Met modderbenen op stal?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Musetta

Met modderbenen op stal?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-08 15:23

Een vraagje: Kan het kwaad als een paard met modderbenen door de paddock op stal wordt gezet zonder de benen te poetsen?

Pinkey

Re: Met modderbenen op stal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 15:24

je kan beter de benen wel ff droogmaken, want je hebt sneller kans op mok Lachen
maar een keertje kan niet zoveel kwaad hoor Clown

Musetta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-08 15:25

waardoor sneller kans op mok? door het feit dat de droogte gaat schuren of omdat de benen nat zijn? ik vraag het omdat mijn pony maar een uurtje de paddock op kan en niet eens elke dag... (binnenkort hebben we eindelijk een wei)

Elke87

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 15:27

Ik maak de benen van mijn paard echt niet iedere keer (lees nooit) schoon als hij uit de paddock komt.

Pinkey

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 15:27

doordat de benen dan nat zijn en niet goed kunnen drogen (geloof ik Schijnheilig ) is mij altijd verteld.
en mijn verzorgpony heeft veel last van mok en die staat regelmatig in een zwembak Knipoog

Musetta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-08 15:29

ok thanks Ja zwembak is momenteel een betere naam voor paddock Nagelbijten / Gniffelen

Winddancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 15:30

Die van mij gaan vaak genoeg (lees bijna dagelijks) met modderbenen de stal op, maar nog nooit mok gehad.

Pinkey

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 15:30

haha Knipoog idd. maar het is wel beter dan de hele dag op stal Lachen

Pinkey

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 15:31

Winddancer schreef:
Die van mij gaan vaak genoeg (lees bijna dagelijks) met modderbenen de stal op, maar nog nooit mok gehad.

dan heb je geluk dat ze er niet gevoelig voor zijn Tong uitsteken

Elke87

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 15:31

Als je bang bent voor mok door de nattigheid kun je er ook gewoon vasaline of iets vettigs op smeren. Zo komt er ook geen vocht bij. Hoef je niet iedere keer alles schoon te maken.

Elke87

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 15:32

Voor mok moet er eerst een wondje zijn, waar bacterieen in kunnen groeien. (hoe het allemaal precies werkt weet ik niet, maar staat vast hier ergens op bokt)
Die van mij heeft ook geen mok..

WildgirlJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 15:33

met modderbenen op stal kan prima, mok krijg je pas als de hoef en kootholte dagen achter elkaar niet kunnen drogen, wedden dat de benen van jouw paard 's ochtends droog zijn ?

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 15:34

My_Lord schreef:
doordat de benen dan nat zijn en niet goed kunnen drogen (geloof ik Schijnheilig ) is mij altijd verteld.
en mijn verzorgpony heeft veel last van mok en die staat regelmatig in een zwembak Knipoog

Leg mij dan eens uit waarom die benen niet goed drogen. Als je wacht word het vanzelf droog en kun je het er zo afpoetsen.

Pinkey

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 15:40

maar toch krijgt hij mok, en mok ontstaat door nattigheid Tong uitsteken verder weet ik het niet. Maar hij staat op stand (niet mijn keuze *LOL*

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 15:43

Ik poets de benen pas schoon als ik ga rijden. Zijn de dan nog nat dan doe ik geen peesbeschermers om. Ga alleen met de borstel erover als het droog zand is want anders ben ik juist bang voor wondjes.

Jade91

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 15:47

Ik heb eig. nog nooit de benen schoongepoetst als ze vies/nat zijn. Nog nooit mok gehad ook.

Maarr.. sommige paarden krijgen dit weer wel.

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 15:50

Het feit dat een paard/pony in een stand staat heeft mi niets met mok te maken.

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 15:52

Een paard krijgt geen mok door nattigheid. Mok is een virus wat van binnenuit komt. Het komt naar buiten als de weerstand lager is. Het is wel zo dat mok zich sneller openbaart op huid die geirriteerd is of waar een wondje zit. Paarden die veel op stal staan en weinig bewegingsruimte hebben, hebben er meer last van dan paarden die buiten in de modder staan. Paarden die op stand staan hebben het zwaar, want die staan de hele dag in de urine en mest. Dat is niet echt schoon, waardoor de huid geirriteerd raakt. Modder is lang niet zo irriterend. Integendeel, modder ligt bovenop het haar en niet op de huid. Urine is daarentegen een bijtend goedje.

Modder is zo droog en zodra het droog is kun je het van de benen afborstelen. Afspuiten verdient niet de voorkeur. probeer maar eens: benen met modder erop zijn eerder droog dan benen die nat zijn van het afspuiten. Dus niet afspuiten.

Ter preventie kun je vaseline of uierzalf in de kootholtes smeren. Persoonlijk vind ik dit ook goed werken als er mok zit. Uiteraard in de eerste plaats de leefomstandigheden verbeteren (dus schoner dan schoon die stal), niet afspuiten, alleen schoonborstelen en uierzalf erop.

OoappeloO

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 15:53

Vzpaarden staan altijd na werken of bak met modderbenen op stal. Ze hebben hoge laag stro en het merendeel van de modder ligt er meteen af.
T gaat echt niet anders met deze bak nu.

Pinkey

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 15:54

ok, thanx Haha!
alleen die leefomgeving veranderen kan ik (helaas, helaas :S) niet.
Lachen

bendetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 17:22

En daarbij komt ook nog dat het per paard verschilt... Het ene paard is gewoon net iets gevoeliger voor mok dan een ander... Vooral witte benen/sokjes zijn toch eerder gevoelig voor mok...

Mijn paard heeft begin van de winter veel in de paddock gestaan en geen mok gehad, terwijl hij 4 witte voeten heeft.... heb het bijna elke dag 's avonds dan gewoon afgepoetst...
Als je de benen regelmatig in de gaten houdt op wondjes, dan krijgt hij echt geen mok van modder op zijn benen...

bijoekimmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 17:24

Nou kan makkelijk hoor met modderbenen of lijf op stal, volgende dag is het meeste weg en hoef je niet zo heel veel te poetsen Knipoog

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 17:25

die van mij komen iedere dag met modderbenen op stal en die van mij hebben nog nooit last van mok gehad Pling modder poetsen als het nat is heeft niet echt geweldig resultaat...

Elke87

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 17:30

Dat witte benen gevoeliger zijn is echt een fabeltje.. Lachen

Peachy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 17:45

Precies Elke87. Ik heb 2 pony's met veel behang, en allebei hebben ze 4 witte benen en ze hebben nog nooit last gehad van mok+modder. Wel heeft er eentje aan 1 been mok gehad, maar dat was midden in de zomer toen het zo snikheet en droog was. Dit kwam trouwens van binnenuit, hij was ziek toen.
Modder en nattigheid van buiten komt idd meestal niet tot op de huid. Als je de benen gaat afspuiten komt het wel tot op de huid. Er blijven altijd zandkorreltjes in de haren zitten en als je dan dus ook gaat afdrogen heb je kans dat je de huid open schuurt met die korreltjes. Met alle gevolgen vandien.
Beter dus gewoon zo op stal doen en als het droog is eraf borstelen.