Wat zijn de jaarlijkse kosten voor onderhoud van een paard?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ElinevsElsja

Wat zijn de jaarlijkse kosten voor onderhoud van een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-08 19:44

hallooo
ik heb een verzorgpony (welsh van 1.21) maar daar word ik eigenlijk iets te groot voor (JAMMER GENOEG!) ik maak het zomerseizoen nog af met haar (ook met de wedstrijden) en ik zou eventueel op de Fries kunnen rijden die daar bij staat. Maar ik wil toch liever op een pony rijden. De eigenaar heeft een grote koeien stal waarvan o.a. 2 stallen van zijn gemaakt en er is nog plaats over voor eventueel een 3e of zelfs 4e stal. Als ik mijn pony daar kan stallen (voor een lage prijs) zou ik van mijn ouders (waarschijnlijk) een eigen pony mogen. Ik zou de aanschaf voor de pony zelf moeten betalen en mijn ouders betalen dan de andere kosten. als ik begin juni 15 word wil ik bij het brabants dagblad willen werken en dan zou ik als ik 8 maanden daar werk iets meer als 1000 euro verdienen, op mijn spaarrekening heb ik ook nog 400 euro dus dat is bij elkaar 1400 euro dat ik voor een pony kan besteden, ik heb hier en daar al gekeken voor pony's en er zaten bij die rond mijn budget zijn en het karakter hebben die ik wil. ik zit alleen nog met een probleempje. de jaarlijke kosten (stal, dierenarts, inentingen, enz. enz.) als dat bedrag te hoog is houd het zoieso op. dus wat ik wil weten is wat jullie jaarlijkse kosten gemiddeld is. ivm privici kan je ook een berichtje sturen.
ik hoop graag reactie want wil dit echt super graag! en dan ben ik ook nog altijd in de buurt bij mijn lieve verzorgwelshje!
Kus Eline
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 08-04-08 18:40, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Titel verduidelijkt.

jesito

Re: vraagje voor alle paardeneigenaars!LEES AUB!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 21:09

Hier zijn al heel veel toppics over en ik denk als je zo moet gaan rekenen dat het verstandiger is nog geen pony te nemen.
Je moet denken dat dierenarts kosten aardig uit de hand kunnen lopen.
Maar je schrijft ook dat je ouders de andere kosten zoeden betalen.
Ik denk dat het allemaal moeizaam gaat op deze manier.

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 21:12

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 21:49

Zelf vind ik de kosten vrij hoog.
Voornamelijk de kosten voor de vaccinatie (2 x per jaar? volgens mij doen de meeste 1 x per jaar of 1 x per 9 mnd) en verzekering vind ik erg hoog.

Zij geven aan voor een minimale verzekering 50 euro per maand kwijt te zijn, dat uitkomt op 600 euro per jaar.
Mijn paard en pony zijn uitgebreid verzekerd met bijna alle dierenartskosten vergoed á 80% (behalve fysio, preventief e.d.) met een eigen risico van 150 euro en ben voor hen samen nog geen 600 kwijt!

Ook het lidmaatschap van de vereniging: er staat: 50 euro per jaar en de maandelijkse kosten bedragen daarbij 67,92. Verward
De kosten voor voer bij het eerste senario vind ik ook erg overdreven en dat komt denk ik uit op hetzelfde als daar onder, namelijk iets meer dan 1 kg per dag (dus 40 ct per dag) en niet ruim 2,5 kg per dag (1 euro).
Ohja, en het dressuurpaard heeft geen deken om en het recreatiepaard wel. Verward
De stallingskosten zijn natuurlijk erg lastig te zeggen, aangezien het verschil (buiten de faciliteiten om) ook nog eens 100 tot 300 euro kan schelen per regio.

CelineeN

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 07:01

Hoii Bloos
Ik heb mijn pony staan op een pensionstal. De stalling per maand is 150,-. Dat maakt dus 12*150=1800 perjaar. Maar aangezien jij op een bijna kostenloze stal staat zal dat wel wat minder zijn Knipoog Verder laat ik haar 1x per jaar inenten. De kosten daarvan zijn ongeveer 25,-. Verder 1x in de 8 weken een wormenkuur (laten we zeggen 10,-) dus dat is 52/8*10=65,-. En dan de hoefsmid 1x in de 2 a 3 maanden= 12/2.5*25=120,-. Dit is zeg maar het onderhoud.
Ik kom dus op:
1800+25+65+120=2010,- per jaar. Dit is nog buiten alle frutseltjes en dingetjes die ik nog koop voor de leukigheid Clown
Succes!
-xxxx- Céline

