Mijn 22 jarige KWPN merrie moet misschien binnenkort verhuizen. Ik ben nu rond aan het kijken naar een geschikt plekje. Nu is mijn oog gevallen op een stal die het principe van 'paard natuurlijk' nastreeft. De paarden staan in kleine groepjes en hebben de beschikking over een ruime loopstal. In de zomer hebben ze alleen een schuilhok (overkapping). Dit lijkt mij ideaal, zo kan ze de hele dag paard zijn en zelf bepalen wat ze doet. Ze is immers al op leeftijd en kan dan nog beter genieten van haar pensioen.
Mijn merrie heeft alleen haar hele leven 's nachts in een box gestaan. Ook heeft ze altijd ijzers gehad, dekens op, met harde regenbuien naar binnen en andere 'luxe'. Dit heb ik de laatste 4 jaar afgebouwd. Ze heeft nu 's winters een wintervacht en ze staat ijzerloos. Toch is ze qua weer altijd uit de wind gehouden. Als het hard regent werd ze naar binnen gebracht e.d. Ze is ook best een 'tante', niet vies willen worden en houdt niet van slecht weer.
Mocht ze naar de loopstal verhuizen, dan zal ze een grote box moeten delen. Daarnaast staat ze 's zomers 24/ 7 buiten, ook dit kent ze nog niet. Iemand ervaring met het switchen van 'traditioneel' naar 'loopstal'? Wat zijn de positieve en negatieve punten? Waar op letten.
extra info: Mocht ze moeten verhuizen, dan verhuizen haar stalmaatjes mee en ook het voer blijft hetzelfde.