Van 'normale' box naar loopstal

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Tijgertje86

Van 'normale' box naar loopstal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-08 09:24

Mijn 22 jarige KWPN merrie moet misschien binnenkort verhuizen. Ik ben nu rond aan het kijken naar een geschikt plekje. Nu is mijn oog gevallen op een stal die het principe van 'paard natuurlijk' nastreeft. De paarden staan in kleine groepjes en hebben de beschikking over een ruime loopstal. In de zomer hebben ze alleen een schuilhok (overkapping). Dit lijkt mij ideaal, zo kan ze de hele dag paard zijn en zelf bepalen wat ze doet. Ze is immers al op leeftijd en kan dan nog beter genieten van haar pensioen.

Mijn merrie heeft alleen haar hele leven 's nachts in een box gestaan. Ook heeft ze altijd ijzers gehad, dekens op, met harde regenbuien naar binnen en andere 'luxe'. Dit heb ik de laatste 4 jaar afgebouwd. Ze heeft nu 's winters een wintervacht en ze staat ijzerloos. Toch is ze qua weer altijd uit de wind gehouden. Als het hard regent werd ze naar binnen gebracht e.d. Ze is ook best een 'tante', niet vies willen worden en houdt niet van slecht weer.

Mocht ze naar de loopstal verhuizen, dan zal ze een grote box moeten delen. Daarnaast staat ze 's zomers 24/ 7 buiten, ook dit kent ze nog niet. Iemand ervaring met het switchen van 'traditioneel' naar 'loopstal'? Wat zijn de positieve en negatieve punten? Waar op letten.

extra info: Mocht ze moeten verhuizen, dan verhuizen haar stalmaatjes mee en ook het voer blijft hetzelfde.

Judje

Re: Van 'normale' box naar loopstal

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 09:47

Ik denk dat het voor je paard alleen maar leuker zal worden. Haha!
Als het haar inziens te hard waait of te hard regent kan ze ook zelf naar binnen gaan. Alleen nu wordt dat voor haar bepaald en straks kan ze dat zelf doen.

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 10:01

Ik zou me niet al teveel zorgen maken als ik jou was.
Dat ze met dezelfde paarden blijft en het voer niet veranderd is een heel positief punt. Je paard zal ook dankbaar zijn voor de vrijheid die ze krijgt dus zal er uiteindelijk alleen maar van opknappen.

Paarden reageren altijd verschillend op zo'n verhuizing dus het beste advies is altijd om goed naar je paard te kijken. Zorg voor onbeperkt ruwvoer zodat ze zichzelf warm kan houden. Een winterdeken zal waarschijnlijk niet nodig zijn, het is wel handig om een regendeken bij de hand te hebben om te voorkomen dat ze met regen alleen maar in de schuilstal gaat staan balen. Waarschijnlijk zal je je alleen de eerste winter een beetje zorgen maken, daar word je snel makkelijk in en je paard ook! Haha!

Tijgertje86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-08 10:06

Wat het ook een beetje is. Ik ben eigenaar nummer 10 van het paard. Bij de mensen waar ze nu staat heeft ze het perfect. Het was ook de bedoeling dat ze hier bleef om haar oude dag te slijten. Alleen deze mensen zijn genoodzaakt hun huis te verkopen. Iets waar ik best verdrietig om ben, omdat Evita en ik het erg goed hebben op 'ons stekkie'. Verdrietig

Mijn merrie is in 22 jaar tijd al meer dan 10x verhuist. Ik zie dus zowiezo erg tegen de mogelijke verhuizing op. des te meer, omdat we haar hele ritme opgooien. Je paard binnen en buiten zetten is toch anders, dan een loopstal met 24/ 7 weidegang.

hooiii

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 10:57

Een paard als die een goede wintervacht heeft merkt niet veel van de regen,en voor de wind kan ze schuilen,Evenals voor de regen.
Des noods gooi je met extreem weer een ongevoerde regendeken op.Het paard zal dit fijner vinden.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 15:33

de merrie die ik vorig jaar gekocht heb (in juli) is ook altijd stalpaard geweest dat hoogstens een dagdeel op de wei kwam.
Ze was ook een miep die niet van waterplassen hield, maar nu gaat ze er rustig doorheen.

Ze staat graag buiten, gebruikt de schuilstal vooral als toilet en om wat te eten als het buiten op is. Ze heeft wel een deken op omdat ze toen ze hier net was flink kou had gevat omdat ze in de regen buiten bleef staan. moest duidelijk nog weerstand kweken.

Hier was het dus geen probleem en gebruiken we regendekens om kouvatten zo goed mogelijk te voorkomen.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 08:18

ik zie geen bezwaren vooral omdat zij niet alleen daarnaartoe zal gaan. Voor een paard op leeftijd beter want de beweging is de gehele dag.