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 08:17

De dierenartskosten dat weet je natuurlijk nooit van te voren, die kunnen hoog oplopen, die kunnen ook laag blijven.
Het ene jaar komen ze alleen voor enten, het andere jaar komen ze zo'n 3 keer.
Ik heb een aparte rekening voor de paarden, die ik ook echt alleen gebruik voor de paarden, daar stort ik elke maand wat geld op, zodat ik een potje op kan bouwen voor de grotere uitgaven Lachen

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 08:24

Mijn arabiertje had zijn hoef kapot, en moest toen (2x) naar de kliniek om daaraan geholpen te worden.... Het einde van het verhaal?! Veel tijd 3x daags 20 min. stappen aan de hand (2 maanden lang) en totaal 500 euro lichter en ik ben nog niet klaar, elke 3 weken komt nu de hoefsmid om het te bekijken en bij te werken. Gelukkig loopt hij weer als een kievit, en mag hij ook weer bereden worden!!

Dus je weet nooit hoeveel het kost. Mijn vriedin haar paardje had besloten te gaan hangen in een stuk betonijzer, zij was zeker 1000 euro kwijt aan het einde van de rit.

playboysches

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 09:32

ik ben kwijt voor mijn pony.

stalling 235 per maand, dus 235 x 12= 2820 per jaar
stapmolen 25 per maand, dus 25 x 12= 300 per jaar
prive landje 250 per jaar
hoefsmid (slidingijzers) 60 per 6 weken, dat is dus 10 euro per week, dus 10 x 52= 520 per jaar
wormenkuren 1x in de 2 maand 12 euro, dus 6 x 12 euro=72 euro per jaar
inenting 1x per jaar 17 euro
osteopaat 2 keer per jaar 50 per keer, dus 100 euro per jaar

ik ben per jaar aan vaste kosten dus iets van 4079 euro kwijt. dit is zonder dierenartskosten en zonder kosten van lessen en de spullen die ik voor me paard koop.

zonder stalling geld kom ik uit op 1259 per jaar, maar dit is dus zonder bovenstaande en ook daar moet je zeker rekening mee houden.

NewStable

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 10:44

Meid, als ik het zo lees, zou ik er niet aan beginnen. Afgelopen jaar had ik een "pechjaar" met m'n paard. Peesblessure, droes, koliek en ga zo maar door... het resulteerde in het volgende, ik was elke maand ong. 700 euro kwijt aan m'n paard.

Het is belangrijk dat je een goedbetaalde, vaste baan hebt, voor je een paardje koopt. Stel je voor dat je een pechjaar hebt, hoe goed je ook voor je paardje zorgt en dat je dan de dierenarts niet kan betalen???

Of je kan natuurlijk denken aan een bijrijder, zodat jullie de kosten delen, dat zou ik echt aanraden als je toch zeker een pony wilt.

En met een beetje geluk, zal je nooit een pechjaar krijgen!
Succes!

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 11:02

Of het voor jou haalbaar is kun je alleen samen met je ouders bepalen. Om je te helpen, hier de kosten die ik maak:
Huur landje met schuilstal: 60 euro per paard per maand
Ruwvoer (hooi/kuil); 25 euro per maand
Strooisel (vlas omdat stro te nat wordt met de bodem die wij hebben, stro is meestal goedkoper, hoe veel het precies uit maakt dat het een inloop is voor 2 paarden weet ik niet); 72,50 per maand voor 2 paarden... laten we zeggen 50 euro voor 1
Wormenspuit (zometeen alleen op recpt dierenarts, ik weet niet hoe dat de prijzen gaat beïnvloeden): eens in de 2 maanden 10 euro (gemiddelde spuit) = 5 euro per maand
Inenten; 1 keer per jaar ongeveer 30 euro = 2,50 per maand
liksteen; 2 keer per jaar zo'n grote 20 euro per jaar = 1,67 per maand
bekappen: dit doe ik zelf en kost me dus alleen gereedschap, als de hoefsmid dit doet kost het ongeveer 25 euro, dit moet zeker elke 2 maanden gebeuren en kost dus gemiddels 12,50 per maand

60 + 25 + 50 + 5 + 2,50 + 1,67 + 12,50 = 156,67 per maand voor 1 paard/pony

Up_to_Date

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 11:39

Dit zijn mijn standaard kosten: Per maand:
€180 stalling.
€25 (winter) & €55 (zomer -> ijzers) kwijt aan de hoefsmid. Om de 8 weken.
Ongeveer 2 zakken muesli á €15.
Elke twee weken een zak wortelen voor €3.75.
Per maand ongeveer €7 kwijt aan appels.
Wormenkuur elke 12 weken. Gemiddelde prijs €10.

