niet te dure oplossing voor bodem

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

FBN

niet te dure oplossing voor bodem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-08 11:07

wat zouden jullie hiermee doen: ik heb eeen bodem op moeras grond die een keer per 3 maanden of zo door een kennis wordt losgetrokken. Maar het blijf ontzettend drassig en je zakt tot je enkels in de modder weg als het een keer regent.... wij hebben ook geen geld voor een bodem van 20.000 of zo..

Anoniem

Re: niet te dure oplossing voor bodem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 11:09

geen idee wat je bedoeld bij moeras grond.
In jou omgeving is veel zandgrond. Maar woon je op een laag stuk grond, dan denk ik dat je zonder drainage oid het nooit droog krijgt Lachen

FBN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-08 16:23

met moerasgrond bedoel dat het ontzettend drassig is, ( wijn wonen op de houtbroek broek=moeras ) bij een regenbuitje is de hele bak al gelijk zeiknat en dan duurt het 3 weken of zo voordat het is opgedroogd het is net een spons die het water vasthoud.

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 16:26

wellicht door een proffesioneel bedrijf eens laten cultiveren, zelf afvoergeultjes graven, goedkopere bodembedekkig bijvoorbeeld houtkrullen etc

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 16:35

mm, als het echt van die sponzige grond is vrees ik het ergste Lachen

Vraag een loonbedrijf eens vrijblijvend advies te geven.
Misschien hebben ze wel ideeën.

En zijn er mensen in de buurt met een bak?
Hoe hebben die het gedaan?

FBN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-08 16:37

ehm de meeste mensen die ik ken hebben een all weather bak of gedraineerd met geel zand, of emt van die kunstgras vlokken
daar was ik al bang voor...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 16:40

draineren en geel zand kost denk ik geen 20.000 euro
Zeker niet als je zelf handig bent Lachen
Kunstofvlokken ook zo'n 1500,- heb ik eens op een site gezien

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 16:45

ik denk dat je niet ontkomt aan draineren Ach gut en dan goed zand erop en je kunt prima rijden!
en de kosten daarvan zijn echt geen 20.000!

FBN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-08 15:00

op hoeveel zouden jullie de kosten van zand en zo ongeveer schatten???

Kosta

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 15:04

Kijk eens op www.buitenbak.nl. Deze meneer komt eerst langs en laat je ook weten wat je moet doen om je bak in orde te krijgen.

Nathalie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 15:08

draineren kost aan slangen en zand rond de 200 euro. Dan moet je wel nog iemand vragen voor te graven (mijn broer heeft dat bij ons gedaan met zijn minigraver). Normaal vragen die rond de 35 euro per uur, zal toch wel 2-4 uur in beslag nemen. Gele zand moet proberen via via te regelen, dan hoef je alleen de vervoerskosten te betalen.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-08 15:22

hmm, dat is erg goedkoop.
wij hebben net een offerte laten maken en dat kwam toch wel beduidend hoger uit...

Aan materiaal moet je voor drainagebuizen toch al snel 1euro per meter rekenen. Om de 2 a 3 meter een buis van 40 meter lang, dan zit je al snel op 7x40 is 280 euro alleen aan de buis. dan nog drainagezand a 10 euro per m3, al snel zo'n 40 m3 , als ik terugreken wat wij nodig hebben voor een 20 bij 60 bak. En dan heb je alleen nog maar het eenvoudigste van het eenvoudigste qua materiaal.
Dan nog het graafwerk en weer rechttrekken. Ik denk dat je, als jullie het zelf doen, en een kraantje huren, toch minstens aan zo'n 800 tot 1000 euro moet denken.

Zo draineren lukt overigens alleen als de grondwaterstand niet te hoog is en je af kan voeren naar een sloot. Als dat niet kan, zul je met drainageputten moeten gaan werken en een (dompel)pomp die het vanuit de put weer overpompt naar een sloot oid zodat je drainage zijn werk kan blijven doen. De benodigede T-stukken met put of putten maken het ook weer duurder.

mijnlieverd

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-08 15:44

ninz schreef:
op hoeveel zouden jullie de kosten van zand en zo ongeveer schatten???

