan nieuw water in.
Zonder water, zo lang op de weide zou voor mij geen optie zijn. In het voorjaar, als het niet zo warm is en het gras bevat nog veel vocht...dan zou het wel gaan...maar toch...ik hou er niet van.

Fiesta14

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 23:44

Misschien een blonde opmerking, maar worden die kuipen niet gewoon gevuld met slootwater?

Bij ons staan er nl een aantal metselkuipen en die worden een paar keer per dag met emmers slootwater gevuld (de paarden kunnen ook wel zelf bij de sloot, maar de meesten zij niet zo handig Vork of ze zijn verwend door die bakken)

Myrano

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 23:45

Sjurlieee schreef:
Ik heb ooit gelezen dat een paard wel 30 liter drinkt per dag, klopt dat ?

30L water lijkt me toch wat weinig, zeker in de zomer.
Mijn paarden drinken toch wel tussen de 50 en 70L water per dag (per paard) in de zomer maanden schat ik zo.

Sjurlieee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-08 23:46

Er is geen sloot, dus ook geen slootwater helaas Knipoog

Maar, ik ben zelf ook blond hoor!

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 00:04

Brainless schreef:
Mijn paardjes waren er eigenlijk meteen aan gewend dat ze overdag geen water kregen.

Je kan ze er aan laten wennen, maar echt prettig is het natuurlijk niet. Dorst hebben hou je niet tegen.
Brainless schreef:
In de natuur staan ze ook niet de hele dag bij een meertje.

Nee, in de natuur lopen ze kilometers, ook naar water toe. Dus word er wel gedronken.
Brainless schreef:
Ook dronken ze niet meteen als ze 's avonds op stal kwamen, dus erge dorst hadden ze ook niet Haha! .

Verschilt ook per paard, eentje van mij drinkt gewoon over het algemeen erg weinig, in vergelijking met de anderen. Alleen als het erg warm is gaan de liters er door.

Ik zou het gewoon eerst even aan de staleigenaar vragen. Misschien kun je in toerbeurten water vullen.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 00:12

Was even vergeten te vermelden Bloos dat die paardjes overdag niet gereden werden, ook nu met waterbak komen ze maar 2a3x per dag drinken.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 12:45

Zo lang buiten zonder water zou ik toch echt niet willen, vind het echt niet kunen. Ik merk dat mijn paarden vooral met warm weer regelmatig even een slokje gaan halen

Goldenflower

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 12:51

Ik vind wel raar dat er wel badkuipen staan, maar geen water. Zoiets hoort de staleigenaar te doen. Bij ons op de stal werd dat altijd door de staleigenaar gedaan.

Maar moet je toch zelf water bijvullen, dan raad ik je aan om een paar jerrycans aan te schaffen en die kun je vullen en vervoeren in een kruiwagen. Dat scheelt hoop gesjouw, geklots en tijd. Verder kun je ook afspreken met je stalgenoten om taken te verdelen met water bijvullen.

edit: van 9.00 tot 18.00 uur zonder water vind ik veel te lang zonder water, zeker met warme dagen. Voor 2/3 uur is het niet erg om zonder water te staan, maar beslist niet langer.
Laatst bijgewerkt door Goldenflower op 08-04-08 12:52, in het totaal 1 keer bewerkt

minkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 12:52

ik zou mijn paard ook niet op de wei zetten zonder water. helemaal zomers niet.
maar een paard kan wel van 9 tot 6 zonder water. echt prettig is het volgens mij niet. maar ze drogen niet zomaar uit na een dag zonder water!
weet niet hoe het als ze iedere dag geen water kunnen drinken en alleen maar snachts.

als ik naar mijn eigen paard kijk drink ze zomers overdag ongeveer 1 speciekuip in 2 dagen leeg.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 12:53

paard moet gewoon altijd water hebben op het land.
misschien kan je een schema opstellen dat men ondebeurd de badkuip weer volgooit?
tegen de alg kan je hem steeds als dat nodig is schoonmaken toch?

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 12:56

ik zou dan zelf maar met kruiwagens water heen en weer gaan lopen als ik jou was. zo lang geen water iedere dag kan niet goed zijn!

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 13:07

In de zomer lijkt me water toch geen overbodige luxe. Ik loop dan soms wel 3x per dag met jerrycans water naar de wei, dus dan is dat zo'n 60 liter. Dit drinken ze niet iedere keer op, maar ik vind dat er met die hitte genoeg water moet zijn.

Moelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 21:19

Als een paard water ter beschikking heeft op elk moment van de dag zou het goed 30 liter water kunnen drinken ja. Als ze in de stal staan teminste. Want als ze in de wei staan zijn ze vaker gras aan het eten dan dat ze aan drinken denken.
Mijn paard staat elke dag buiten van 8u 's morgens tot half 7 's avonds en hij heeft dan ook wel eens een dag geen drinken. Als ik hem dan binnenzet krijgt die altijd meteen eten, en na het eten gaat die meteen drinken (automatische drinkbak) en dat drinkt die wel 5 minuten achter elkaar als die de kans ervoor krijgt. Want vaak duw ik hem even weg bij de drinkbak omdat die anders teveel in 1x binnenkrijgt. Is ook niet goed heb ik gehoort.
Ik vind het eigenlijk niet fijn dat ze waar mijn paard staat geen drinkbakken hebben staan, want ik zou mijn paard het liefst in een wei willen zetten waar water is. Ik heb meerdere pogingen gedaan om er een emmer water neer te zetten (gewoon zo'n normaal formaat van een emmer). Maar elke keer als ik dan na een tijdje terugkom heeft hij hem omgestoten, dus dat schiet ook niet echt op.
Ik denk dat ik dus maar zo'n hele grote brede bak ga kopen, vooral voor in de zomer als het zo heet word. Dan moeten ze echt wel water ter beschikking hebben.
Het is wel zo dat een paard er tegen kan als die bijv een keer een dag niet kan drinken, want in de natuur kunnen ze dat ook niet elk moment. Maar toch, als het kan zou ik het wel doen.
Ik wil nou dus zo'n bak gaan kopen, en sowieso ook nog een paar keer proberen met een emmer.

Maar als er een bad in de wei staat, waarom zou die dan niet worden gevuld met water? Dat het water dan een beetje vies word door regenwater is niet zo erg hoor.. Kunnen ze wel tegen. Als het maar af en toe word schoongemaakt.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 21:20

Gewoon bij de gamma ofzo een speciekuip kopen voor een paar euro, daar gaan 6 emmers water in. Is bij ons dus gewoon 3x op en neer lopen. Gaat prima!

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 21:22

LADPR schreef:
Zo lang buiten zonder water zou ik toch echt niet willen, vind het echt niet kunen. Ik merk dat mijn paarden vooral met warm weer regelmatig even een slokje gaan halen

z0rr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 21:44

uhm ik denk heel simpel NIET

shemar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 21:55

Tuurlijk kan een paard zonder water de hele dag... maar wat zal ie dan een dorst hebben....

Ik heb twee speciekuipen staan voor mn fjord en een paar shetjes, plus dat ze nog een slootpomp hebben staan.. Maar ze zijn echt leeg hoor na een dag, als het erg warm weer is zet ik er voor de zekerheid zelfs nog eentje bij.

Die pomp heb ik voor de zekerheid, omdat het me al meerdere keren gebeurd is dat een dorstig paardje dus uit de sloot wilde gaan drinken (ondanks het stroomdraad dat er langs staat) en er dus in belandde.. dan sleep ik toch liever met emmers water.

Up_to_Date

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 21:58

Ik vind dat je wel voor water moet zorgen, vooral in de zomer!
Hoe hebben ze dat voorgaande jaren gedaan dan? Of stond er toen niks in?

In de winter is onze automatische drinkbak ook bevroren buiten en dan doen we dagelijks een speci-kuip vullen.

Succes ermee !

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 22:14

LADPR schreef:

Ik vind het ook niet kunnen.
Zelf zou ik kijken of er een oplossing gevonden kan worden en anders zou ik mijn paard daar niet neerzetten.
ALTIJD beschikking hebben over vers drinkwater is eigenlijk de allereerste basis, die je bij paardenverzorging moet weten. Zonder vers water kan je de rest bijna wel vergeten.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 08:30

Raar is dat hooi moet bijna voor heel bokt liefst onbeperkt en water dat hoeft niet zo perse.
Sorry, maar de hele dag buiten zonder water in de zomer vind ik dierenmishandeling.
Je paard verliest dan veel vocht en moet dit ook aan kunnen vullen, dit is ook beter voor de afvalstoffen af te voeren uit het lichaam.
Vraag het eens na op je stalling hoe dat werkt in de zomer op de wei.
Maar zonder water vind ik geen optie.
Een dier dus ook een paard moet ten alle tijden drinkwater hebben.
Een uurtje zonder omdat je paard het bijv. omgestoten heeft is geen ramp.
Wat algen betreft, dat mag niet te erg worden, maar in de zomer raakt zo'n badkuip snel leeg en wordt weer bijgevuld en dan hebben de algen minder kans en anders effe schoon maken.
Bij ons worden de badkuipen met een borstel schoongemaakt of een zachte bezem.

jarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 08:36

Pff ik zit me op warme dagen al wel eens druk te maken als mijn paard 3 uur geen beschikking heeft over water omdat ze dan in de paddock staan... maar een hele dag... no way... schandalig vind ik het zelfs!