Te volle weide? Hoefbevangen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Benthe

Te volle weide? Hoefbevangen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-08 08:32

Hoi,
gisteren kwam de hoefsmid mijn paard en de 2 ponys bekappen. Een van deze ponys is hoefbevangen, al dik een jaar en het gaat redelijk goed met haar, ze staat nu op een stukje droog land zonder gras.
De hoefsmid had het er de hele tijd over dat mijn paard en de andere pony zo dik was, en dat we moesten oppassen voor hoefbevangenheid, dat ze echt moesten afvallen, dat hun kont veel te hoog stond. Ze stonden met z'n tweeen op een aardig stuk land, dat nog best vol met gras staat. Dat ze te dik zijn is bekend, hoewel de dierenarts zei dat het enorm meeviel en dat hij ze liever zo zag dan te dun.

Ze staan dag en nacht buiten en we rijden de ene ongeveer 4 à 5 keer in de week (niet zwaar, meestal een half uurtje, soms alleen longeren, soms vrijspringen, soms gewoon rijden en 1 keer in de week een buitenrit.) en met de ander, Benthe doen we minder omdat zij in mei drie word. We lopen wel met haar over de weg, soms fiets ik met haar en we pakken het longeren heel langzaam op.

We hebben gisteren meteen een stuk weiland afgezet, dus nu lopen ze ongeveer op 400 m2, nog wel met veel gras.
We hebben geen mogelijkheid om ze op een leeg stuk te zetten.

Krijgen ze teveel gras? Of is het door de hoefsmid een beetje overdreven?
Ik wil heel graag jullie mening en conclusie!
Groetjes Marleen

joyce B

Re: Te volle weide? Hoefbevangen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 08:39

Vanaf hier kunnen we dat natuurlijk niet beoordelen.
Wel loop je groter risico met dit voorjaarsgras op hoefbevangenheid en koliek.
Kun je de pony's niet een deel van de dag, of de nacht op een zandpaddock zetten met wat arm, grof hooi? Dat verminderd de kans op problemen met het gras (ook van kort gras kunnen paarden hoefbevangen raken vanwege het in verhouding hoge suikergehalte in de korte sprietjes)

Om ze opbeperkter gras dieet te zetten is het heel goed dat jullie nu een stukje afgezet hebben. Als dit stukje aardig op raakt, kun je misschien het draadje steeds iets verder zetten zodat ze er elke dag een klein strookje langer gras bij krijgen. Dan krijgen ze niet steeds in 1 keer heel veel, en dan steeds minder tot het gras op is, om dan ineens weer in een heel vol stuk gras te komen. Maar is het elke dag ongeveer dezelfde (beperktere) hoeveelheid vers langer gras dat ze erbij krijgen.

hooiii

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 11:39

Mijn oude verzorgpony was vroeger ook zwaar hoefbevangen,
omdat de eigenaar toen alleen de mogelijkheid had om ze op een weide te zetten(geen stallen aanwezig)Hebben ze in overleg met hoefsmid een rooster gemaakt hoeveel beweging zo dier moest hebben.Dan gingen de meeste eiwitten eruit omdat ze moest werken.Ook mocht ze niks erbij,geen biks geen hooi/kuil zelfs geen paardensnoepje!

Als ik goed herrinder was dit het rooster ongeveer

Maandag Longeren 35 minuten
Dinsdag Rijden 45 minuten
Woensdag vrij
Donderdag longeren
Vrijdag Rijden
Zaterdag wandelen/longeren
Zondag vrij

Ging om een oudere dier wat zeer zwaar bevangen was,
dier is met dit rooster 3 maanden later helemaal opgeknapt!
Pony liep regelmatig kreupelachtig omdat het te veel was,maar de keuze was of doorzetten of afmaken.Dier was in hele verre stadion met ontwikkeling al.Dier had er zelf plezier in,oortjes naar voren altijd en altijd druk.Ook het zeewater 3x per week waar ze heen ging was erg goed voor der hoeven.

