Bult na verwijderen teek, wat ermee doen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

eenitraM

Bult na verwijderen teek, wat ermee doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-08 19:56

De eerste teken zijn weer gezien.

De honden zijn al 10 keer onderzocht en nu heeft zelfs onze pony er 1 te pakken.

T zag eruit als een rood bultje. Iets opgezet met daarin een kleine witte speldenknop. Haren zaten er verders niet op. Ik heb geprobeert de teek te pakken, wat overigens een pijnlijke maar goed verlopen klus was.

Nu zit er alleen nog een rode dik opgezette (look-a-like muggen) bult?!

Wat moet je daarmee doen?
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 08-04-08 18:56, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Titel verduidelijkt.

bonheur90

Re: Teek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 20:45

Helemaal niets gaat vanzelf weer weg

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 20:48

Zolang de pootjes mee zijn gekomen is er niets aan de hand. Alleen even in de gaten houden dat de bult wel weer weg is met een weekje Knipoog

z0rr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 12:07

ff controlere of er geen pootjes meer in zitten.
en even blijven controlere tot hij weg is

Monnie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 17:08

Ze zijn weer gezien idd.
Had er gisteren een op mijn gezicht Vingers aflikken gelukkig zag ik 'm dan niet over het hoofd.
controleren jullie echt heeel je paard zeg maar op teken? van neushaar tot achtervoetkootje?

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 17:15

bonheur90 schreef:
Helemaal niets gaat vanzelf weer weg

Van teken kun je de ziekte van Lyme krijgen, een sluimerende ziekte die uiteindelijk ldodelijk is. Bij dieren weghalen met een speciale tang en even de DA bellen wat je het beste kunt doen en bij mensen direct naar de HA voor behandeling.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 17:18

daniella74 schreef:
Bij dieren weghalen met een speciale tang en even de DA bellen wat je het beste kunt doen en bij mensen direct naar de HA voor behandeling.

dit vind ik vrij overdreven om eerlijk te zijn Bloos
wij halen teken er altijd gewoon uit en houden de plek dan in de gaten... zowel bij mensen als bij dieren! zolang er geen rode kringen om de tekenbeet heen komen is er helemaal niks aan de hand Haha!

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 17:25

Dat zal ik aan de arts doorgeven als hij weer training komt geven op de EHBO-vereniging dat jij dat overdreven vindt. Voorkomen is beter dan genezen gezien het verloop van de ziekte.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 17:34

maar als jij die plek in de gaten blijft houden is er niks aan de hand! dat heeft onze HA zelf gezegt Clown

Arvanti_haf

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 18:07

Het schijnt dat als je ze binnen 24 uur verwijdert dat de kans op Lyme veel kleiner is. Natuurlijk moet je het in de gaten houden, bij mensen dan. Paarden kunnen Lyme niet krijgen. Gewoon verwijderen, door te draaien, en natuurlijk houd je het in de gaten of het niet gaat ontsteken

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-08 18:39

Arvanti_haf schreef:
Het schijnt dat als je ze binnen 24 uur verwijdert dat de kans op Lyme veel kleiner is. Natuurlijk moet je het in de gaten houden, bij mensen dan. Paarden kunnen Lyme niet krijgen. Gewoon verwijderen, door te draaien, en natuurlijk houd je het in de gaten of het niet gaat ontsteken

Ik geloof wel dat een paard iets van een teek op kan lopen, maar heb geen idee wat.

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 11:37

Ik zou het niet weten wat paarden kunnen oplopen van een tekenbeet...
Jaarlijks trek ik toch heel wat teken uit bij paarden, soms zelfs al dikke teken. Sommige teken verstoppen zich zo goed dat je ze pas opmerkt als ze wat dikker zijn...
Ik moet er dan ook wel eerlijk in zijn dat ik de paarden niet echt van kop tot teen onderzoek naar teken. Als ik ze bij het borstelen tegenkom, zal ik ze natuurlijk wel uittrekken.
Mij werd altijd verteld dat het niet zo levensgevaarlijk is voor paarden, dus doe ik er ook niet zo hysterisch over.

In ieder geval volg ik dit topic wel even! Ik zou wel willen weten hoe gevaarlijk dit is voor paarden...

lynne_berna

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 12:36

Trekt vanzelf weer weg!

Horsetopia

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 12:38

Bij mensen kan het idd gevaarlijk zijn... bij paarden is er geen probleem zolang je alle pootjes hebt en het niet ontsteekt...

tjalk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 12:40

moet even kijken dat het weg gaat. ander echt naar de dierenarts gaan

AliesMeijer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 12:57

bij ons gaan we eerst altijd rondjes met de tang om de teek heen draaien. dan is hij volgens mij zgemaar verdoofd. dan er uit halen en even in de gaten houden.

Kiki27

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 10:45

Een paard kan wel degelijk ziek worden van een tekenbeet, staat overigens ook in de Wiki als je zoekt op 'teek'. Dus zo snel mogelijk handelen en goed in de gaten houden is idd wel belangrijk! Knipoog

oOoKellyoOo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 10:52

Ik wou net zeggen een teken beet is niet niks, ik heb voor een paar jaar terug ook een teek gehad en dus ook de ziekte van Lyme gekregen.
Zorg er voor dat het kopje eruit is, daarna de wond ontsmetten, zelf effe de huisarts bellen ivm je entingen zoals tetanis enz, En de da even navragen. Soms is er niks te zien na een beet soms verschijnt er pas na een week of langer ook kring omheen. Dus ja het is zeker iets om in de gaten te houden.

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-08 10:57

oOoKellyoOo schreef:
Ik wou net zeggen een teken beet is niet niks, ik heb voor een paar jaar terug ook een teek gehad en dus ook de ziekte van Lyme gekregen.
Zorg er voor dat het kopje eruit is, daarna de wond ontsmetten, zelf effe de huisarts bellen ivm je entingen zoals tetanis enz, En de da even navragen. Soms is er niks te zien na een beet soms verschijnt er pas na een week of langer ook kring omheen. Dus ja het is zeker iets om in de gaten te houden.

Ja, ken t verhaal Lachen

Maar momenteel gaat het even over een tekenbeet bij een paard.

Sabin_e

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 11:29

Arvanti_haf schreef:

De kans op de ziekte van Lyme is aanwezig nadat de teek gebeten heeft. Tijdens zijn beet schijdt hij namelijk een stofje uit wat ervoor zorgt dat de huid rondom de tekenbeet iets opzwelt. In dit stofje zitten, bij een met Lyme besmette teek, de ziekteverwekkers.
De kans op de ziekte van Lyme is, wanneer je een teek binnen 24 uur verwijdert, niet groter of kleiner geworden.

En wat betreft die look-a-like muggenbult: Kwestie van in de gaten houden.
Wanneer je het niet vertrouwd is het verstandig even een belletje te doen met de dierenarts (direct langsgaan is, -vind ik persoonlijk- iets te overdreven in dit geval)