Hoeveel zaagsel/stro per week in stal?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

arian_wolf

Hoeveel zaagsel/stro per week in stal?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-08 10:47

Hoeveel balen zaagsel/stro in de week gebruiken jullie?

Ik sta dus op een stal waar ik 230 euro voor betaal. Bix/zaagsel/hooi erbij. Het is een in/uitloop stal met een stuk weiland en een klein bak om in te rijden erbij(wat in de winter door en door nat is) Ik moet alles zelf doen (gelukkig voert hij wel) Maar mesten water vullen bak/weiland mesten doe ik zelf. Bij m'n vorige stal betaalde ik 250 euro en er werd alles voor me gedaan. gevoerd, gemest, water bij gevuld en er zat een keurige rijbak in met drainage. met padocks en weiland. Maar ik had het daar niet naar me zin op die stal kwa meiden etc. Dus ben ik naar deze stal verhuist.

Maar ik mag dus maar 1 pak zaagsel in de week gebruiken terwijl ik er nu 4 gebruik. Ik dacht dat voor zoveel geld ik wel onbeperkt zaagsel kon gebruiken want zo'n pak kost 8 euro en ik kom lang niet aan 230 euro in de maand uit. Hij heeft gister gezegd.. ''nee dit vind ik echt niet kunnen.. 4 pakken zaagsel in de week, we maken een afspraak dat er maar 1 pak zaagsel in de week gebruikt mag worden''

Wat vinden jullie hiervan en hoeveel gebruiken jullie voor in stal? Anders zit ik er aan te denken over te gaan op stro.

Britt

Re: Hoeveel zaagsel/stro per week in stal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 10:49

Mijn pony is een smeerlap. Nu hebben we geen kleine baaltjes stro meer, maar geloof dat ik er zo'n 7 per week gebruikte Nagelbijten / Gniffelen
Maar onze stallen zijn niet zo groot, dat scheelt. Heb nog nooit zaagsel gebruikt, stro bevalt best goed.

Arabian_Girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 10:50

Met stro red ik t ook zeker niet met 1 pak in de week..dat was eerder bijna een pak per dag. heb nu vlas en dat red ik wel met 1 pak per week per pony

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 10:51

Vier balen zaagsel in de week lijkt mij ook nogal aan de ruime kant. Wij doen in het begin 4 a 5 balen zaagsel in een box (3 x 3,5) en daarna halen wij iedere dag de mest eruit en 1 x per de natte plek. Op deze manier hebben onze schone paarden genoeg aan 1,5 baal per week. De viezerds verbruiken krap 2 balen en over de merries met veulen zal ik het maar niet hebben (zaagsel is neit aan te slepen Knipoog). Wij hebben overigens grote KWPN-ers.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 10:52

vlas gebruik ik ook maar 1 pak in de week
en daar haal ik het makkelijke mee.
Maar goed heb dan niet de grootste smeerkezen
Maar 4 vind ik wel héél erg veel

Verder vind ik je redenatie ik haal die 230 bij lange na niet...
Ik denk dat jij je vergist in bijkomende kosten voor de stal eigenaar...naast hooi en zaagsel Lachen

lovebonney

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 10:54

Bij mij op stal verbruiken wij 1 baal stro per 3 dagen voor 2 kleine stallen. Wij mesten elke dag uit. De ene stal raakt dan helemaal leeg en de ander blijft nog wat inleggen.

arian_wolf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-08 11:26

runningkawa schreef:
vlas gebruik ik ook maar 1 pak in de week
en daar haal ik het makkelijke mee.
Maar goed heb dan niet de grootste smeerkezen
Maar 4 vind ik wel héél erg veel

Verder vind ik je redenatie ik haal die 230 bij lange na niet...
Ik denk dat jij je vergist in bijkomende kosten voor de stal eigenaar...naast hooi en zaagsel Lachen

Nou nee hoor Knipoog Ik kom echt niet bij die 230 euro. Heb ooit eens alles uitgerekent en kwam bij 150 in de maand. Zaagsel/hooi en bix.
De rest staat er natuurlijk los van. Die kosten komen er nog eens bij. Ik kan het wel betalen daar niet van. Maar ik vind dan ook dat ik onbeperk zaagsel kan gebruiken. En met 1 baal zaagsel in de week red ik het echt niet Clown M'n paard poept en piest in de stal inplaats buiten. Ik gooi er iedere dag minstens een half pak in. Maarja ik ga het deze week proberen. Haha! Ik zie wel hoe schoon de stal blijft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 11:30

ja..en wie betaald de hypotheek van de grond?
De afrastering?
Bemesting, onkruid tegen gaan enz enz enz Lachen

De kosten dus naast het hooi en zaagsel

Cupcake_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 11:34

Zoo dat vind ik wel erg duur als je alles zelf moet doen, niet genoeg zaagsel mag gebruiken wat je pony nodig heeft, en er geen goeie rijbak is.. Ik weet trouwens niet hoeveel er bij mijn verzorgpony gebruikt word, maar wel dat ze een keer per week de stal helemaal uitmesten, en dan gooien ze er (voor een groot paard) zeker een hele baal stro in... Bij gewoon een beetje uitmesten, zeg maar, weet ik niet hoeveel er bij wordt gestrooid..

adnariM

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 11:38

Op de vorige stal gebruikte ik toen ze er in kwam, 3 balen vlas. Daarna gebruikte ik elke maand 6 pakken vlas.
Stallen van 3x3. Deed zowel mest als natte plekken er uit.

