teveel hijgen!! Hoe kan dat????

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

jildatjeh

teveel hijgen!! Hoe kan dat????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-08 10:47

Ik heb een shetlandpony Goldie! Ik ging gisteren even in het weiland rijden en toen ging hij telkens als wij een klein stukje gegallopeerd hadden heel erg hijgen en dat heeft hij nog nooit eerder gedaan! En als ik hem los in de bak doe en laat hem ff rennen gaat hij na een stukje gallopeeren hoesten! Weet iemand van jullie hoe dit kan? HELP ME!!!

Hoepsie

Re: teveel hijgen!! Hoe kan dat????

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 10:51

Zo. lekker ongeduldig? Als je het niet vertrouwd de VA erbij halen, zou ik zeggen...

Figaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 10:52

Rustig... Koe

Is het jouw pony of je verzorgpony?
Klinkt als een luchtweginfectie oid. Niet meer rijden, buiten laten staan en de DA laten komen (of de eigenaren inlichten natuurlijk).

Romeo2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 10:52

penny Clown

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 10:53

verkouden denk ik?
heeft je pony ook een snotneus?
eet je dier goed?
misschien de temperatuur even opnemen om te kijken of het koorts heeft.

even goed in de gaten houden, als je dier hoest kun je beter niet gaan rijden, je mag wel wat stappen en natuurlijk mag je dier ook naar buiten,frisse lucht is dan wel goed.
je kunt een vitaminespuit geven dat werkt soms wel goed als ze verkouden zijn.

even in de gaten houden of het erger word en zo ja dan de veearts bellen voor advies?

jildatjeh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-08 11:31

Lianne84 schreef:
Rustig... Koe

Is het jouw pony of je verzorgpony?
Klinkt als een luchtweginfectie oid. Niet meer rijden, buiten laten staan en de DA laten komen (of de eigenaren inlichten natuurlijk).

Het is mijn eigen pony alleen ik haal de dierenarts er nog niet bij wand hij doet het alleen bij het rijden en verder niet! Verder is hij helemaal gezond! Dus ik hoef de DA er oook weer niet bij tehalen denk ik!

Romeo2007 schreef:
penny Clown

wat bedoel je met Penny ???
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 13-04-08 19:52, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Berichten samengevoegd, er zit een editknop.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 11:33

Klinkt als dampigheid. Of jij bent veel te groot en te zwaar voor de Shetlander, kan natuurlijk ook nog...
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 05-04-08 11:34, in het totaal 1 keer bewerkt

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 11:33

als hij hoest is hij niet gezond he..want een gezond dier of mens hoest niet. Knipoog
toch even goed in de gaten houden en als je twijfelt kun je de dierenarts altijd bellen om te vragen wat je moet doen

jildatjeh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-08 11:36

suleilitha schreef:
Klinkt als dampigheid. Of jij bent veel te groot en te zwaar voor de Shetlander, kan natuurlijk ook nog...

In de boeken staat dat ik nog wel op hem dan rijden wand zij is 1.07 en dus een zwaargemaakte shet dus die kan wel wat houden en ik weeg 44 en rij niet eens elke dag op haar dus ik denk dat dat het niet is Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 11:38

In je profiel staat dat je 11 bent en iemand van 11 is zowiezo al te lang voor een pony van 1.07, beest heeft dan toch wel de nodige moeite om in balans te blijven en dat vergt ook kracht.

Figaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 11:38

jildatjeh schreef:
Het is mijn eigen pony alleen ik haal de dierenarts er nog niet bij wand hij doet het alleen bij het rijden en verder niet! Verder is hij helemaal gezond! Dus ik hoef de DA er oook weer niet bij tehalen denk ik!

Nee, als een pony extreem hijgt en hoest is hij NIET gezond. Ik neem aan dat je ouders je pony betalen? Vertel hun dat je pony een DA nodig heeft.

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 11:41

jildatjeh schreef:
suleilitha schreef:

In de boeken staat dat ik nog wel op hem dan rijden wand zij is 1.07 en dus een zwaargemaakte shet dus die kan wel wat houden en ik weeg 44 en rij niet eens elke dag op haar dus ik denk dat dat het niet is Knipoog

Zeg.... wil je eigenlijk wel advies?
Ik denk dat suleilitha wel eens een punt kan hebben. En voor wat betreft jouw reden om de DA er niet bij te halen: mijn eerste paard was ook dampig, vertoonde op een gegeven moment dezelfde kenmerken als jij beschrijft en is toen wel afgemaakt.
Wat denk je? Toch maar even de DA bellen misschien?

jildatjeh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-08 11:44

suleilitha schreef:
In je profiel staat dat je 11 bent en iemand van 11 is zowiezo al te lang voor een pony van 1.07, beest heeft dan toch wel de nodige moeite om in balans te blijven en dat vergt ook kracht.

