Zand of snippers?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Diana_14

Zand of snippers?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-08 20:33

Ik heb in de bak geel zand zonder drainage, maar omdat mijn paard snel last heeft van mok en hij 's winters in de bak staat wil ik graag overstappen op hout snippers, omdat ik gehoord heb dat het droger blijft.

Er ligt nu al wel geel zand, maar omdat hij schuin afloopt moet dat opgevuld worden.
Vandaag is er 10 kuub zand gebracht, en er komen nog 2/3 vrachten.
Dan wordt hij helemaal los gemaakt en recht getrokken.
En dan is het de bedoeling dat er snippers over komen.

Maar voordat ik er snippers op laat gooien zou ik graag wat ervaringen willen, voor- en nadelen.. Knipoog

bonheur90

Re: Zand of snippers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 20:43

Het moeten wel gestoomde en droge houtsnippers zijn .
Dan gaat het ong. 5 jaar mee

Diana_14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-08 20:45

Moet het vaak gesleept worden? Of bijgevuld?

En wat moet er gebeuren na 5 jaar?

Baileys

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 20:46

Houtsnippers gaan rotten en je krijgt ze er van je leven niet meer uit.
Zelf weten maar ik zou het niet doen Knipoog

bonheur90

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 20:51

Je moet het wel wekelijks slepen en na 3 jaar hebben we een big-bag houtsnippers
er weer bij gedaan
Het ligt nu al 6 jaar maar wordt wel slecht vooral de plekken waar geen zon bij komt.
We zijn nu ook bezig met wat te doen of houtsnippers, tapijtsnippers of geovlokken.
Rotten valt wel mee.

magic_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 20:55

Baileys schreef:
Houtsnippers gaan rotten en je krijgt ze er van je leven niet meer uit.
Zelf weten maar ik zou het niet doen Knipoog

idd, en lijkt me ook niet al te best voor de hoeven continu op houtsnippers te lopen
bovendien word het snel een zooitje...

bonheur90

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 20:59

wij hebben in die 6 jaar nooit problemen gehad met de hoeven ( we praten over 15 paarden )
en een zooitje? wat bedoel je dan daarmee?

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 11:52

Bij mijn vorige vz-paarden hadden we ook houtsnippers in de bak en echt waar, we hebben die er begin vorig jaar ingedaan en nu is het zo'n troep, alleen maar dikke bagger.

Overigens heb je volgens mij meerdere soorten snippers, dus je moet je goed laten informeren.

Ikzelf zou dan toch liever kiezen voor zand.

magic_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 16:04

idd, wij hebben het dan wel niet in de bak, maar ingang bj het land, en het pad ernaar toe gehad... maar het word een grote bende....
laat staan als je er dagelijks flink in rijd Nagelbijten / Gniffelen
voor de 'sier' is het heel mooi, maar voor bak ed, waardeloos Ja

Baileys

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 20:38

Als je ivm mokgevoeligheid graag wilt dat je paard uit het natte zand (blubber?) kan is het misschien te overwegen een stukje te verharden. Hoeft niet bestraat, stelconplaten voldoen ook prima. Elke dag aanvegen en klaar.

Hobby

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 20:49

Wij hebben in de paddock twee jaar lang houtsnippers laten storten en daar heb ik nu, een jaar later, erg veel spijt van. Juist het gedeelte waar de houtsnippers liggen is erg nat en droogt totaal niet op. In één natte winter worden de houtsnippers al een grote bende. De paarden zakken er diep in weg en er ontstaan diepe gaten door de hoeven. Ik heb vandaag de loonwerker op bezoek gehad, omdat ik heel graag van de snipperrotzooi af wil en een zandpaddock ervoor terug wil. Om een snipperbak op lichte kleigrond mooi te houden moet je minimaal twee keer per winter opnieuw een flinke laag laten storten. In mijn omgeving zijn houtsnippers niet altijd leverbaar met als gevolg een grote modderbende. Volgens de loonwerker zuigen houtsnippers juist vocht op, waardoor de bak veel langer nat blijft. Ik heb op dit moment helaas geen foto. Als je een mokgevoelig paard hebt zal ik zeker niet aan snippers beginnen. Het ligt er een paar weken mooi bij, maar dan beginnen de problemen in een natte winter...

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 20:59

houtsnippers verrotten en wordt dan uiteindelijk humus, dus nat en blubberig. Ik heb hier hetzelfde probleem, ze staan 's winters overdag in de rijbak maar ik ben er ondertussen ook wel over uit dat je een keuze moet maken, of een droge zandbak waar ze overdag in staan of een rijbak waar je alleen in rijdt met snippers en drainage, laatste heeft ook weer veel onderhoud.
Er is veel verschil in kwaliteit en soorten snippers, de meeste houtsnippers verteren toch wel binnen 1 a 2 jaar vooral als de ondergrond ook nog vochtig of nat blijft.

Parce

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 12:54

Houtsnippers = rommel!!

Staat heel leuk in het begin en er zit zeker verschil in snippers van verschillende houtsoorten, maar hout gaat op den duur rotten. Dan gaat het dus een bagger bende worden, neem dat van mij aan!
We hebben het hier in de bak gehad, stond in het begin prachtig maar met dit natte Nederland was dat dus met 1-2 jaar dikke zwarte blub geworden. We hebben er daarna nog eens houtsnippers overheen gedaan maar zelfde verhaal. Uiteindelijk moesten we alles laten afgraven, omwoelen en nieuw zand eroverheen storten. Staat nu weer prachtig, ben heel blij met mijn zandbakje!

Nathalie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 13:31

ik zou hem laten goed laten draineren en zand erop. Eventueel toch wat laten aflopen naar een kant, zo heb je altijd bij erg slecht weer een halve bak om te rijden.