Jaarlijkse enting. Jaarlijks tandarts. Prijs weet ik zo eventjes niet.
Himalaya liksteen €6.50. -> naar behoefte
Likit €5. -> naar behoefte
Osteopaat ongeveer 3x per jaar á €80.

Daarbij komen nog de kosten voor startkaart, rijvereniging, prive lessen.
En dan nog de leuke dingen als ik in een ruitershop komt.
Je komt altijd met meer thuis dan wat je wilde halen. Nagelbijten / Gniffelen

Dan moet je ook rekening houden met de onvoorspelbare kosten.
Denk aan dierenarts.
Je paard kan plotseling wat krijgen en dan lopen de kosten snel op.

XplumX

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 15:17

Ik denk niet dat je het met 1000,- per jaar redt.
Dat is ong 80,- per maand.
Mijne staat aan huis en daar zijn wel al 100,- per maand aan kwijt, en dan nog 80,- per maand voor les.

Ik denk niet dat het je lukt, tenzij je ouders mee betalen!

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 15:33

als je het mij vraagd stap op de fries en rij daar mee verder en als je een x aantal jaren verder bent verdien je ook meer en als je het huis uit wil of een studie wil doen oid heb je centen over en kun je vanaf daar verder kijken wat je verder in de paarden/ponny's wil doen

je bent nog erg jong pak het werk aan en mischien kun je over 2 jaar wel met meer verdiensten en meer zekerheid wel je eigen ponny betalen mischien zelfs wel de stalling en uiteindelijk als je een leuke stamboek merrie hebt wel fokken omdat je genoeg inkomen hebt

maw ga het eerst aan kijken en neem niet te snel stappen
als je eenmaal een ponny gekocht hebt en je na een halfjaar hem toch weg moet doen is dat natuurlijk zonde

en daarbij komt op wiki staat ook erg veel informatie over hoe en wat qua kosten paarden en ponny's

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 16:45

Wat zijn de overige kosten die je ouders betalen?

Voor mijn merrie betaal ik geen stalling, enkel het verbruik. Voor voer (2 emmers wortels per dag, 2 kilo brok en 1 plak voordroog) en bodembedekking (5 balen vlas per maand) ben ik zo'n 75 euro kwijt. Moet ik er wel bijzeggen dat de wortels gratis zijn.
Komen daar de wormenkuren (5 euro per maand), entingen (20 euro per jaar) en hoefsmid (20 euro per 2 maanden) nog bij zit ik op een 90 euro per maand. En dan is er niets bijzonders, dit is echt het minimale wat ze nodig heeft.

ElinevsElsja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-08 18:07

Bedankt voor de reacties en dat jullie mij wat aanwijzingen kunnen geven. Ik zie dat de kosten nogal verschillend zijn. Ik ga deze week aan de eigenaar vn me verzorgpony vragen hoeveel ze voor een stalling vraagt (inclusief stro, hooi, voer, wortels en andere lekkernij) ik weet zeker dat ze onder de 100 euro blijft met de stalling. ik heb ook wat op een lijstje gezet en daar kwam ik op 1120 uit, zodra ik aan de eigenaar heb gevraagt voor de stalling, wil ik het er nog met men ouders over hebben (die betalen namelijk de kosten en ik kan evt. wat mee betalen aan het eind van een jaar)

playboysches

Re: Wat zijn de jaarlijkse kosten voor onderhoud van een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 09:19

ik vind het heel goed dat je een kosten plaatje hebt gemaakt, hou er alleen wel rekening mee dat het altijd duurder wordt dan je verwacht.

ik had ook een kostenplaatje gemaakt voordat ik mijn paard kocht, maar ik zit er best wel wat boven boven die uitgerekende kosten. ook heb ik het eerste jaar een 'pech jaar' gehad. paard 2 keer kreupel, ongeluk gehad met auto, peesblessure.
voor al die dierenarts bezoeken was ik ook nog iets van 900 euro kwijt.

gelukkig heb ik hele lieve ouders en een hele lieve oma die me bij hoge kosten helpen.

maar wat ik eigenlijk wil zeggen is dat ik niet denk dat je het red met 1000 euro per jaar, paard hoeft maar een keer ziek te zijn en je kan het al niet meer betalen...

Chocotof

Re: Wat zijn de jaarlijkse kosten voor onderhoud van een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 11:12

Per jaar ben ik 3010 euro kwijt aan mijn pony.
Met stalling, hoefsmid, ontwormen, in-enten, tandarts en les erbij.

En dan moet ze nog niet eens ziek worden
of iets kapot gaan..