Hoi,
gisteren kwam de hoefsmid mijn paard en de 2 ponys bekappen. Een van deze ponys is hoefbevangen, al dik een jaar en het gaat redelijk goed met haar, ze staat nu op een stukje droog land zonder gras.
De hoefsmid had het er de hele tijd over dat mijn paard en de andere pony zo dik was, en dat we moesten oppassen voor hoefbevangenheid, dat ze echt moesten afvallen, dat hun kont veel te hoog stond. Ze stonden met z'n tweeen op een aardig stuk land, dat nog best vol met gras staat. Dat ze te dik zijn is bekend, hoewel de dierenarts zei dat het enorm meeviel en dat hij ze liever zo zag dan te dun.
Ze staan dag en nacht buiten en we rijden de ene ongeveer 4 à 5 keer in de week (niet zwaar, meestal een half uurtje, soms alleen longeren, soms vrijspringen, soms gewoon rijden en 1 keer in de week een buitenrit.) en met de ander, Benthe doen we minder omdat zij in mei drie word. We lopen wel met haar over de weg, soms fiets ik met haar en we pakken het longeren heel langzaam op.
We hebben gisteren meteen een stuk weiland afgezet, dus nu lopen ze ongeveer op 400 m2, nog wel met veel gras.
We hebben geen mogelijkheid om ze op een leeg stuk te zetten.
Krijgen ze teveel gras? Of is het door de hoefsmid een beetje overdreven?
Ik wil heel graag jullie mening en conclusie!
Groetjes Marleen