Ligt eraan wat voor zand je erin doet.
Wij zijn op dit moment bij ons nieuwe huis ook een rijbak aan het aanleggen.
Bij ons komt er eerst een laag gebroken puin en daarop drainage en daarop doek en daarop gaan we waarschijnlijk paardenbakzand doen met stability mix(witte kunstof vlokken).
De kosten van dat paardenbakzand(zonder stability mix) zit op ongeveer 28/29 euro per m3.

Edit: Wij zitten daar op zandgrond en hebben geen sloten in de buurt, wij laten de drainagebuizen uit lopen op een wadi die we in de wei gemaakt hebben.

FBN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-08 08:42

onze bak is trouwens 15 bij 30 -> er zit nog een hoek aan van 5 bij 5 ( ze heeft een inloopstal) dat er ook bij moet....

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-08 08:49

je zou gewoon een gespecificeerde offerte kunnen laten maken door een bedrijf(grondverzetbedrijf of drainagebedrijf met ervaring met paardenrijbakken en paddocks) Als het te duur is, kun je vervolgens kijken wat het zou kosten als je dingen zelf op de kop tikt en andere dingen uitbesteed of zelf aan gaat leggen. Zo heb je wel een idee wat je nodig zou kunnen hebben en een advies, maar je zit niet gelijk aan een opdracht vast.

wietske100

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 20:23

kan jet het niet omgraven (wij hebben het zand van 3 meter diepte en mijn bak is altijd perfect droog(zelfs met slecht weer)

Ninnette

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 10:33

Ik heb een vraag Haha!

als je een agterbergbodem hebt , moet je dan ook een sproeiinstallatie hebben ? of is dat met deze bodem niet nodig !

groetjes !

EnelyaT

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 11:23

Maar niets is erop berekend dat een paard er 24/7 in kan toch? Want dat is bij ons het geval, en het is een rámp!
Hebben de bak nu laten omploegen, maar nu is hij weer te zwaar om in te rijden Knipoog

snater

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 12:01

Ninnette schreef:
Ik heb een vraag Haha!

als je een agterbergbodem hebt , moet je dan ook een sproeiinstallatie hebben ? of is dat met deze bodem niet nodig !

groetjes !

Hoi Ninnette,
Je vraag past niet echt in dit topic, je kunt voor zulke dingen beter de zoekfunctie gebruiken en als je het echt niet kunt vinden, een nieuw topic openen.

Maar vooruit:
Een sproeiinstallatie is zeker nodig bij een Agterbergbodem.

FBN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-08 14:14

wietske100 schreef:
kan jet het niet omgraven (wij hebben het zand van 3 meter diepte en mijn bak is altijd perfect droog(zelfs met slecht weer)

dat is misschien een idee ik ga vanavond een kennis van ons bellen die er verstand van heeft van onze bodem Haha! maar ik zal eens kijken Pling bedankt voor de tip

FBN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-08 14:15

MissEvil schreef:
Maar niets is erop berekend dat een paard er 24/7 in kan toch? Want dat is bij ons het geval, en het is een rámp!
Hebben de bak nu laten omploegen, maar nu is hij weer te zwaar om in te rijden Knipoog

ow dat is balen ja Ach gut die van ons staat er overdag zo'n 9 a 10 uur in denk ik met rijden erbij dat is best veel dus eigenlijk

_pacific_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 15:18

wij hebben op de bodem matten kn je in een paardenwinkel vinden !! zijn zeer makkelijk in gebruik
kun je afspuiten en houden de koude weg

FBN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-08 15:55

_pacific_ schreef:
wij hebben op de bodem matten kn je in een paardenwinkel vinden !! zijn zeer makkelijk in gebruik
kun je afspuiten en houden de koude weg

in de paddock....??? ik denk dat je in de stal bedoeld Clown maar ja dit gaat over de paddock namleijk Haha!