Pony is nog wel gevoelig met hoefbevangen,maar staat gewoon nog op weide nu alleen nog zomers 24/7
Zodra ze merken dat het weer slechter gaat word het rooster weer opgepakt.
meer informatie pb

Irenepene

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 11:45

Ik lees even mee. Die van ons mogen per dag maar 2 a 3 uurtjes naar buiten voor de rest staan ze op stal, gelukkig.
Een is zo vet dat de ribbels al in haar nek staan, we voeren weinig bij nu, het scheelde bij ons ook niet veel of ze was bevangen. Succes en kijk inderdaad uit met dit lentegras!
Ook houd ik de fructaanmeter goed in de gaten, als deze laag is mogen ze naar buiten eerder niet.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 12:07

Ik zou er zeker mee oppassen. Een paard met overgewicht is veel vatbaarder voor hoefbevangenheid dan eentje die op gewicht is.

@Hooiii: Als ik het goed snap gingen ze met dat bevangen paard longeren? Ik dacht juist dat dat pijnlijk is met die bochten enz en dat je beter veel lange rechte stukken kunt lopen.

hooiii

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 12:17

Femmie,meer beweging geven en op hooi zetten.
Laat ze eerst maar flink afvallen.

Capopjekop, Inpreciepe wel.Maar omdat ze toch beweging moest hebben moest het
Het was de keuze op dat moment van of inslapen of aan werk zetten en de kans geven.
Pony liep ook op harde ondergrond kreupel,en met te klein bochten.We longeerde haar dus
ook altijd op de weide,een groot rondje,lees 2 longeerlijnen aan elkaar.

Dit kon ze makkelijk en had zelf plezier erin,ze liep wel kreupelachtig maar ze had er geen last van
veder.

Sayyid

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 12:23

Ik denk niet dat je smid overdrijft,volgens mij kan een hoefsmid aan de hoeven zien of ze een risico lopen om hoefbevangen te worden.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 12:24

Ja dan is de keuze ook snel gemaakt natuurlijk. Moet trouwens zeggen dat die van mij helemaal opgeknapt is met een magnesiumkuur. Ze is er zelfs van af gevallen, terwijl ze eerst nooit afviel ondanks dieëten.

@ Sayyid: Ik geloof dat een smid dat pas kan zien als je paard bevangen is, dan wordt de witte lijn breder, maar ze hebben veel met paarden te maken en weten idd wel waar ze het over hebben.

hooiii

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 12:26

klopt,smid ziet het aan de ribbels en van binnen.
Het is gevoeliger en pijnlijker.Paard trekt waarschijnlijk ook ze hoef terug als hij der in wilt snijden.
Meestal zitten er ook bloeduitstortingen en is het roze

De ribbels duren jaren voordat het eruit is,meestal kan je dan zien of je een exhoefbevangen pony heb gekocht

Capopjekop,het leukste is.. de pony hier was te mager en moest bijkomen!
maar ze was op dat moment zwaar bevangen.Van die kuur heb ik nog nooit gehoort,wat houd dan in?

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 12:29

Kijk eens op de site van paardnatuurlijk.nl (insulineresustentie). Bevangenheid kan ook ontstaan door een magnesium te kort en dan kun je dus magnesium oplossen en bijvoeren. Mijn pony was al maanden bevangen en de dierenarts had er al medicijnen ingespoten en niks hield, ze kreeg ook alleen oud hooi en toen ben ik magnesium over haar hooi gaan voeren en na 1,5 week kwam ze in volle galop naar het hek toe en ze loopt nu nog steeds super.

Wat was de oorzaak bij het paardje dan? Stress of iets dergelijks?

hooiii

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 12:34

Geen idee,pony hebben ze zo gekocht bij handelaar.
Stuur je even foto's via pm.

Benthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-08 15:12

Bedankt voor de reacties allemaal, ik zal er aan denken. De pony die hoefbevangen is hier, is met pensioen, ze is al 29 en dat rooster gaat ze écht niet volhouden.
De hoefsmid had het niet over de hoef zelf, maar echt over de omvang van de buik enzo. En dat de kont hoog staat.
We houden nu gewoon een klein stukje, tegen de tijd dat het leeg is doen we er een reepje bij.