Nu op nieuwe stal, zijn er eerst een pak vlas en een pak zaagsel in gegooit, tussendoor zijn er 1 pak vlas en een half pak zaagsel doorheen gegaan (ze heeft nu uitloop naar buiten en staat dus ook veel buiten).

Vind persoonlijk 4 per week wel zeer luxe Bloos

LizMD

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 11:40

Bij ons redden we het met 2 balen per paard per week. Ze krijgen maandag, dinsdag, donderdag en zaterdag allemaal een halve erbij. We doen nagenoeg elke dag drollen/natte plekken eruit halen. Zijn ze erg vies krijgen ze wel wat meer.

arian_wolf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-08 12:08

runningkawa schreef:
ja..en wie betaald de hypotheek van de grond?
De afrastering?
Bemesting, onkruid tegen gaan enz enz enz Lachen

De kosten dus naast het hooi en zaagsel

Hij heeft zoiezo nog een eigen pony. Waarvan hij al de hypotheek betaalt Knipoog Hij doet met 1 baal 3 weken voor die pony.
De rest doet me vader. (Onkruid tegengaan, verfen, als er iets kapot is maken. Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 12:09

Of hij een andere pony heeft doet voor jou niet ter zake..al had hij er 100 Lachen
Jij maakt er gebruik van

Je vader is gek als hij dat doet op zijn kosten... Lachen

Desperado_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 12:10

bij mijn vorige verzorg pony deed ik 3x in de week een baal stro in de stal.

inma

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 12:17

Moet het paard met zaagsel dan op een dikke laag staan? Ik heb mijn paard sinds kort op zaagsel staan en heb er eigenlijk maar een dun laagje in liggen, precies genoeg zodat het alle vocht op kan nemen. Het gaat er toch om dat het paard droog staat en niet zacht?
Ik gebruik nu ongeveer 1,5 baal per week. Ik vind dat ze hierop best schoon staat. en ze is ook een paard met heel snel een vieze stal.

inma

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 12:17

runningkawa schreef:
Je vader is gek als hij dat doet op zijn kosten... Lachen

Vind inderdaad dat je dan wel heel veel stalgeld betaald als je dat soort dingen ook nog eens moet doen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 12:18

Dat vind ik dan dus ook.... dat hoort dan echt wel op de kosten van de stal eigenaar Ja

Tempus_Fugit

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 12:19

Ik vind de gedachten van TS nogal krap door de bocht. Er komt veel meer kijken bij een stal dan alleen stro, hooi en biks.
En al verdient hij er 100 euro per stal op, so what?! Die man moet er ook voor werken, zijn erf open stellen voor al die vreemde mensen en een salaris aan over houden om van te leven.

Maar even op je vraag terug komend. Mijn paarden staan voor de helft op stalmatten en andere helft op stro. Ik heb een stal van 3x3 en een stal van 3x5 meter en gebruik denk ik 1,5 tot 2 balen per week voor m'n beide stallen. Hierbij mest ik elke dag al het vieze eruit.

Het is voor een paard helemaal niet goed om dik in het stro te staan, heb ik ergens eens gelezen. Kan je het fijne er niet meer van vertellen, maar zoek zelf maar eens op op google.

NoGo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 15:35

Ik gebruik op mijn stal 3x3 4 balen vlas per maand zijn denk ik kleinere zakken dan zaagsel.
Persoonlijk vind ik 4 pakken per week ook wel erg veel en vind ik dat je niet in de portomonee van een ander kan kijken dus weet je ook niet wat hij kwijt is aan zijn grond en onderhoud,
Daarbij als het je echt te duur lijkt dan zou ik toch is gaan rondkijken naar een andere stal.

TeeGee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 15:38

PP > VSW

MariskaFally

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 15:42

bij ons op stal werken we dan wel niet met plakken maar gewoon met kruiwagens en we hebben een stal van 3 bij 4, mijn paard is erg netjes, en ik gebruik ong 2 a 3 kruiwagens in de week. je mag er in totaal 4 per week bij onze stal. maar ik zou niet weten hoeveel dit is in pakken omdat het natuurlijk in een pak geperst zit en dit is gewoon los..

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 15:44

1 pak lijkt mij weinig. Maar om de aanschaf prijs te vergelijken. De stalhouder heeft ook kosten aan afvoer van de mest. En hier staan de paarden op stro omdat het zaagsel hier in de omgeving niet afgevoerd kan worden.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 15:46

Ik vind het extreem veel geld dat je moet betalen voor zo'n stal waar je, buiten het voeren om, alles zelf doet en met zo'n simpele bak. Dat ten eerste.

Ten tweede vind ik dat je extreem veel verbruikt in de week!

Toen ik nog een paard op zaagsel had staan, verbruikte ik 1,5 baal per week, en dat was een viezerikkie hoor! En groot, dus de stal ook.

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 16:09

ik gebruik ook erg veel Tong uitsteken mijn paard staat ook in een kleine stal (2,50 bij 3,5) maar komt overdag buiten, voor dus alleen de nacht gebruik ik een halve baal (kleine) per dag

Tempus_Fugit

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 16:11

bij ons op stal is het zo dat als je te veel stro gebruikt, dat je gewoon extra moet betalen.
dan is de keus aan jezelf, hoeveel heb je er voor over om je paard heel dik in het stro te zetten?