Als ik bij een paardenexper ben met mijn pony gewoon iemand die verstand heeft van pony's dan zegt die altijd dat ik de perfecte formaat heb kijk maar ik zal wel ff een foto laten zien! Maar ik rij ook al niet elke dag dus ik denk dat dat het niet is maar ik heb laatst vernomen dat ik ook wat groter wordt dus ik rij nu ook al niet meer een uur ofzo! Hier wat foto's

Afbeelding

Afbeelding

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 11:45

jildatjeh schreef:

Verder is hij helemaal gezond...? Het spijt me zeer, maar ademhalingsproblemen klinkt niet echt gezond. Als het mijn pony zou zijn, zou ik op z'n minst met een DA overleggen.

jildatjeh schreef:
In de boeken staat dat ik nog wel op hem dan rijden wand zij is 1.07 en dus een zwaargemaakte shet dus die kan wel wat houden en ik weeg 44 en rij niet eens elke dag op haar dus ik denk dat dat het niet is

Mocht de DA concluderen dat er niets aan de hand is, zou het nog kunnen zijn dat je pony een gebrekkige conditie heeft. In dat geval raad ik je aan die rustig op te bouwen en juist niet veel achtereen te galopperen.
Laatst bijgewerkt door Sientje op 05-04-08 11:46, in het totaal 1 keer bewerkt

_Lisanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 11:45

Als ik jou was zou ik ook even de dierenarts bellen. Mijn vzpony vertoonde ongeveer dezelfde kenmerken en die bleek allergisch te zijn voor allerlei dingen enzo!

Voor de zekerheid zou ik de DA maar even bellen.

jildatjeh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-08 11:47

Ik zal vandaag zien hoe het gaat wand ik ga straks weer op hem rijden en dan laat ik wel weten of het weer zo is wand als het weer zo is haal ik de DA er bij!

jeanine94

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 11:48

jildatjeh schreef:
Ik heb een shetlandpony Goldie! Ik ging gisteren even in het weiland rijden en toen ging hij telkens als wij een klein stukje gegallopeerd hadden heel erg hijgen en dat heeft hij nog nooit eerder gedaan! En als ik hem los in de bak doe en laat hem ff rennen gaat hij na een stukje gallopeeren hoesten! Weet iemand van jullie hoe dit kan? HELP ME!!!

oee bah! ksnap dat je ongeduldig wordt!
ik zou idd de da er bij halen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 11:49

jildatjeh schreef:
Als ik bij een paardenexper ben met mijn pony gewoon iemand die verstand heeft van pony's dan zegt die altijd dat ik de perfecte formaat heb kijk maar ik zal wel ff een foto laten zien! Maar ik rij ook al niet elke dag dus ik denk dat dat het niet is maar ik heb laatst vernomen dat ik ook wat groter wordt dus ik rij nu ook al niet meer een uur ofzo! Hier wat foto's

Je hoeft geen paardenexpert te zijn om te zien dat je veel te groot bent voor deze pony. Ten opzichte van de pony is het gewoon oneerlijk dat jij er nog op rijdt, en al helemaal in galop.
Verder is dat overmatige hijgen echt niet normaal. Slaan de flanken daarbij ook als een gek???
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 13-04-08 19:52, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Juiste naam in quote gezet.

jildatjeh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-08 11:51

suleilitha schreef:
jildatjeh schreef:

Je hoeft geen paardenexpert te zijn om te zien dat je veel te groot bent voor deze pony. Ten opzichte van de pony is het gewoon oneerlijk dat jij er nog op rijdt, en al helemaal in galop.
Verder is dat overmatige hijgen echt niet normaal. Slaan de flanken daarbij ook als een gek???

Wat bedoel je met flanken!!! Maar het was nou opeens dat hij ging hoesten dus het komt niet dat ik tezwaar voor hem ben wand dan had hij het de dag ervoor ook al gedaan!
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 13-04-08 19:53, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Juiste naam in quote gezet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 11:52

Pardon, je weet niet waar de flanken van de pony zitten??? Dat is het stuk paard wat zich achter de ribben bevindt...

Figaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 11:52

jildatjeh schreef:
Wat bedoel je met flanken!!! Maar het was nou opeens dat hij ging hoesten dus het komt niet dat ik tezwaar voor hem ben wand dan had hij het de dag ervoor ook al gedaan!

Er wordt ook helemaal niet gezegd dat je pony hoest omdat je te zwaar bent.
A. je pony hijgt en hoest --> DA erbij halen
B. je bent wat te groot/zwaar voor deze pony --> minder vaak/lang of niet meer rijden en andere leuke dingen met hem doen.

jildatjeh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-08 11:54

Maar ik rij al bijna niet met hem en ik doe al leuke dingen met hem en ik ben niet tezwaar voor hem!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Ik zal vandaag zien als hij weer hoest dan laat ik het wel weten!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 11:57

daardoor gaat een pony ook echt niet hoesten hoor als je wat te groot zou zijn,dat is helemaal niet van belang.
en ik vind dat je er best nog wel even op kan Haha!

hoesten komt van een virus of allergie, even rustig aan doen met hem en heb je mijn vragen nou al gelezen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 11:57

Jij zegt zelf dat je niet te zwaar voor de pony bent. Ga gewoon eens kijken naar een groter exemplaar en haal de dierenarts even bij deze. Ik heb de foto's nog even gekeken de bovenste is zo te zien in de zomer gemaakt en ik vind de vacht er voor die tijd van het jaar ook niet best uitzien...

Ellepel, ze had het meer over hijgen dan over hoesten.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 12:00

dat weet ik,want ik kan goed lezen Knipoog

mijn pony is pas geleden verkouden geweest en hijgde ook, dierenarts is er bij geweest nadat het na 2 weken nog niet over was.

verkouden kan,is iedereen wel es maar na 2 weken moet het over zijn. Knipoog
heeft een kuurtje ventipulmin gehad en krijgt nu nat hooi en het is over.